تصمیم جدید اوباما و خشم طرفداران محیط زیست

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۳۴


مازیار معتمدی

وال استریت ژورنال

لیبریا با رفتن ابولا نفس می‌کشد- درحالی که به‌نظر می‌رسد ویروس ابولا از کشور لیبریا خارج شده باشد، شهروندان این کشور به شادی و پایکوبی پرداختند.

هیاتی از متخصصان می‌گویند اگر سازمان سلامت جهانی سریع‌تر عکس‌العمل نشان می‌داد، می‌شد از این اپیدمی مرگبار جلوگیری کرد.


کِری می‌خواهد به پوتین درباره سوریه فشار وارد کند- جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین ریاست‌جمهوری کشور روسیه ملاقات کرد. هدف او پیشبرد یکی از برنامه‌های دولت اوباماست که مدت‌ها به تعویق افتاده است؛ پایین کشیدن رهبر کشور سوریه از قدرت.

پشت این حرکت آقای کری امیدهایی مبنی بر این وجود دارد که پوتین ممکن است دید متفاوتی نسبت به سوریه پیدا کند، کشوری که در آن بشار ال‌اسد، متحد طولانی‌مدت او دچار چندین شکست پیاپی شده و برنامه تعلیم شورشیان توسط ارتش ایالات متحده آغاز شده است.

یکی از مسوولان رسمی امریکایی گفت: «باتوجه به اتفاقاتی که دارد در سوریه می‌افتد، به روس‌ها فشار خواهیم آورد تا ببینند حالا وقتش شده که درباره حمایت‌شان از رژیم این کشور، عملکرد خود را 180 درجه تغییر دهند.»


قیمت خانه‌ها دارند بالاتر می‌روند- مجموعه‌یی گسترده از مناطق مسکونی شهری سراسر کشور در سه ماهه اول سال شاهد افزایش قیمت‌های دو رقمی بودند که نشان‌دهنده ترکیب عرضه ضعیف با درخواست بالاست و به رقابتی جدی بین خریداران خانه اشاره می‌کند.

انجمن ملی دلالان معاملات ملکی امریکا روز دوشنبه اعلام کرد که در مقایسه با 24 منطقه شهری که در فصل چهارم سال2014، میزان رشد قیمت‌های دو رقمی را گزارش داده بودند، در سال کنونی 51 منطقه شهری چنین ارقامی را ثبت کرده‌اند.

ارقام افزوده‌شده دو رقمی گسترده بودند و از افزایش 11درصدی در کلمبوس ایالت اوهایو تا 13درصد رالِی کارولینای شمالی متنوع بودند. لیسا هیچکاک یکی از دلالان معاملات ملکی منطقه شرمن- دنیسون واقع در شمال ایالت تگزاس که شاهد افزایش 33درصدی قیمت‌ها در فصل اول سال بود، می‌گوید: «الان شرایط دیوانه‌وار است. فقط دارم سعی می‌کنم سرم را بالای آب نگه دارم.»


نیویورک تایمز

مهاجران مسلمان وارد اندونزی و مالزی می‌شوند- بیش از 1000 مهاجر که شامل ساکنان منطقه غرب برمه و شهروندان بنگلادشی می‌شدند، روز دوشنبه به ساحل مالزی رسیدند. از آن‌سو، گروهی دیگر از مهاجران نیز در کشور اندونزی از کام مرگ نجات داده شدند و آنجا به استراحت پرداختند.


امریکا اجازه جست‌وجو برای نفت را در اقیانوس قطب شمال می‌دهد- دولت اوباما روز دوشنبه به کمپانی شِل این اجازه را داد از ماه تابستان، در مناطق ساحلی آلاسکا شروع به حفاری برای نفت‌خام کند و به این ترتیب صنعت نفت‌خام به یک پیروزی بزرگ دست یافت و طرفداران محیط‌زیست ضربه‌یی نابودکننده را متحمل شدند.

این تصمیم بخشی جدید و پیچیده را به میراث پرزیدنت اوباما اضافه می‌کند، رییس‌جمهوری که چندی از بزرگ‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین نقشه‌های زیست‌محیطی را دنبال کرده، اما درعین حال برای توازن بخشیدن به این حرکت‌ها، آب‌های فدرال دست‌نخورده را در معرض استخراج نفت و گاز جدید قرار داده است.

طرفداران محیط‌زیست شدیدا از این تصمیم عصبانی شده‌اند؛ آنها سال‌هاست که از دولت تقاضا دارند با هرگونه پیشنهاد برای استخراج در سواحل شمالی مخالفت کند چون می‌ترسند این کار باعث فاجعه‌یی حتی جدی‌تر از نشت نفت خلیج مکزیک در سال2010 شود که در آن 11نفر کشته شدند و میلیون‌ها بشکه نفت وارد آب شد.


گاردین

تعداد میانسالانی که سکته می‌کنند، به‌شدت افزایش یافته است- تعداد افرادی که در سنین 45سالگی به سر می‌برند و دچار سکته‌های مغزی می‌شوند، به‌شدت رو به افزایش است و باور می‌رود یکی از دلایل اصلی این مساله سبک زندگی بی‌تحرک آنهاست.

انجمن سکته مغزی بریتانیا این میزان افزایش را «خطرناک» و «شوکه‌کننده» خواند و اخطار داد که اگر این مساله ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث افزایش خرج وضعیت جسمانی شود که درحال حاضر 9میلیارد یورو در سال برای اقتصاد بریتانیا خرج برمی‌دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر