تقاضای 15کشور برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۲۱

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تقاضای ۱۵کشور برای حضور در معادن و صنایع معدنی ایران خبر داد و اعلام کرد: شرکت‌های چندملیتی تقاضاهای خود را برای سرمایه‌گذاری ارایه کرده‌اند.

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت و رییس هیات عامل ایمیدرو در گفت‌وگو با مهر گفت: باتوجه به اینکه معدن و صنایع معدنی در ایران بسیار جذاب است و تنوع مواد معدنی در کشور بسیار بالاست، تقاضا برای سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش بسیار زیاد است و کشورهایی همچون آلمان، اسپانیا، دانمارک، قزاقستان، بلژیک و انگلیس درخواست‌هایی برای حضور در پروژه‌های ایرانی داشته‌اند، این درحالی است که درخواست شرکت‌های آلمانی، دانمارکی، قزاقستانی و هندی که چندملیتی هستند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همچون عمان و کویت، برای همکاری با ایران را دریافت کرده‌ایم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین کانادا، فرانسه، استرالیا، سوییس و کره‌جنوبی هم درخواست‌هایی برای حضور در پروژه‌های اکتشافی و صنایع معدنی ایران داشته‌اند که مذاکرات در حال انجام است اما باتوجه به اینکه مشکل نقل‌وانتقالات پول همچنان وجود دارد، قراردادها هنوز منعقد نشده است.

وی از پیشنهادات جذاب ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و گفت: مطابق قانون، جذابیت‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش معدن ایران بسیار بالاست به‌نحوی که بهره‌برداری از معادن تا ۲۵سال به این سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

به گفته کرباسیان، در حوزه معدن و صنایع معدنی در سال۹۳ معادل 10.7درصد رشد را شاهد بوده‌ایم که امید می‌رود با حفظ آن، معدن در رشد اقتصادی بتواند جایگاه مناسبی را کسب کند، این درحالی است که ۲۰۰هزار کیلومتر مربع عملیات در پهنه‌های اکتشافی تعریف شده که امیدواریم در سال‌جاری، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌یی را تجربه کند.

وی افزود: در این میان، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را مدنظر قرار داده‌ایم تا بتوان علاوه بر انجام عملیات اکتشافی جدید، طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کرده و در زمان‌بندی‌های خاص، پروژه‌های جدیدی را نیز شروع کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای برون‌رفت از رکود و ایجاد اشتغال، ضرورت دارد که پروژه‌های جدید معدن و صنایع معدنی در کشور شروع شود، این درحالی است که باوجود افت شدید درآمدی ایمیدرو در سال گذشته، تعداد پروژه‌های تکمیل شده افزایش یافت.

به گفته کرباسیان، در حوزه عناصر نادر خاکی و پرعیار‌سازی سنگ‌آهن، پروژه‌هایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده و تلاش داریم تا استفاده بهتری از زغال‌سنگ صورت گیرد، ضمن اینکه مسایل زیست‌محیطی و ایمنی کار نیز به‌خوبی موردتوجه قرار گرفته است. وی اظهار کرد: در سال‌جاری پروژه آلومینیوم لامرد کلنگ‌زنی شده است و تلاش داریم تا عملیات اجرایی تیتانیوم کهنوج را آغاز کرده و طرح آنتیموان زابل نیز راه‌اندازی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر