اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۷۸

ترس از یمن، بورس عربستان را زمینگیر کرد

بازار سهام عربستان سعودی پس از انتشار تصاویر و اخباری درباره اعزام تانک‌های عربستان به مرز یمن و تشدید نگرانی درباره اوضاع امنیتی با افت قابل ملاحظه در شاخص‌ها رو‌به‌رو شد. به گزارش رویترز، شاخص اصلی بورس عربستان سعودی از این رویداد امنیتی متاثر شد و به میزان قابل ملاحظه 1.3درصد در پایان معاملات روز دوشنبه سقوط کرده است. بهای نفت نیز یکی از عوامل موثر در کاهش ارزش بورس عربستان بود به‌گونه‌یی که با بروز نشانه‌هایی از بهبود وضعیت تولید نفت شل در امریکا، بهای نفت برنت دریای شمال با کاهش به زیر 65دلار و متعاقب آن بورس عربستان نیز با افت مواجه شد. ارزش سهام شرکت عربستانی صنایع اساسی و پتروشیمی (سابک) نیز 3.2درصد کاهش داشت؛ تغییراتی که تابع بهای نفت در بازارهای جهانی نیز هست. در سایر بازارهای عربی خلیج‌فارس نیز اوضاع رو به راه نبود. بازار دوبی هم دوشنبه بیشترین خسارت را در منطقه بعد از اعلام شرکت‌های محلی مبنی بر حصول سودهای ناچیزتر از حد مورد انتظار در سه ماهه اول سال میلادی جاری ثبت کرده است.


وام 506میلیون دلاری پاکستان از صندوق بین‌المللی

وزیر دارایی پاکستان اعلام کرد که کشورش به زودی نخستین بخش از وام صندوق بین‌المللی پول را به ارزش 506میلیون دلار بعد از ارزیابی موفق از عملکرد اقتصادی خود دریافت خواهد کرد. به گزارش فرانس 24، اسحاق‌دار در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هرالد وینگر، نماینده صندوق بین‌المللی پول، گفت: «پس از کسب موافقت شورای صندوق بین‌المللی پول، حدود 506میلیون دلار به پاکستان اعطا خواهد شد.» نماینده صندوق بین‌المللی پول نیز گفته اقتصاد پاکستان رو به بهبود است و انتظار می‌رود که تولید ناخالص داخلی این کشور به 4.1درصد در سال مالی جاری و 4.5درصد در سال آینده میلادی برسد. در سال2013 پاکستان، 3.7میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول و از محل ردیف اختصاصی کل این وام به ارزش 6.6میلیارد دلار دریافت کرد.


افت تولید نفت خام عمان در ماه آوریل

تولید نفت‌خام عمان در ماه آوریل ٢٠١٥ نسبت به ماه پیش از آن (مارس) 1.7درصد کاهش یافته است. به گزارش تایمز آو عمان، تولید نفت‌خام و میعانات گازی عمان در ماه آوریل امسال 28.81میلیون بشکه بود که نسبت به ماه مارس گذشته 1.67درصد کاهش نشان می‌دهد. میانگین تولید نفت‌خام روزانه عمان در ماه آوریل ٩٦٠هزارو٣٠٠ بشکه بوده است. همچنین، صادرات نفت‌خام عمان به‌طور کلی در ماه آوریل نسبت به ماه مارس 9.31درصد کاهش داشته است. بازارهای آسیا سهم زیادی از نفت‌خام عمان را به خود اختصاص می‌دهند؛ چین همچنان ازجمله واردکنندگان بزرگ نفت‌خام از عمان در ماه آوریل ٢٠١٥ باقی ماند، با این حال، واردات نفت چین از عمان در ماه آوریل و در مقایسه با ماه مارس ٥درصد کاهش داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر