بازار سرمایه فضایی برای آماتورها ندارد

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۴۲


بورس تحت تاثیر عوامل بنیادی چنین شرایطی دارد و بحث کاهش سودآوری شرکت‌ها یکی از این عوامل است که موجب تغییر در میزان فروش، حاشیه سود و سود خالص کاهش خواهد شد. ایوب باقرتبار، معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های گروه مالی سپهر صادرات درخصوص اوضاع بازار سرمایه اظهار داشت: کاهش جهانی قیمت کالاها مثل سنگ‌آهن و فلزات اساسی و همچنین کاهش قیمت نفت بر بازار سرمایه اثر گذاشته و درآمد شرکت‌ها را متاثر کرده است و می‌توان گفت این عامل گزارش‌ها و صورت‌های مالی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

باقرتبار افزود: مورد دوم که در بازار خیلی موثر است بحث نرخ سود سپرده‌های بانکی است که وسوسه‌یی برای دارندگان نقدینگی‌های متوسط و بزرگ است، به طوری که به جای بازار سرمایه به بازار پول روی آورده‌اند. وی گفت: داشتن ابزارهای مالی فراوان، ساز و کارهای مختلف برای داشتن یک بازار کارآ، مناسب به نظر می‌رسد و داشتن این ابزارها نیاز به دخالت را از بین برده است. معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های گروه مالی سپهر صادرات با اشاره به روند معاملات فعالان بازار تصریح کرد: باید دست فعالان بازار را باز گذاشت تا از این طریق اهداف بازار سرمایه که همان تامین نقدینگی و کشف قیمت است تحقق یابد.

باقرتبار ادامه داد: محدودیت‌هایی مثل دامنه نوسان و حجم مبنا که سال‌هاست به همین شکل باقی مانده و تغییری در آن ایجاد شده نیاز به بازنگری دارد و با تغییر آنها به طور حتم عمق بازار نیز دستخوش تغییر خواهد شد. وی درخصوص بازنگری در این محدودیت‌ها بیان داشت: بازار سرمایه به بلوغ کامل رسیده است و به نظر می‌رسد رفع این محدودیت‌ها می‌تواند عرضه و تقاضا را دچار تحول کند به این دلیل که هم‌اکنون شرکت‌های بسیار بزرگی در بازار وجود دارند که با تغییر در دامنه نوسان می‌توانند تحول خوبی را تجربه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان داشت: اگر دامنه نوسان تغییر کند و به این ترتیب سهامدار در این بازار بتواند نقدینگی لازم خود را در اسرع وقت تامین کند و نیاز به انتظار یک هفته‌یی نداشته باشد می‌توان تغییر را به وضوح احساس کرد. وی درخصوص اوضاع بازار سرمایه گفت: بازار بر مبنای عرضه و تقاضا حرکت می‌کند پس نباید نگران بود به این دلیل که اگر کاهش قیمتی به ثبت می‌رسد ناشی از عملکرد نامناسب شرکت است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار باید به تعادل نسبی برسد و این تعادل موجب می‌شود که یک‌سری سهامدار ناآگاه و بی‌تجربه از بازار سرمایه بیرون رفته و به صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی آورند که این مساله نکته مثبتی برای بازار سرمایه قلمداد می‌شود زیرا بازار به افراد حرفه‌یی تعلق دارد و غیرحرفه‌یی‌ها باید از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها استفاده کنند.

وی درخصوص غیرحرفه‌یی‌های بازار سرمایه اشاره داشت: اگر غیرحرفه‌یی‌ها به جای اینکه مستقیم در بازار سرمایه وارد شوند به صندوق‌ها روی می‌آوردند هم‌اکنون کمتر از سهامداران حرفه‌یی ضرر می‌کردند زیرا صندوق‌ها نسبت به بازار سرمایه بازدهی بهتری داشتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر