85 میلیارد تومان درآمد تقریبی شهرداری از بیلبوردهای شهری

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۵۳

انصاری: شکستن انحصار شهرداری تهران در تبلیغات ضرورت دارد

گروه مسکن و شهرسازی نیره خادمی

اجرای پروژه نصب آثار هنری در خیابان‌های تهران با وجود مثبت ارزیابی شدن آن، بحث‌های زیادی را بین شهروندان و گروه‌های مختلف به وجود آورد. از همان ابتدا سوال‌های زیادی درباره هزینه‌های این پروژه مطرح بود. اینکه با وجود استفاده شهرداری تهران از سهم 7 تا 15درصدی شورا برای تبلیغات فرهنگی، اجاره این تابلوها چه هزینه‌یی را در بر داشته است؟ اصلا بودجه‌های سازمان زیباسازی چگونه بسته می‌شود؟ این بخش در سال گذشته چه درآمد و هزینه‌یی داشته است؟ مراتب واگذاری پروژه‌ها چگونه است؟ سوالاتی که هر کدام آنها با رییس سازمان زیباسازی تهران در میان گذاشته و مشخص شد آنچه شورا در سال 94 از این سازمان انتظار دارد به علت افزایش منابع درآمدی بیشتر از سال‌های گذشته است بر همین اساس بودجه مصوب سازمان از سال گذشته که 60میلیارد تومان بوده به 15میلیارد تومان کاهش یافته است. جمال کامیاب طی گفت‌وگویی که با «تعادل» داشت پس از تشریح بودجه‌های جداگانه در بخش‌های مختلف زیباسازی شهر اعلام کرد که بیلبوردهای تبلیغاتی و عوارض آن اصلی‌ترین درآمدهای شهری است که در سال گذشته به طور تقریبی 85 میلیارد تومان برای سازمان درآمد داشته است. این سخنان در شرایطی است که اگر بخواهیم میزان 15درصد یا 7درصدی که شورا برای فعالیت‌های فرهنگی قید کرده را از رقم درآمدی سازمان زیباسازی شهر تهران به دست بیاوریم، رقمی برابر با 12میلیارد و 750میلیون تومان و 5میلیارد و 950 میلیون خواهد شد.


هزینه‌های زیباسازی در سال گذشته

این مقام مسوول شهری همچنین درباره بودجه‌های سازمان زیبا‌سازی در سال گذشته توضیح داد: فعالیت‌های فنی شهری ازجمله مبلمان شهری، مرمت بناهای تاریخی، طراحی، ساماندهی میادین شهری، آبنماها و مجسمه‌ها و مسایلی از این دست در سال گذشته 56 میلیارد تومان هزینه در برداشت و سازمان برای سال 94 مبلغ 65 میلیارد تومان در این حوزه در نظر گرفته است.

کامیاب با اشاره به رقم 23میلیاردی در حوزه فرهنگی و هنرهای شهری، دیوارنگاری‌ها، مشارکت‌های اجتماعی و تبلیغات فرهنگی در سال گذشته گفت: بودجه این بخش برای امسال به 30میلیارد تومان افزایش یافته است. اما مساله دیگری که به سازمان زیباسازی مربوط می‌شود، بخش نظارت، آرایش و پیرایش شهری است. البته در این بخش ابتدا پیرایش شهری در اولویت قرار دارد به این ترتیب که شهر از آلودگی‌های بصری روی دیوارها، ‌تابلوها، کانال کولر، آنتن سیم‌ها که چهره شهر را مغشوش کرده است، پاکسازی شود و بعد از آن بحث رنگ‌آمیزی، کاشیکاری و دیوارهای نقاشی مطرح می‌شود که در سال گذشته حدود 6 میلیارد تومان بودجه صرف آن شد، امسال با افزایش یک میلیارد و 500 میلیون تومان به 7میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است. همچنین بودجه سازماندهی تبلیغات محیطی هم سال گذشته 9میلیارد تومان و در سال 94 مبلغ 10میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است. سازمان زیباسازی سال میزان 4میلیارد و 700میلیون تومان را صرف برنامه‌ریزی و بهبود عملکرد تولید و مطالعات آموزش صرف کرد که امسال برای آن 6میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.


درآمدهای تبلیغاتی به مزایده‌ها

و قراردادها بستگی دارد

رییس سازمان زیباسازی شهر تهران میزان درآمدهای شهرداری از تبلیغات شهری و بیلبوردها را به مزایده‌ها و قراداد شرکت‌های تبلیغاتی وابسته دانست و افزود: سال گذشته شورای شهر مصوبه‌یی داشت که طی آن قابلیت تمدید قراردادهای تبلیغاتی تنها دو سال امکان داشت به همین علت پس از دو سال دوباره مزایده‌یی با بیش از 30 شرکت برگزار شد تا قراردادها مجددا تجدید شود. در کل بسیاری از درآمدهای شهرداری ازجمله بیلبوردهای تبلیغاتی به شکل غیرقابل انکاری به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد اما در سال گذشته به‌ طور میانگین 85میلیارد تومان بوده که نزدیک به 85 درصد آن محقق شده است.


می‌خواستیم از هنرمندان یاد کنیم

او درباره نصب نقاشی‌های شهری هم توضیح داد: امسال سازمان در این بخش از سهم فرهنگی 7 تا 15درصد مصوبه شورا که هر ساله استفاده می‌شود به طور متمرکز استفاده کرده است. این بودجه هر سال در بخش تبلیغاتی مانند فرهنگ کاهش مصرف آب، توجه به آلودگی‌های شهری ازجمله ترافیک، هوا و ... مصرف می‌شود. کامیاب درباره هدف سازمان برای این حرکت گفت: نقاشی‌‌های شهری با هدف تقویت هویت دینی و ملی مردم در شهر نصب شده است. ما تصمیم گرفتیم آثار باقی مانده از گذشته‌های دور را که هنرمندان زیادی برای آنها زحمت کشیده‌اند و شاید درگیرو‌دار زندگی فراموش شده‌اند را در شهر نصب کنیم تا به آنها ادای دین شود چراکه اکنون بسیاری مردم اصلا فرصت رفتن به موزه را ندارند و شاید اجرای این طرح این انگیزه را در آنها تقویت کند. با این وجود یکی از هنرمندان عرصه نقاشی طی روزهای گذشته در واکنش به این حرکت در صفحه اجتماعی خود نوشته بود درحالی که بسیاری از هنرمندان و نقاشان هیچ جایی در پروژه‌های زیباسازی ندارند و مردم رفتن موزه را فراموش کرده‌اند جالب است که شهرداری تهران خواسته تا شهر را پر از نقاشی‌های تاریخی کند.


انحصار در واگذاری پروژه‌های شهری

موضوع دیگری که این هنرمند مطرح کرده است انحصار دیوارهای شهری برای یک یا دو هنرمند خاص است اما جمال کامیاب به‌ طور کامل آن را رد کرد و گفت: بنده موضوع انحصار دیوارهای شهری برای اشخاص خاص را به طور کامل رد می‌کنم. از زمانی که مسوولیت این سازمان با بنده است، شورای هنری به این موضوعات رسیدگی می‌کند. طرح‌های شهری بدون ذکر نام در این شورا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا انتخاب و تعیین قیمت شود. ما در این زمینه طی سال‌های گذشته حتی از دانشجویان استفاده کرده‌ایم. البته موضوع انحصار در واگذاری پروژه‌ها تنها مورد انتقاد هنرمندان نیست بلکه غلامرضا انصاری، یکی از اعضای شورای شهر هم در گفت‌وگو با «تعادل» درباره آن گفت: شهرداری باید این انحصار در واگذاری پروژه‌ها را بشکند تا سایر بخش‌های توانمند هم وارد کار شوند و بتوان هزینه‌ها را کاهش داد. به عنوان مثال یک شرکت تعاونی ایجاد می‌شود و فعالیت‌ها و پروژه‌ها فقط در انحصار یک‌سری از افراد قرار می‌گیرد درصورتی که انحصار بشکند.


مدیریت بهره‌وری شهرداری در هزینه‌ها محقق نشده است

این عضو شورا با استقبال از طرح نصب تابلوهای نقاشی در تهران توضیح داد: اصل کار نصب تابلوهای نقاشی برای تغییر ذایقه مردم کار درستی است. مردم دیگر از جدل‌هایی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، خسته شده‌اند اینکه چهره شهری به سمت افزایش آرامش و امنیت روانی مردم برود خوب است. اما موضوعی که در این ماجرا مورد انتقاد است، موضوع مدیریت بهره‌وری شهرداری در هزینه‌هاست که به مفهوم واقعی انجام نشده است. مساله این است که شهرداری تهران می‌تواند با یک هزارم صرفه‌جویی در پروژه‌های عمرانی این هزینه‌ها را جبران کند. البته آن طور که انصاری تاکید کرد، اعضای شورا و کمیسیون‌ها بودجه مصرف شده برای این پروژه را از سازمان زیباسازی شهرداری تهران خواسته‌اند و قطعا ردیف این هزینه‌ها بررسی خواهد شد. البته بعید می‌دانم که کل سهم بودجه فرهنگی را استفاده کرده باشند اما باید به شورا توضیح بدهند که ردیف بودجه این حرکت فرهنگی را در کجا تعریف کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر