هیچ یک از برنامه‌های توسعه‌ای موفقیت‌آمیز نبوده است

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۱۳

گروه بازرگانی رامین بیات

همزمان با نامگذاری سال جاری به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» توسط مقام معظم رهبری قرار است همایش همدلی و همزبانی، رونق و اشتغال به صورت مشترک از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در محل اتاق ایران طی روز دوشنبه هفته آینده (28 اردیبهشت ماه) برگزار شود. براساس این گزارش، به مناسبت برگزاری این همایش نشستی خبری در روز گذشته برگزار شد که در این جلسه مرتضی‌الله داد معاون اموراقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ماشاالله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون و محمدباقر مجتبایی مشاور عالی اتاق اصناف حضور داشتند و پیرامون برگزاری این همایش توضیحاتی ارایه کردند.


برگزاری 5 پنل در همایش

در ابتدای این نشست الله‌داد به عنوان دبیر همایش با اشاره به نامگذاری امسال به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» از سوی مقام معظم رهبری اظهارکرد: همایش همدلی و همزبانی، رونق و اشتغال روز 28 و اردیبهشت ماه (دوشنبه هفته آینده) در 5 پنل مختلف با موضوعات مرتبط با فضای کسب وکار حاکم بر کشور با حضور نمایندگانی از دولت، قوه قضاییه، مجلس، سه اتاق ایران، اصناف و تعاون همچنین اساتید دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد. معاون امور اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی 6 وزیر، رییس کل بانک مرکزی، چهار رییس کمیسیون مجلس و دو معاون قوه قضاییه حضور دارند، ادامه داد: این همایش به نوعی برگزاری جلسه چهل و هفتم شورای گفت‌وگو است که با حضور همه اعضا برگزار می‌شود. الله‌داد با اشاره به اینکه در این همایش 5 پنل تخصصی برگزار می‌شود، اضافه کرد: یکی از پنل‌های مهم این همایش، پنل مقررات‌زدایی است که محور‌های آن ساختار بهینه و کارآمد، اولویت‌های مقررات‌زدایی، مجوز‌های غیرضروری و بازنگری در سیاست‌های مالیاتی و تامین اجتماعی از نگاه مقرراتی است. دبیر همایش همدلی و همزبانی، رونق و اشتغال با بیان اینکه مقررات بسیاری در فضای کسب وکار وجود دارد که رتبه جهانی ایران را در فضای کسب وکار بین‌المللی تنزل داده‌ است، افزود: در یکی از پنل‌های اصلی همایش به بررسی راه‌حل‌های این موضوع پرداخته خواهد شد.


بررسی موضوع نرخ سود بانکی

معاون امور اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به دومین پنل این همایش اشاره کرد و با بیان اینکه این پنل به موضوع نرخ سود و پایین آمدن دستوری این نرخ اختصاص دارد، گفت: در این پنل روی افزایش اقتدار و پاسخگویی و نقش نظارتی بانک مرکزی در مساله نرخ سود تاکید خواهد شد. به گفته ‌الله‌داد، راه برخورد با مسایل اقتصادی باید راهی علمی باشد نه اینکه با حکم و قانونی به یک‌باره سعی شود، مسایل را حل کرد.


عدم موفقیت اجرای برنامه‌های توسعه در کشور

دبیر همایش همدلی و همزبانی، رونق و اشتغال با بیان اینکه پنل سوم نیز به موضوع تبیین استراتژی توسعه اقتصادی می‌پردازد، تصریح کرد: پس از انقلاب پنج برنامه توسعه تدوین شده که به غیر از برنامه سوم که تنها 50 درصد آن اجرایی شد، هیچکدام از برنامه‌ها موفق نبودند.

وی با بیان اینکه باید به بررسی عمیق این موضوع پرداخت که چرا برنامه‌های توسعه‌یی کشور به هیچ‌وجه به صورت موفقیت‌آمیز به مرحله اجرا در نیامده‌اند، افزود: راهکارهای هر چه بهتر تدوین و اجرا شدن برنامه‌های توسعه‌یی کشور در این همایش مورد بررسی و تاکید قرار می‌گیرند.

الله‌داد با بیان اینکه یکی دیگر از پنل‌های همایش پیرامون حقوق مالکیت فکری و نگرش به مالکیت فکری برگزار خواهد شد، اظهارکرد: در این پنل الزام‌های نهادی برای حمایت از این مالکیت و نگرش دولت به مسایل مالکیت فکری مد نظر قرار خواهد گرفت.

معاون امور اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه پنجمین پنل نیز افزایش اشتغال از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط است، افزود: افزایش اشتغال از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط که از طریق رسیدن به رونق و رشد اقتصادی محقق خواهد شد که این امر همواره از اولویت‌های اتاق بوده که در این همایش هم مورد تاکید است.

وی، نگاه استراتژیک بلندمدت با توجه به توافق هسته‌یی و الزام‌های ورود به سازمان تجارت جهانی را نیز از دیگر محورهای همایش همدلی و همزبانی، رونق اقتصادی و اشتغال برشمرد.


چانه‌زنی اتاق‌ها با مسوولان در همایش

براساس این گزارش در ادامه این نشست محمدباقر مجتبایی، مشاور عالی اتاق اصناف با بیان اینکه در ایران بالغ بر سه میلیون واحد صنفی وجود دارد، ادامه داد: این واحد‌ها در بیش از 800 رشته تولیدی فعالیت دارند و در مجموع 18درصد تولید ناخالص ملی کشور توسط آنها انجام می‌شود.

مشاور عالی اتاق اصناف با اشاره به اینکه حدود 30درصد جامعه از طریق اصناف کشور ارتزاق می‌کنند، افزود: این درصد بیش از 23میلیون از جمعیت کشورمان را شامل می‌شود.

مجتبایی با تاکید بر اینکه بین سه قوه و سه اتاق توافقی اصولی برای رسیدن به رونق اقتصادی وجود دارد و برگزاری این همایش در راستای این توافق است، تصریح کرد: برگزاری این همایش، هدفمند و برای رسیدن به سیاست‌های کاربردی و تصمیم‌ساز در اقتصاد کشور خواهد بود.

به گفته وی، سه اتاق با سیاستمداران و مجریان حاکمیتی در این همایش روی رسیدگی با سرعت بیشتر به مسایل و مشکلات کشور و استفاده از فرصت‌ها برای حل این مسایل تمرکز خواهند کرد.

مشاور عالی اتاق اصناف محورهای برگزاری این همایش را تنظیم و تضمین بهینه منابع اقتصادی کشور، تمرکز و سازماندهی تعامل پویا و اثربخش همه قوا و اتاق‌ها برای اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.


شنیدن حرف بخش اقتصاد توسط مسوولان

این گزارش حاکی‌ است در این نشست خبری ماشاالله عظیمی، دبیرکل اتاق تعاون برگزاری این همایش را نماد و محرک همدلی و همزبانی دولت و ملت دانست و افزود: این همایش با هدف ایجاد ظرفیتی برای تعامل بیشتر فعالان بخش خصوصی و کارگزاران نظام در محل اتاق ایران به عنوان یکی از نمایندگان بخش خصوصی و برای رساندن صدای مردم و تعاونی‌ها به قوای مقننه و مجریه و قضاییه برگزار می‌شود.

دبیرکل اتاق تعاون با اشاره به اینکه این همایش به بهره بردن هر چه بیشتر از ظرفیت شورای گفت‌وگو کمک کرده و به غنای این شورا می‌افزاید، گفت: در این شورا نمایندگان سه قوه کشور حضور دارند که این موضوع یک ظرفیت بسیار خوب را برای بخش خصوصی و تعاونی کشور مهیا می‌کند. عظیمی با تاکید بر لزوم برداشته شدن موانع حضور قوی بخش‌های غیردولتی در اقتصاد گفت: اقتصادهای جهان با استفاده از ظرفیت‌های شبکه تعاونی در جهت مشارکت عمومی و خصوصی مردم در حوزه‌های مختلف گام برمی‌دارند چراکه برای داشتن اقتصادی موفق باید امور به خود مردم سپرده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر