حضور تعاون در کمیسیون خاص کلان‌شهرها

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۴۷

علیرضا ناطقی، مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی نیز در پایان با شنیدن بحث‌های مطرح‌شده می‌گوید: امسال سال همدلی و همزبانی است. تعاون هم جز این نیست. ماهیت تعاون اجتماعی با رویکردی اقتصادی است. به ذهنم می‌رسد که داشته‌های زیادی داریم اما متاسفانه به داشته‌های خودمان کمتر توجه می‌کنیم. به طور مثال ساختمانی داشتید که می‌توانستید بدون زحمت از آن ماهی یک‌میلیارد تومان سود به دست آورده و برای اعضا هزینه کنید. به این داشته‌ها نگاه مثبتی نبود و قسمتی از آن از بین رفت. اما داشته‌های زیادی در حال حاضر هست. وی با اشاره به یکی از اتحادیه‌های تعاونی که پیش‌تر یکی از پروژه‌های وزارتخانه‌یی را تقبل کرده بود، می‌افزاید: اما این قرارداد در زمانی خاص متوقف شد. این اتحادیه بابت این سرویس هزارنفر پرسنل داشت که 500 تا 600نفر آنها برای انجام این پروژه استخدام شده بودند. مدیرعامل این اتحادیه با بحران بزرگی روبه‌رو شد. توانمندی بالای این مدیر باعث شد که بحران را رد کنند و در حال حاضر دولت به این اتحادیه پیشنهاد کرده که وارد سبد غذایی شود. این اتحادیه می‌گوید که روی پای خودم بایستم و از دولت کمک نمی‌خواهم و بدون هیچ چشم‌داشتی به دولت خدمات می‌دهد. می‌خواهم بگویم اگر این نگاه را داشته باشیم که نسبت به داده‌های خودمان، فعالیت کنیم و موجب ارتقای خودمان شویم از همه ارزشمندتر است. اما زمانی که خودمان را به یک دولت، پول بلاعوض، تسهیلات ارزان‌قیمت و... گره می‌زنیم روی موقت‌ها حساب کرده‌ایم. یعنی تشکیلات را بزرگ می‌کنیم برای کاری که گرفته‌ایم و وقتی بعد از یکی، دو سال آن کار تمام می‌شود، تشکیلات دچار بحران می‌شود.

مدیر کل تعاونی های خدماتی در ادامه می‌افزاید: در ماه گذشته شرکت تعاونی تاکسیرانی کرج بودیم. دارایی‌های این شرکت بالای 50میلیارد تومان بود. یک فضای 5هزار متری تجاری دارد که فقط از 25 تا 40درصد آن استفاده می‌کند. اما قول دادند کارواشی آنجا راه‌اندازی کنند و بخشی از آن را به صندوق کارآفرینی و امید بدهند. ظرفیت‌های زیادی در بخش حمل‌ونقل وجود دارد که مدیریت با نگاه اقتصادی می‌تواند باعث استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و رشد و ارتقا شود. 14500عضو فعال کم نیست و فرصتی بسیار بزرگ است. سرمایه‌های خرد اعضای شما جمع شود می‌تواند پتانسیل قوی‌تر از شهرداری این منطقه می‌شوید. با توجه به بحث‌هایی که شد ارزیابی من این است که یک ریال هم نیازمند کمک هیچ جا نیستید و حتی می‌توانید به همه وزارتخانه هم کمک کنید. اما لازمه آن مدیریت و هیات‌مدیره مقتدر است. در این میان باید از مشاوره حقوقی و اقتصادی هم استفاده کنید. شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران باید براساس یک مدیریت حرفه‌یی اداره شود. شما می‌دانید که 100درصد حمایت معنوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دارید. در جلسه البرز مواردی مد نظر هیات‌مدیره بود. در همان جلسه انجام شد و مکاتبات صورت گرفت. نگاه حرفه‌یی باید به این مجموعه شود. در یکی از اقدامات شما میلیاردها تومان پول خوابیده است. قراردادهای شهرداری تهران برای بیلبوردهای شهر 100میلیارد تومانی است. با گذاشتن مانیتور در شبکه شما ظرف دو، سه سال آینده به 10میلیارد سود خالص خواهد رسید. با راه‌اندازی این شبکه مطمئن باشید شرکت‌هایی که نیاز به تبلیغات دارند از ایده شما استقبال می‌کنند. زیرا تقریبا روزی 1.5 میلیون نفر مسافر دارید. در واقع اگر این اتفاق بیفتد، تبلیغات 1.5میلیون بیننده در روز خواهند داشت. در بخش تعاون هم نیازی به تعامل با بخش‌های دیگر داشته باشید حتما ما آن را ایجاد خواهیم کرد. اگر نیاز به سرمایه‌گذاری داشتید شرکت‌های تعاونی زیادی هستند که به دنبال پروژه‌های خوب هستند. یکی از راهبردهای هفتگانه تحول بخش تعاون هم تعاملات شبکه‌یی تعاون است که باعث می‌شود ارزش افزوده بخش در خود بخش بماند و خارج بخش نرود. این ارزش افزوده عدد درشتی هم در اقتصاد به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این که 2200تعاونی فعال در حوزه حمل‌ونقل کشور داریم، آمارهای این بخش را ارائه داده و می‌گوید: که این تعداد بالغ بر 250هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. این حمل‌ونقل درون‌شهری، برون‌شهری (کالا و مسافر) و دریایی است. در حوزه تاکسیرانی هم 320تعاونی تاکسیرانی فعال در کل کشور داریم. که در واقع در همه شهرستان‌های کشور تعاونی‌های تاکسیرانی فعال هستند. تعداد اعضای تعاونی‌های تاکسیرانی نیز بیش از 60هزار نفر هستند. اشتغالزایی که ایجاد شده بالغ بر 72هزار نفر اشتغال در حوزه تعاونی تاکسیرانی کشور است. 70درصد حوزه حمل‌ونقل جاده‌یی (مسافر) با تعاون است. این ظرفیت‌ها وجود دارد. در مقابل آن هم مشکلاتی وجود دارد که مشارکت اجتماعی و اقتصادی باید از بین بخش تعاون رفع شود.

ناطقی با اشاره به تعامل با تامین اجتماعی تاکید می‌کند: مجموعه شرکت‌های تعاونی تاکسیرانی بزرگ‌ترین شبکه کارگزاری تامین اجتماعی در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری دارد. مکاتباتی هم با تامین اجتماعی در مورد حساب بانک توسعه تعاون، کارگزاری، معرفی اتحادیه تعاونی تاکسیرانی و... انجام شده و پیگیری‌ها به صورت جدی پیش می‌رود. مکاتبات آن هم در سطح معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده تا به سرانجام بهتری برسد. تفاهمنامه‌یی (قبل از ادغام) وزیر وقت رفاه و وزیر وقت تعاون و سازمان تامین اجتماعی با هم امضا کردند، هنوز پابرجاست و سازمان تامین اجتماعی به آن احترام می‌گذارد و باید از این فرصت‌ها استفاده شود.

وی می‌گوید: لایحه مدیریت شهری توسط وزارت کشور که مسیر رسیدن به هیات وزیران و نهایی شدن برای ارایه به مجلس (موضوعات حمل‌ونقل درون‌شهری در آن هست) به دولت داده شده است و کار آن به کمیسیون امور خاص کلان‌شهرها سپرده شده و وزارت تعاون هم در آن نماینده دارد. داریم پیگیری می‌کنیم که از مدیران حمل‌ونقل درون‌شهری پیشنهاد دادیم، البته باید نهاد ریاست‌جمهوری آن را بپذیرد. به جناب خندان‌دل رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها منعکس کردیم که نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد تعاونی‌ها این است که خود سازمان شهرداری و دهیاری‌ها، سازمان حمل‌و‌نقل همگانی، سازمان‌های اتوبوسرانی باید به امر برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل برسند و به موجب سیاست‌های کلی اصل44 قانون‌اساسی به هیچ عنوان وارد امر تصدی‌گری نشود. در سیاست‌های کلی اصل44 به صراحت اعلام شده که حاکمیت در اختیار دولت و تصدی‌گری در اختیار بخش تعاونی و خصوصی باشد. بخش تعاونی و خصوصی هم مکمل همدیگر هستند. ناطقی در پایان با اشاره به این که رسیدن به خواسته‌هایمان نیاز به مشارکت جمعی دارد، می‌افزاید: تعاون در تعاون را باید افزایش دهیم. باید با هم همدل و همزبان باشیم، تعامل و مشارکت کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. باید همدیگر را یکپارچه ببینیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر