سومین نامه‌نگاری فرشی وزیر صنعت

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۲۰

گروه صنعت و معدن|

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌یی به

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور خواستار استفاده از فرش دستباف ایرانی در مراسم رسمی کشور شد. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن پیش از این نیز در رابطه با صنعت فرش به محمدجواد ظریف وزیر خارجه و سرافراز رییس سازمان صدا و سیما نامه نوشته بود.

به گزارش «تعادل» و به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، محمدرضا نعمت‌زاده در تازه‌ترین نامه فرشی خود ضمن سپاس از توجه و تاکید ریاست‌جمهوری و هیات دولت به ترویج و بهره‌گیری از کالاهای داخلی یادآور شده است: فرش دستباف ایران همواره به عنوان یکی از میراث کهن این سرزمین علاوه بر کارکردهای اشتغالزایی، ارزآوری و اقتصادی دارای وجوه ارزشمند فرهنگی و هنری بوده و می‌تواند به عنوان برند ملی کشورمان معرف سفیر و پیام‌رسان شایسته‌یی به جهانیان باشد.

نعمت‌زاده در این نامه از جهانگیری خواسته است تا با توجه به شرایط کنونی که دیگرکشورها به ویژه کشورهای همسایه درحال استفاده از داشته‌های هویتی مشترک هستند، مواردی را اجرایی کند. استفاده از فرش دستباف ایران برای تزیین و صحنه‌آرایی مراسم رسمی کشور (همایش‌های ملی و بین‌المللی، سخنرانی‌های رییس و اعضای هیات دولت و...)، استفاده از فرش دستباف ایرانی در دفاتر کار و محل دیدارهای رسمی مقامات دولتی و نیز تاکید بر استفاده از فرش دستباف ایرانی در هدایای تقدیمی دولت به میهمانان برون‌مرزی ازجمله این پیشنهادهاست. وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه خود به معاون اول رییس‌جمهور اظهار امیدواری کرده است که ثبت این میراث کهن و پویا در قاب دوربین رسانه‌ها بتواند تصویری شایسته در اذهان مخاطبان داخلی و خارجی پدید آورد و کارکرد موثری در دیپلماسی هنری کشور ایفا کند.


نامه به ظریف و سرافراز

وزیر صنعت چندی پیش نیز به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه درباره لغو تحریم واردات فرش دستباف ایرانی به امریکا نامه نوشته بود.

در آن نامه محمدرضا نعمت‌زاده از جواد ظریف درخواست کرده بود تا در رایزنی‌های دیپلماتیک خود با مقام‌های امریکایی ترتیبی در زمینه لغو تحریم واردات فرش ایرانی به ایالات متحده در دستور کار قرار بگیرد. براساس لایحه مصوب کنگره امریکا که در سال ۲۰۱۰ به امضای رییس‌جمهور امریکا رسید و واردات فرش ایران از ۲۹سپتامبر ۲۰۱۰ یعنی ۷ مهر ۸۹ به آن کشور ممنوع شد. این درحالی است که قبل از اعمال تحریم‌ها امریکا به عنوان یکی از مهم‌ترین خریداران فرش ایرانی به شمار می‌رفت. نخستین نامه‌نگاری فرشی وزیر صنعت، معدن و تجارت اما خطاب به محمد سرافراز، رییس سازمان صدا و سیما

نوشته شده بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه به رییس سازمان صدا و سیما خواستار توجه هرچه بیشتر به هنر-صنعت فرش دستباف ایرانی شده بود. نعمت‌زاده همچنین یکی از چالش‌های اصلی فرش دستباف را ورود رقبا و تبلیغات گسترده آنها دانسته بود.

وزیر صنعت در آن نامه تصریح کرده بود: متاسفانه حضور و بروز فرش دستباف ایران در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اندک است و استفاده از کفپوش‌های کم‌ارزش در چیدمان برنامه‌ها به وفور دیده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر