ضرورت راه‌اندازی شهرک صنعتی ایران و ترکیه

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۲۲

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: راه‌اندازی شهرک صنعتی مشترک بین آذربایجان‌غربی و استان‌های مرزی ترکیه ضروری است.

به گزارش مهر، موید حسینی‌صدر در اجلاس مشترک اقتصادی آذربایجان‌غربی و استان‌های مرزی ترکیه با بیان اینکه ایران و ترکیه به‌خصوص استان‌های مرزی دو کشور دارای اشتراکات فراوانی در بخش‌های مختلف هستند، افزود: راه‌اندازی این شهرک گام اساسی در توسعه مبادلات اقتصادی دو طرف خواهد بود.

وی بااشاره به مزیت و ظرفیت‌های بالای سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی به‌خصوص خوی گفت: بیش از ۵۰ماده معدنی غنی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که تنها ۱۰درصد مورد سرمایه‌گذاری قرار گرفته و این مزیت فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر است.

حسینی‌صدر با بیان اینکه این استان از ظرفیت‌های بالایی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و ورزشی برای استقبال از سرمایه‌گذاری کلان صنعتی و تولیدی برخوردار است، افزود: ظرفیت سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی در آذربایجان‌غربی نیز به‌خوبی فراهم است و می‌توان از این فرصت به‌خوبی بهره برد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه هزینه انرژی در این استان پایین است، عنوان کرد: در حال حاضر آماده سرمایه‌پذیری در بخش‌های مختلف ازجمله فاز دوم نیروگاه برق، فاز دوم کارخانه سیمان، کارخانه قند، مجتمع صنعتی تولید نمک و نساجی در این شهرستان هستیم.

حسینی‌صدر همچنین از ایجاد شهرک کانی سنگ، مبل و دخانیات در این شهرستان خبر داد و افزود: درراستای توسعه تجارت مرزی بین ایران و ترکیه فعالیت‌های بیشتری صورت گرفته و مشکل کامیون‌ها در مرز ایران و ترکیه نیز با همراهی مسوولان دوطرف به‌زودی حل شوند.

با حضور مقامات دو کشور ایران و ترکیه پنجمین اجلاس توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی آذربایجان‌غربی و استان‌های مرزی ترکیه پیش از ظهر سه‌شنبه در شهرستان مرزی خوی آغاز به‌کار کرد.

این اجلاس با هدف گسترش همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، تجاری، آموزشی، علمی، دانشگاهی همچنین حل مسایل و مشکلات مربوط به ترانزیت و گمرک در مرزهای مشترک به مدت دو روز در خوی برگزار می‌شود.

پیگیری تفاهمنامه‌های قبلی میان دو طرف از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس است که علاوه بر پیگیری مفاد تفاهمات قبلی فی‌مابین، در روز پایانی اجلاس (۲۳اردیبهشت) تفاهمنامه جدیدی به‌منظور گسترش همکاری‌های مشترک، فی‌مابین استاندار آذربایجان‌غربی به‌عنوان رییس هیات ایرانی حاضر در اجلاس و استاندار وان به‌عنوان رییس هیات اعزامی از جمهوری ترکیه، مبادله و منعقد خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر