مذاکره و همکاری‌های جدید سایپا با بنز، نیسان و سیتروئن

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۶۴

گروه خودرو

روز گذشته مراسم رونمایی و افتتاح خط تولید نسل جدید کامیون‌های ولوو FH500 برگزار شد. در این مراسم که با حضور مدیرعامل سایپا و سایپا دیزل برگزار شده بود، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز حضور داشت. درحاشیه این مراسم موضوع همکاری‌های جدید سایپا مطرح شد که مدیرعامل سایپا از اعلام آمادگی شرکت نیسان برای تولید خودور در ایران خبر داد و اعلام کرد با شرکت نیسان و سیتروئن درحال مذاکره هستند. از سوی دیگر مدیرعامل سایپا دیزل از همکاری مشترک با شرکت بنز برای تولید خودروهای سنگین این خودروساز در ایران خبر داد و گفت: مذاکرات جدی با بنز برای توسعه محصولات سایپا دیزل انجام شده است که امیدواریم تا پایان سال جاری قرارداد همکاری با این شرکت نهایی شود. همچنین تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو، حضور جدی خودروسازان در بازارهای منطقه مهم‌ترین محور صحبت‌های رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این مراسم بود.


قضاوت در مورد کیفیت با مردم است

رییس ایدرو به انتقاد وزیر از کیفیت خودروهای داخلی واکنش نشان داد و در این خصوص گفت: در این زمینه مردم باید انتخاب و اظهارنظر کنند. نوروز‌زاده درحاشیه راه‌اندازی مجدد خط تولید ولوو در شرکت سایپا دیزل اظهارکرد: خودروهای تجاری تولیدی درکشور با خودروهای خارجی رقابت می‌کنند و اگر کیفیت نداشته باشند مردم آنها را نمی‌خرند بنابراین در زمینه کیفیت خودروها مردم باید اظهارنظر کنند.


حضور خودروسازان در بازارهای منطقه

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور با تاکید بر حضور جدی خودروسازان در بازارهای منطقه گفت: سیاست‌گذاری‌های بخش صنعت کشور باید به گونه‌یی باشد که بازار 400میلیونی منطقه در افق تولید این صنعت باشد. سیدرضا نوروززاده تاکید کرد: هم‌اکنون اروپایی‌ها به این باور رسیده‌اند که ایران می‌تواند جایگاه مناسبی برای تولید محصولات خود باشد و این کشور نیز به عنوان پایگاه صادراتی محصولات خودروهای اروپایی در منطقه باشد.

وی با اشاره به فقدان تولید خودرو در سال 90 اظهارکرد: تولید خودرو در این سال با مشکلات بسیاری مواجه شد به گونه‌یی که طی سال‌های 91 و 92 تولید خودرو بسیار کاهش یافت. نوروززاده با بیان اینکه طی سال 93 و با تلاش‌های مضاعفی که در بخش صنعت کشور صورت گرفت، تولید خودرو جبران شد، اظهارکرد: جلسات بسیار خوبی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده تا طی سال جاری تولید خودرو به بیش از یک میلیون و 400هزار دستگاه برسد.


تولید سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان آنکه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیدن به تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو است، گفت: هدف‌گذاری این وزارتخانه در سال جاری تولید یک میلیون و 400هزار دستگاه انواع خودرو است. سیدرضا نوروززاده افزود: تا سال 90 خودروسازان بالاترین سطح تولید را داشتند اما طی سال‌های 91 و 92 به‌شدت با افت تولید مواجه شدند اما در سال گذشته با تلاش خودروسازان و سیاست‌گذاری وزارت صنعت، میزان تولید افزون بر یک میلیون دستگاه شد.

وی تصریح کرد: سایپا دیزل نیز با توجه به رشد سال گذشته خود در تولید خودروهای تجاری، امسال فصل جدیدی از تولیدات را آغاز کرده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سپس به تعرفه واردات خودرو و قطعات خودرو اشاره کرد و گفت: با توجه به تعرفه‌هایی که وضع شده بین واردات خودروهای ساخته شده (CBU) و واردات قطعات منفصله (CKD) اختلاف معناداری وجود دارد که اگر شرکت‌های سازنده وارد عمق‌بخشی به ساخت داخل نشوند، امکان رقابت برای آنها وجود ندارد بنابراین این سیاست سازندگان را وادار به عمق‌بخشی به ساخت داخل می‌کند.

نوروززاده افزود: زمانی که تعرفه واردات تعیین شد حمایت از تولید داخلی مورد نظر قرار گرفت و این در شرایطی است که هم‌اکنون رقابت میان خودروهای تولیدی با وارداتی آزاد است چراکه دولت تعرفه 45درصدی را برای خودروهای با حجم موتور کمتر از 2500سی‌سی تعیین کرده است. رییس هیات عامل ایدرو با اشاره به تولید خودروهای چینی در کشور گفت: ذایقه مردم ایران بیشتر به سمت خودروهای اروپایی است و خودروهای چینی‌ را نمی‌پسندند، ضمن آنکه جهت‌گیری ما در همکاری‌های خودرویی با خارجی‌ها به سمت کشورهای اروپایی تمایل دارد.

نوروززاده با اشاره به استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری با خودروسازان چینی گفت: چین نیز همانند سایر کشورها به ایران قطعه و خودرو وارد می‌کند اما ذایقه مردم ایران به سمت خودروهای اروپایی کشش دارد درحالی که برخی خودروهای چینی به لحاظ قیمت قابلیت رقابت با نمونه‌های مشابه اروپایی را دارند اما به هر حال جهت‌گیری ما همکاری مشترک با کشورهای اروپایی است.


قرارداد همکاری سایپادیزل با بنز

مدیرعامل سایپادیزل از همکاری مشترک با شرکت بنز برای تولید محصولات این خودروساز در ایران خبر داد و گفت: مذاکرات جدی با بنز برای توسعه محصولات سایپادیزل انجام شده که امیدواریم تا پایان سال جاری قرارداد همکاری با این شرکت نهایی شود. زعفر تنهاپور تصریح کرد: در راستای همکاری مشترک با خودروسازان خارجی و برای توسعه محصولات، همکاری با بنز برای تولید محصولات آن آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به جهش سایپادیزل در تولید خودروهای تجاری طی سال 93، گفت: در این سال شرکت جهش خوبی در تولید و فروش محصولات خود داشته به گونه‌یی که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سایپادیزل از رشد 400درصدی در تولید و فروش محصولات داشته است.

تنهاپور درباره سهم سایپادیزل از بازار خودروهای تجاری، افزود: در بخش کشنده 42درصد، در بخش خودروهای سبک 26درصد و در بخش باری نیز 8درصد سهم بازار را در اختیار داشتیم که در مجموع 27درصد سهم بازار خودروهای تجاری در اختیار سایپادیزل بوده است.

مدیرعامل سایپادیزل سپس اظهار داشت: فروش شرکت طی سال‌های گذشته به صورت اقساطی بوده که این موضوع باعث شده بخش اعظم فعالیت شرکت صرف پیگیری مطالبات خود شود اما با توجه به اقدامات بسیار خوبی که انجام گرفت، طی سال گذشته سایپادیزل 800میلیارد تومان فروش داشته بدون آنکه از طریق اقساطی فعالیت کرده باشد. وی برنامه سایپادیزل در سال جاری را فروش بیش از یک‌هزار میلیارد و 250میلیون تومان دانست و گفت: همکاری مجدد با شرکت ولوو از دیگر فعالیت‌های عمده این شرکت در سال جاری به شمار می‌آید چراکه همکاری با این شرکت خارجی در سال 90 قطع شده بود. تنهاپور با بیان آنکه سایپادیزل طی چهار سال گذشته از همکاری و ارتباط با ولوو محروم بوده است، افزود: در این مدت چین جایگزین این شرکت شد اما با ورود مجدد و همکاری ولوو با سایپادیزل فروش این شرکت افزایش پیدا کرد و این خودروساز تجاری کشور پس از 6سال به نقطه سربه‌سر رسید.

مدیرعامل سایپادیزل همچنین نبود تقاضا را از دیگر مشکلات خودروسازان تجاری دانست و تصریح کرد: کاهش تقاضا به سبب رکودی که در پروژه‌های عمرانی به وجود آمده، باعث شده تا خودروسازان تجاری با مشکل مواجه شوند که امیدواریم این مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود.

تنهاپور با اشاره به طرح نوسازی ناوگان تجاری در کشور گفت: طرحی در مجلس برای نوسازی ناوگان تجاری ارایه شده است. وی با بیان آنکه هم‌اکنون 137هزار دستگاه خودرو تجاری فرسوده بالای 27سال در کشور وجود دارد، افزود: براساس این طرح قرار است 67هزار دستگاه خودرو تجاری جایگزین خودروی‌های فرسوده شوند.

همکاری سایپا با نیسان و مذاکره با سیتروئن

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مذاکره با شرکت نیسان برای تولید محصولات این شرکت در ایران خبر داد. سعید مدنی در حاشیه مراسم راه‌اندازی مجدد خط تولید ولوو در سایپادیزل اظهار کرد: نیسان برای شروع مجدد همکاری با ما اعلام آمادگی کرده است و البته در این زمینه منتظر نتیجه مذاکرات هستیم. وی در پاسخ به پرسشی در زمینه سرنوشت مذاکره با شرکت سیتروئن اظهار کرد: با شرکت سیتروئن نیز در حال مذاکره‌ایم و البته به نتایج مذاکرات نیز بستگی دارد. در این زمینه در صورت رسیدن به توافق مدل صندوق‌دار خودرو C4 در ایران تولید خواهد شد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از افزایش حجم فعالیت‌های رنو در ایران خبر داده و خاطرنشان کرد: برای اصلاح قرار‌داد تندر 90 در حال مذاکره هستیم. مدنی در پاسخ به اینکه قیمت کامیون FH500 تولیدی ولوو در سایپادیزل چه میزان خواهد بود، تصریح کرد: قیمت این کامیون حدود 500میلیون تومان است البته خط تولید این محصول تازه آغاز به کار کرده و تاکنون حدود 400 تا 500دستگاه از آن پیش‌فروش شده است و با افزایش تولید آن نیز امکان کاهش آن وجود دارد. وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه شرکت ولوو با آغاز مجدد همکاری‌ها آیا در ایران سرمایه‌گذاری نیز خواهد کرد، گفت: فعلا همکاری در سطح فنی و تامین قطعات است و به تدریج به موضوع سرمایه‌گذاری خواهیم رسید. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به اینکه اگر ولوو در ایران سرمایه‌گذاری نکند چه تضمینی وجود دارد که مجددا از ایران خارج نشود؟ اظهار کرد: همین‌ که شرکت ولوو در شرایط فعلی همکاری را آغاز کرده است نشان می‌دهد خواهان ادامه همکاری است. گفتنی است قدرت موتور کامیون‌های ولوو FH500 که مجددا با تغییرات بسیار زیادی به خط تولید بازگشته است، از 480 به 500 اسب‌بخار ارتقا یافته و قابلیت ارتقا به توان بالاتر را نیز دارد. ارتقای سطح آلایندگی یورو 4 و قابل ارتقا با یورو 6، تجهیز به گیربکس تمام‌اتومات و کاهش 7درصدی مصرف سوخت، تغییرات اساسی در سیم‌کشی از دیگر مهم‌ترین تغییرات صورت گرفته در محصول ولوو تولیدی در سایپادیزل است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر