گذران معیشت با وجود محرومیت از شغل

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۰۶

گروه کلان

چندی قبل بود که حسین راغفر عنوان کرد حدود 25درصد خانوارهای فقیر دو نفر شاغل دارند؛ خانوارهایی که با وجود دو نفر شاغل باز هم از پس هزینه‌های زندگی خود بر نمی‌آیند.

بررسی تازه‌ترین آمارهای ارایه شده از سوی وزارت کار درخصوص وضعیت شاغلان و بیکاران در خانوارهای معمولی کشور نشان می‌دهد که طبق اطلاعات آخرین سرشماری کشور هم‌اکنون تعداد افراد شاغل در هر خانوار کمتر از یک نفر و به میزان ۹/0نفر و تعداد افراد بیکار نیز به ازا هر ۱۰۰‌نفر ۱۶ نفر است.

طبق آخرین سرشماری کشور ۵ میلیون خانوار کشور فاقد شاغل هستند که اگر تعداد افراد هر خانواده را ۳ نفر نیز در نظر بگیریم، می‌توان گفت ۱۵میلیون نفر از جمعیت کشور درحال حاضر بدون شغل هستند اما با این وجود می‌توانند امرار معاش داشته باشند.

براین اساس 12میلیون و ۷۰۰هزار خانوار ایرانی از مجموع ۲۱میلیون و ۱۰۰هزار خانوار دارای یک نفر شاغل هستند. معمولا خانوارهای تک شاغل دارای مشکلات معیشتی و کسری درآمد در برابر هزینه هستند، مگر اینکه آن یک شاغل بتواند درآمد خوبی کسب کند.

از سوی دیگر همچنین 2میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار ترجیح داده‌اند برای جلوگیری از مشکلات احتمالی معیشتی با نفر شاغل در بازار کار حضور داشته باشند. گرایش به بازار کار و انجام فعالیت‌های اقتصادی در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مشکلات معیشتی رو به فزونی است.

در نقطه مقابل اشتغال، بیکاری را داریم که طبق آمارها 18.2میلیون خانوار ایرانی فاقدکار هستند. این خانوارها می‌توانند دارای فرزندان خردسال قبل از سن کار، بازنشستگان و خانوارهای فاقد جوانان در سن کار یا خانوارهای دارای افراد شاغل باشند. درصد خانوارهای فاقد شغل کشور از خانوارهای دارای ۲ تا ۳ نفر شاغل بیشتر است که این مساله نشان‌دهنده اختلاف دیدگاه افراد نسبت به بازار کار از یک‌سو و تفاوت هزینه‌های خانوار است که باعث می‌شود ۵ میلیون خانوار بدون حتی یک نفر شاغل روزگار بگذرانند و 3.1میلیون خانوار با ۲ تا ۳ نفر شاغل وارد بازار کار شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر