اخبار

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۲۳

افتتاح خط تولید الیاف یزد با تسهیلات بانک صنعت و معدن

معاون اول رییس‌جمهور خط تولید شرکت الیاف‌گستر یزد واقع در منطقه ویژه اقتصادی این استان را که با تسهیلات بانک صنعت و معدن مراحل اجرایی خود را طی کرده است، افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، شرکت الیاف‌گستر یزد به‌طور سالانه ٤٠هزار تن الیاف پلی‌استر و هالو تولید می‌کند.

عملیات اجرایی شرکت الیاف‌گستر یزد از آبان ماه سال ٨٩ در زمینی به مساحت ٣٨هزار مترمربع آغاز شده و امروز با راه‌اندازی این واحد صنعتی برای ١٨٤ نفر امکان اشتغال مستقیم فراهم شده است. احداث نیروگاه مقیاس کوچک برق توسط این شرکت با تولید ١٠٨میلیون کیلووات ساعت برق در سال در راستای تامین برق مورد نیاز جهت تولید الیاف و همچنین تامین بخشی از برق مورد نیاز استان از دیگر اقدامات این شرکت است. بانک صنعت و معدن به این شرکت برای اجرای بخش تولید الیاف مبلغ ٧میلیون‌و٥٠٠هزار یورو تسهیلات ارزی و ١٠٠میلیارد ریال تسهیلات ریالی و برای احداث نیروگاه مبلغ ٤٨میلیون یوآن چین اختصاص داده است. اسحاق جهانگیری در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به استان یزد با حضور در منطقه ویژه اقتصادی، ضمن افتتاح خط تولید این واحد صنعتی، از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.


احتمال صعود رتبه جهانی آلومینیوم ایران

درحال حاضر ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در کشور حدود 400هزار تن است و کسری 300هزار تنی نیاز داخلی از طریق واردات تامین می‌شود اما باتوجه به رشد تولیدات شرکت‌های بزرگ آلومینیوم طی نخستین ماه امسال می‌توان نسبت به ارتقای رتبه جهانی آلومینیوم از 19 به 17 امیدوار بود.

به گزارش ایسنا، طی 40سال اخیر تنها حدود 200هزار تن به ظرفیت تولید شمش کشور اضافه شده است اما باتوجه به آمار ایمیدرو می‌توان گفت امسال می‌تواند سال شکوفایی و صعود تولیدات آلومینیوم کشور باشد، چراکه طی نخستین ماه امسال 3 شرکت بزرگ تولید‌کننده آلومینیوم کشور 31هزارو376 تن محصول (شمش، آلیاژ و براده) تولید کردند که این عدد حکایت از رشد 5درصدی تولیدات آلومینیوم کشور در این بازده زمانی دارد. همچنین شرکت آلومینای ایران در فروردین امسال 21هزارو394 تن پودر آلومینا (ماده اولیه تولید آلومینیوم) تولید کرد که نسبت به رقم تولید در مدت مشابه سال گذشته رشد 6درصدی دارد. همچنین این شرکت 36هزارو370 تن هیدرات آلومینیوم و 13هزارو599 تن آهک تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 6 و4درصد رشد دارد. ایران در رتبه‌بندی سال2011 مقام 22 جهانی را به خود اختصاص داده بود. این رتبه در سال2012 به 20 و در آخرین رتبه‌بندی با پشت سر گذاشتن فرانسه به رتبه 19 جهانی ارتقا یافته است. باتوجه به سند چشم‌انداز1404 و پیش‌بینی تولید حداقل یک‌میلیون و500هزار تن شمش آلومینیوم می‌توان گفت که اگر ایران طبق برنامه پیش رود، می‌تواند با گذراندن سد عمان به رتبه 17 جهانی دست یابد.


رایزنی سنگ‌آهنی‌ها برای مقابله با حقوق دولتی

سجاد غارقی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن گفت: باتوجه به کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن، این انجمن پیشنهاداتی را به شورای‌عالی معادن مجلس و دولت ارایه کرده است.

غارقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خواسته انجمن این است که باتوجه به شرایط موجود تخفیف 60درصدی درحقوق دولتی سال گذشته درج شود و برای سال‌جاری نیز تا زمانی که سنگ‌آهن در شرایط رکود به سر می‌برد، حقوق دولتی اتخاذ نشود. وی افزود: اخذ حقوق دولتی باید به‌صورت هوشمندانه صورت بگیرد و برای هر معدنی باتوجه به‌ویژگی‌ها و شرایط خاص آن، حقوق دولتی درنظر گرفته شود. غارقی با بیان اینکه انجمن خواستار لغو حقوق دولتی نیست، اظهار کرد: باتوجه به شرایط موجود درخواست انجمن این است که با ایجاد برنامه‌ها و راهبردهایی، هزینه تولید سنگ‌آهن کاهش یابد. عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ادامه داد: درحال حاضر هزینه‌های داخلی فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد نمی‌کند اما هزینه‌های بیرونی تولید همچون هزینه‌های حمل‌ونقل و حقوق دولتی موجب تعطیلی 70درصد از معادن متوسط و کوچک سنگ‌آهن شده است. وی عنوان کرد: راه‌حل بلندمدت این مساله تشکیل کنسرسیوم‌های تولید، فرآوری و فروش است که اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده است. غارقی تعداد معادن درحال بهره‌برداری سنگ‌آهن را 146 معدن عنوان و اظهار کرد: تاکنون انجمن برای 60 معدن شناسنامه تهیه کرده است و انتظار می‌رود معادن بزرگ و کوچک سنگ‌آهن در یک ترازو قرار نگیرند.


افزایش ظرفیت استخراج باریت در معدن مهدی‌آباد

ظرفیت استخراج باریت از معدن مهدی‌آباد تا پایان امسال به400هزار تن می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، امین صفری، مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد اعلام کرد: میزان ذخیره معدن مهدی‌آباد به‌عنوان بزرگ‌ترین معدن باریت کشور، بیش از 113میلیون تن است و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، میزان برداشت باریت در سال94 به 400هزار تن، سال95 بیش از 500هزار تن و در سال96 به یک‌میلیون تن خواهد رسید. وی افزود: این شرکت با آغاز استخراج باریت از تیر93، تا پایان سال بیش از 320هزار تن باریت استخراج کرد. مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد گفت: باتوجه به ارزش‌افزوده فرآوری باریت، برگزاری مناقصه احداث کارخانه فرآوری باریت و طرح نیمه صنعتی خردایش باریت پرعیاردر دستور کار قرار دارد. گفتنی است باریت در صنایع مختلف ازجمله پتروشیمی، حفاری، لاستیک‌سازی، کاغذسازی، کابل‌سازی، پلاستیک‌سازی، رنگ‌سازی، سرامیک‌سازی و غیره کاربرد دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر