بیمارستان‌های منطقه یک، 2برابر منطقه 18

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۶۹

گروه غذا و دارو علی اسدی‌خمامی

حوزه‌ سلامت شهر تهران آبستن حوادث تازه‌یی‌ است درحالی که نمایندگان شورای شهر از توزیع نامتوازن خدمات پزشکی در سطح شهر تهران می‌گویند، وزیر بهداشت و شهردار تهران راه‌حل مشکل را در تغییر کاربری بیمارستان‌های فرسوده و ساخت بیمارستان‌های نو جست‌وجو می‌کنند.

وزیر بهداشت دیروز میهمان شورای شهر بود و این میهمانی جنجال‌های فراوانی را به همراه داشت. او به شورا رفته بود تا تیغ اصلاح نظام سلامت را به دست شهرداری تهران بدهد. صحبت‌های وزیر در نطق پیش از دستور شورای شهر که از تمایل وزارتخانه برای واگذاری سلامت شهر تهران به شهرداری می‌گفت، واکنش‌ چند نفر از اعضای این شورا را باعث شد. در خلال این واکنش، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از توزیع نامتوازن خدمات شهری در تهران پرده برداشت. به گفته رحمت‌الله حافظی مناطق 1 و 2شهرداری تهران، دو برابر منطقه 18بیمارستان دارند.

البته حافظی اشاره‌یی به توزیع جمعیتی این مناطق نکرد. طبق آمار سرشماری سال 90 منطقه2 تهران با جمعیتی برابر 632هزار و 917نفر تقریبا 1.5برابر مناطق 1 و 2 ساکن دارد درحالی که جمعیت منطقه 1 با ۴۳۹هزارو 467 نفر ساکن تقریبا هم‌تراز منطقه 18 ، 391هزار و 368نفر) است که نشان می‌دهد، توزیع بیمارستانی هم چندان دور از تعادل نبوده است. البته شهردار تهران هم عقیده‌ مشابهی دارد. محمدباقر قالیباف که در جلسه‌ علنی شورای شهر تهران سخنرانی می‌کرد، گفت که درحال حاضر مناطق شرق و جنوب تهران از نظر مراکز درمانی محروم‌تر از خیلی از نقاط محروم کشور است این درحالی است که در غرب تهران در هر محله یک بیمارستان خوب خصوصی وجود دارد.


بیمارستان‌ها هم در معرض خطر تغییر کاربری

حافظی در شدیدترین انتقادش نسبت به گفته‌های وزیر بهداشت خواستار پس گرفتن پیشنهادش برای واگذاری مدیریت بیمارستان‌ها به شهرداری شد. او عقیده دارد که در صورت تحقق این طرح تغییر کاربری بیمارستان‌ها محتمل است و امکان دارد به جای بیمارستان، ساخت و ساز در زمین آن صورت گیرد. حسن هاشمی اما این مساله را خالی از اشکال می‌بیند و معتقد است که برخی بیمارستان‌ها باید تخریب شوند. به گفته هاشمی «بیمارستان‌ها املاک ما هستند. چه اشکالی وجود دارد که این بیمارستان‌ها تغییر کاربری دهند؟» به گفته او برخی بیمارستان‌های فرسوده شهر تهران در دوران قاجار ساخته شده‌ و اکنون کارایی خود را از دست داده‌اند. بنابراین ایرادی ندارد که نسبت به تغییر کاربری آنها اقدام شود. البته به شرط اینکه فکری برای جایگزینی آنها شود: «اول بیمارستان را بسازید و بعد نسبت به تغییر کاربری آن اقدام کنید.» قالیباف هم از این موضوع دفاع می‌کند. به گفته‌ او برخی از این بیمارستان‌ها به غیر از فرسودگی

مشکل زیست محیطی هم دارند. همچنین این بیمارستان‌ها به دلیل ساخته شدن در سال‌های دور با الگوی ترافیکی شهر تهران هماهنگ نیستند و در صورت بروز حادثه چندان به کار نمی‌آیند. با تخریب این بیمارستان‌ها و انتقالشان به مناطق دیگر می‌توان به غیر از مدیریت بحران به هدف توزیع متناسب خدمات پزشکی در سطح شهر تهران نیز دست یافت.

البته این مساله مسکوت ماند که با توجه به سابقه شهرداری تهران در ساخت و سازهای خارج از اصول، چه تضمینی برای ساخت بیمارستان‌های جدید بعد از تخریب بیمارستان‌های فرسوده وجود دارد؟ در طرح تحول سلامت، افزایش سرانه‌ فضاهای بیمارستانی پیش‌بینی شده است. حال گویا وزارت بهداشت برای تحقق این پیش‌بینی، دست به دامان شهرداری تهران شده است. اما آیا این افزایش موجب تغییر در اختلاف سهم طبقات مختلف از خدمات درمانی خواهد شد؟ یا شاهد همین نسبت نابرابری در مقیاس گسترده‌تری خواهیم بود؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر