رقابت منفی سیمانی‌ها برای بقا

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۱۹

گروه صنعت و معدن| سمیه سایش|

چالش‌های صنعت، عرصه را برای تولیدکنندگان سیمان تنگ کرده است به‌گونه‌یی که سیمانی‌ها در رقابتی منفی با شرایط رکود، عزم خود را برای افزایش قیمت محصولات خود جزم کرده‌اند. از همین روست که زمزمه «افزایش 17 درصدی قیمت سیمان از تیرماه» سال‌جاری به گوش می‌رسد.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با «تعادل» در این باره می‌گوید: در حال حاضر صنعت سیمان از دو جنبه قابل ارزیابی است. اولا این کالا ازجمله صنایع استراتژیک به‌شمار می‌رود و ثانیا یکی از اصلی‌ترین خمیرمایه‌های توسعه اقتصاد کشور محسوب می‌شود. درواقع، همه متولیان و دست‌اندرکاران در عرصه سیمان در تلاش‌اند تا از سقوط این صنعت در گردونه چرخه اقتصادی جلوگیری کنند.

او ادامه می‌دهد: باتوجه به شرایط موجود کشور تفاهم احتمالی هسته‌یی و بی‌رونقی صنعت ساخت‌وساز امسال نیز مانند سال۹۳ صنعت سیمان در رکود باقی می‌ماند و امیدی به رونق آن وجود ندارد. باوجود این، امیدواریم باوجود توافقات هسته‌یی، سال۹۵ گشایشی برای این صنعت حاصل شود. شیخان در ادامه گفت‌وگوی خود از افزایش قیمت ۱۷درصدی صنعت سیمان در آینده نه‌چندان دور خبر می‌دهد و معتقد است که این افزایش به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید، کاهش درآمد (فروش) و عرضه بیش از تقاضا صورت می‌گیرد که باعث رقابت منفی در این عرصه شده است.

شیخان بااشاره به افزایش یک‌درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده و اثرگذاری آن بر صنعت سیمان، اظهار می‌کند: باتوجه به اینکه شرایط رکود بازار به‌صورت دنباله‌دار ادامه دارد، برای دستیابی به شکوفایی در این صنعت پیشنهاد می‌شود، هزینه‌های حداقلی به صنعت سیمان تحمیل شود، یعنی زمانی که سیاست‌های افزایش قیمت به‌صورت خودسرانه بر کالاهایی چون آب، گاز، برق، مواد اولیه و حمل‌ونقل اعمال می‌شود، باید شرایط بقای صنایع را نیز درنظر گرفت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان می‌افزاید: در پی افزایش هزینه تمام شده تولید سیمان، با بررسی‌های صورت گرفته قرار شد این کالا در آینده نه‌چندان دور یعنی در اواخر تیرماه ۱۷درصد افزایش قیمت داشته باشد، این درحالی است که تا به امروز تقاضای مکتوبی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ نشده است.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا باتوجه به رکود حاکم بر بازار و صحبت‌های اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت کالاها، آیا وزارت صنعت با این موضوع موافقت خواهد کرد یا خیر؟ تصریح می‌کند: تمام تلاش ما این است تا وزارت صنعت را از روند رو به زوال رفته این صنعت مطلع و موافقت این وزارتخانه را اخذ کنیم. درواقع، این صنعت جزو صنایع استراتژیک کشور به‌شمار می‌رود و دولت نیز نمی‌تواند هیچ ابراز منفی در این خصوص کند. شیخان می‌افزاید: افزایش قیمت سیمان بر روال کنونی این صنعت اثر معکوسی برجای نخواهد گذاشت؛ یعنی اوضاع از فضای حاکم بدتر نخواهد شد، چراکه سهم سیمان در قیمت تمام شده ساختمان اثر آنچنانی ندارد. درواقع اگر امروز قیمت سیمان را در بازار به صفر و مجدد به نقطه صد برسانیم، هیچ تاثیری در مصرف آن نخواهد داشت یعنی این کالا جزو آن دسته صنایعی است که براساس نیاز روز مصرف می‌شود و به هیچ‌وجه به‌عنوان کالای سرمایه‌یی در انبارها ذخیره نخواهد شد.


نامه‌نگاری سیمانی‌ها به وزارت صنعت

به گفته او، در اواخر سال۹۳ نامه‌یی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حق و حقوق بخش خصوصی درباره تولید، توزیع و صادرات و چاره‌اندیشی در برابر رفع معضلات این صنعت لحاظ شد که متاسفانه هیچ جوابی تا به امروز در این رابطه ازسوی این ارگان دولتی ارایه نشده است.

شیخان درباره روند صنعت سیمان در سال گذشته می‌افزاید: انجمن سیمان در ماه‌های پایانی سال۹۳ از سرمایه‌گذاران در این بخش دعوت کرد تا پیشنهادهای خود را برای سرپا نگه داشتن این صنعت ارایه دهند و حالا با گذشت ۲ ماه از بهار این اقدامات توسط کارشناسان مرحله به مرحله در حال پیگیری است و به محض جواب نهایی آنچه به‌نفع سیمان است را به معرض اجرا می‌گذاریم.

به گفته شیخان، صنعت سیمان روزبه‌روز در حال آب شدن است چراکه امروز این صنعت در نگاه استراتژی کشور مغفول واقع شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح می‌کند: روزهای ناخوش صنعت سیمان از زمانی شروع شد که سیاست‌های دستوری به‌صورت ناصحیحی به اجرا درآمدند و بخش گسترده‌یی از این صنعت را به مرز نابودی کشاندند.

او درباره بازارهای هدف صادراتی در بخش سیمان نیز می‌گوید: ایران در زمینه سیمان کلینکر نخستین صادر‌کننده دنیا به‌شمار می‌رود که سال گذشته حدود ۱۸میلیون صادرات در این کالا به کشورهای مختلف حاصل شده است. درواقع در این بخش صادرات هدف نیست چراکه مقرون به صرفه برای هیچ کشوری نیست، بنابراین عمده‌ترین بازارهای هدف در بخش صادرات را می‌توان به عراق، آفریقا، افغانستان، آسیای میانه و حوزه خلیج‌فارس دانست.


افزایش قیمت با راه‌حلی نامناسب

حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در واکنش به خبر افزایش قیمت سیمان در تیرماه به «تعادل» می‌گوید: اگر صنعتگران این حوزه فرض را بر مبنای افزایش مالیات بر ارزش افزوده، آن هم به میزان یک درصد اعمال کنند، اقدام درستی نیست چراکه در درجه اول خود تولیدکنندگان با نبود تقاضا و در نتیجه به مرز ورشکستی می‌رسند. او می‌افزاید: درواقع افزایش هر کالایی در این بازه زمانی کاری بی‌منطق به‌شمار می‌رود. تولیدکنندگان در عرصه تولید سیمان هم‌اکنون باید درراستای توسعه صادرات گام بردارند و به‌دنبال بازارهای جدید مصرفی برای محصولات مازاد خود باشند. گروسی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در بخش ساخت‌و‌ساز در حالت رکود سیر می‌کنیم. متاسفانه افزایش نرخ محصولات آن هم در چنین مقطع زمانی آدرس‌های اشتباهی محسوب می‌شود، این درحالی است که اقتصاد کشورمان در مرز سرطان است و متولیان باید به‌دنبال اقدامات جدی‌تر برای رفع معضلات واحدهای تولیدی خود باشند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار می‌کند: امیدواریم سال۹۴ باوجود رونق در صنعت ساختمان این کالا به جایگاه مناسب خود در بخش تولید، توزیع و صادرات دست یابد، این درحالی است که بخش خصوصی به همراه بخش دولتی باید اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته و به‌دنبال راه‌حلی مناسب باشند.

ضرورت افزایش بهره‌وری

مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت‌وگو با «تعادل» درباره افزایش قیمت سیمان باوجود فضای کنونی اقتصاد کشور می‌گوید: متاسفانه برخی اتفاقات در شرایط موجود کشور باعث انحصار در تولید برخی صنایع شده است، صاحبان صنعت سیمان باید به ارزش بهره‌وری در تولیدات خود اقدام کنند و با کمترین نرخ قیمت در بازارهای جهانی و داخلی حضور یابند.

وی معتقد است: متاسفانه هیچ رقابتی بین شرکت‌های سیمانی وجود ندارد و هرگونه تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی شده منجر به ایجاد انحصار در بخش‌های مختلف زنجیره تولید می‌شود. معضلات در عرصه سیمان سال‌هاست که گریبانگیر این صنعت است که امیدواریم سال۹۴ باوجود تدابیر اتخاذ شده مبنی بر حل‌و‌فصل مشکلات تولید بتوان گره کور این کالا را باز کرد.


کوتاهی دست دولت از اقتصاد

امیرعباس اسماعیلی قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت ایران نیز به «تعادل» می‌گوید: درخصوص اعمال افزایش نرخ در صنعت سیمان باید بررسی‌های کارشناسانه انجام پذیرد، چراکه امسال طبق سیاست‌های اعمال شده نباید هیچ افزایش قیمتی توسط هیچ ارگانی صورت گیرد. وی ادامه داد: چندی پیش متولیان صنعت سیمان درخصوص افزایش ۲۰درصدی هزینه‌های تولید گله و شکایت‌هایی داشتند که مسوولان دولتی باید راهی اندیشیده و مشکلات بر سر راه تولید را مرتفع کنند. اسماعیلی می‌گوید: متاسفانه دخالت‌های دولت در زمینه اقتصاد کشور منجر به این نوع نابسامانی‌ها می‌شود که در سال۹۴ انتظار می‌رود این نوع مداخله‌جویی‌ها در بخش قیمت‌گذاری به اتمام برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر