نابرابری طرف‌های قرارداد در طرح‌های بزرگ مهندسی

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۵۵

وزیر راه‌وشهرسازی در کنفرانس بین‌المللی فیدیک با تاکید بر اینکه تضمین اجرای قراردادها، نکته اصلی برای حمایت از حقوق مهندسان است، گفت: در طرح‌های بزرگ مهندسی طرف‌های قرارداد نابرابر هستند، یک طرف قرارداد دولت است که دارای قدرت و زور سیاسی است و طرف دیگر مهندسان هستند که از قدرت و زور سیاسی برابر برخوردار نیستند. عباس آخوندی افزود: در این شرایط باید طرف قدرتمند را موظف به پایبندی به تعهدات کرد ضمن اینکه باید فرصت آموزش قواعد و مقررات و استانداردهای بین‌المللی را برای مهندسان علاقه‌مند و توانمند فراهم کرد. به گزارش فارس، به گفته آخوندی، باید دریچه حضور مهندسان ایرانی در بازارهای بین‌المللی گشایش یابد. وی گفت: وزارت راه‌وشهرسازی کاملا از مهندسان مشاور و تمام انجمن‌های مهندسی برای فعال شدن در انجمن‌های بین‌المللی پشتیبانی‌های قانونی را اعمال می‌کند. وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه مهندسان با این کنفرانس برای حضور در جامعه جهانی در عرصه رقابت آماده شده‌اند، گفت: حضور در بازارهای بین‌المللی نیازمند قواعدی است که می‌توان از جریان فیدیک برای رقابت در عرصه‌های جهانی استفاده کنیم.

وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: پذیرش رقابت و ایجاد آمادگی برای حضور در بازارهای جهانی و اکتفا نکردن به بازارهای محلی رمز بالندگی و زمینه‌ساز رشد مهندسی خواهد بود، البته مهندسان ایرانی کاملا هوشمند بوده‌اند و از سال1353 یعنی حدود 40سال پیش به فیدیک پیوسته‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های فیدیک این است که سره از ناسره را تفکیک کند، گفت: حق استفاده از دانش مهندسی و کیفیت آن بسیار مهم است و نظام‌های قراردادی بسیار پیچیده هستند و نکته بسیار مهم در این حوزه قرارگرفتن در چارچوب فیدیک برای اجرای طرح‌های بزرگ است.


لزوم ایجاد ارزش افزوده

در بخش مهندسی

وزیر راه‌وشهرسازی بااشاره به اینکه در یک مبادله کالا با پول جابه‌جا می‌شود، تاکید کرد: در قراردادهای مهندسی باید ارزش افزوده طی فرآیندی استحصال شود و مهندسان باید این فرآیند را طی کرده و ارزش افزوده ایجاد کنند.

وی ادامه داد: کشوری دارای رشد اقتصادی است که قدرت اجرای قراردادهای خود را داشته باشد و هر فردی که قراردادی را امضا می‌کند باید به آن پایبند باشد و افرادی که در قراردادها ارزش افزوده ایجاد نکرده و لاف می‌زنند باید جریمه شوند.

آخوندی در کنفرانس بین‌المللی «فیدیک» بااشاره به اینکه در یک مبادله کالا با پول جابه‌جا می‌شود، گفت: اما در بخش مهندسی، ارزش افزوده قراردادها باید طی فرآیندی استحصال شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر