بحران فساد اداری کشور را تهدید می‌کند

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۱۰۴

اقتصاد ایران یک اقتصاد منسجم نیست و صنایع اتمی ارتباطی با اقتصاد کشور ندارد و حتی اگر برای توافق مجبور شویم از بخشی از امتیازات بگذریم باید برای نجات اقتصاد کشور این کار صورت گیرد


عدم امضای توافقنامه پیامدهای جبران‌ناپذیری برای اقتصاد کشور دربرخواهد داشت. ما در صورت عدم همکاری امریکایی‌ها درخصوص توافق هسته‌ای باید مذاکرات خود را با سایر کشورهای اروپایی، سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی تا حصول نتیجه نهایی ادامه دهیم

گروه کلان

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان بحران‌های فساد اداری و آب را از عمده چالش‌های فعلی کشور دانست و با بیان اینکه نظام سیاسی کشور باید خود را برای اتخاذ تصمیم‌های سخت آماده کند، گفت: رفع مناقشه اتمی شرط لازم و نه‌کافی برای عبور از بحران اقتصادی است.

محسن رنانی ظهر سه‌شنبه طی سخنانی در جمع دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به وضعیت فعلی کشور و تاثیر توافقات اتمی در اقتصاد ایران، افزود: اینکه توافق با غرب صورت گیرد، یک مساله فرعی است و اینکه در دوران پس از تحریم چه باید کرد، موضوعی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه توافق امریکا با کشورمان درخصوص حوزه اتمی برای شخص اوباما نیز به یک مساله حیثیتی تبدیل شده است، گفت: اگرچه کنگره امریکا برای عدم هرگونه توافق با ایران سنگ اندازی می‌کند اما این توافق اتفاق خواهد افتاد چراکه آنها نیز نیازمند همکاری با ایران هستند.

به گزارش ایرنا،نویسنده کتاب اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران با بیان آنکه توافق هسته‌یی با غرب باید سال‌ها پیش و در سعدآباد رخ می‌داد، تصریح کرد: ما هیچگونه فرصت دیگری نداریم که بخواهیم از ابتدا شروع کنیم و در مهار بحران‌های موجود کشور نباید تعلل

صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در گذشته فرصت‌سوزی بسیاری صورت گرفته است، تبدیل تهدیدات به فرصت برای کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت یازدهم، دولت همه ماست و باید فرآیندهای سیاسی در کشور هرچه بیشتر به سمت عقلانیت سوق پیدا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه، در حال حاضر یک عزم با وجود مخالفت‌های پراکنده در کشور برای رفع مشکلات تحریم‌ها ایجاد شده است، افزود: در حال حاضر یک عقلانیت جدی در نظام تدبیر کشور در حال شکل‌گیری است که البته این امر نیز دشواری‌های خود را خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه، ما در گذشته بد بازی کرده‌ایم و امروز در یک مسیر یک‌طرفه قرار گرفته‌ایم، اظهار داشت: ما اجازه نداریم به عفب بازگردیم چراکه فرصتی باقی نمانده است و در صورت سنگ‌اندازی امریکایی‌ها باید با اروپا یا سایر کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی به توافق دست یابیم.


بنگاه‌های کشور آماده ورشکستگی

این کارشناس اقتصادی با بیان آنکه ما در طولانی‌ترین دوران رکود اقتصادی تاریخ معاصر قرار داریم، گفت: بخش بزرگی از بنگاه‌های ما آماده ورشکستگی هستند.

رنانی افزود: بخش بزرگی از اقتصاد کشور به‌خصوص چندین هزار بنگاه اقتصادی چندین سال به امید اینکه نااطمینانی‌ها حاصل از مناقشه هسته‌یی از صحنه اقتصاد کشور برداشته شود، صبر کرده‌اند و کارگران خود را اخراج و اعلام ورشکستگی نیز نکرده‌اند.


نظام سیاسی کمک کند

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دولت به گونه‌یی مساله هسته‌یی را پیش برده که همه گمان می‌کنند شرط لازم برای رفع مشکلات کشور تنها رفع مناقشات اتمی است، افزود: همه گمان می‌کنند با رفع این مسایل تمام مشکلات کشور رفع خواهد شد که در واقع اینچنین نیست.

رنانی اظهار داشت: در صورت رفع مساله هسته‌یی و تحریم‌ها حداکثر 20درصد مشکلات اقتصادی کشور مرتفع خواهد شد و 80درصد مابقی برمی‌گردد به برنامه‌های کشور که بعد از رفع تحریم‌ها چه کاری انجام خواهند داد. این کارشناس اقتصادی با بیان آنکه، منتقد بخشی از سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم از جمله فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و بسته خروج از رکود است، تصریح کرد: نظام سیاسی چاره‌یی ندارد جز اینکه کمک کند کشور و دولت یازدهم به موفقیت دست یابد.


بالارفتن حساسیت ملی کشور درخصوص مذاکرات لوزان

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه، خوشبختانه داستان بیانیه سوییس به داستانی مانند جام‌جهانی تبدیل شده است، گفت: مردم ایران آنقدر حساس شده‌اند که پیگیری مناقشه اتمی مانند بازی‌های ایران در جام‌جهانی برای آنها مهم و جذاب شده و همه اخبار آن را

دنبال می‌کنند.

رنانی افزود: همه انتظارات مردم به بیانیه سوییس معطوف شده و این باعث گردیده همه ‌چیز در حوزه اقتصاد و سیاست معلق و راه برای مخالفت گروه‌های فشار در داخل بسته شود و این یک نکته مثبت و ناخواسته است چراکه دیگر نمی‌توانیم برگردیم.

وی اظهار داشت: اقتصاد کشور در حوزه تولید، شهرک‌های صنعتی، بورس، بازار، سرمایه‌گذاری همه و همه در فضای تعلیق به سر می‌برند و منتظر اجرای تواقفنامه

هسته‌یی هستند.

نویسنده کتاب اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران با بیان اینکه، عدم امضای توافقنامه پیامدهای جبران‌ناپذیری برای اقتصاد کشور دربرخواهد داشت، تاکید کرد: ما در صورت عدم همکاری امریکایی‌ها درخصوص توافق هسته‌یی باید مذاکرات خود را با سایر کشورهای اروپایی، سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی تا حصول نتیجه نهایی ادامه دهیم.


سرنوشت کشور و سانتریفیوژها

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در حوزه‌های اجتماعی به‌خصوص ازدواج و خانواده در حال حاضر کشور با مشکلات متعددی مواجه است، گفت: در حال حاضر با 3 تا 4میلیون دختر و زنان بی‌همسر مواجه هستیم که هیچگاه امکان ازدواج برای آنها وجود ندارد، چراکه تفاوت سنی نسل به نسل ایجاد شده و هر نسلی از پسران با نسل خود ازدواج خواهند کرد.

رنانی افزود: در حوزه بی‌اخلاقی و بی‌قانونی و فساد اداری کشور به مرز فساد سیاه و سیستمی رسیده و به یک غده سرطان‌زا تبدیل و پخش شده و هنگامی که برداشته می‌شود دوباره تکثیر می‌گردد چراکه محیط آلوده شده است.

وی با بیان اینکه، در حوزه کشاورزی و آب نیز کشورمان به مرز نامناسبی رسیده است، گفت: یا باید به کشاورزان بگوییم دیگر کشت نکنند که این خود بحران‌زاست یا بگذاریم به همین منوال آب استفاده کنند که نتیجه آن این شرایط را به وجود آورده است.

رنانی با بیان اینکه، نباید سرنوشت کشور به 3 تا 4هزار سانتریفیوژ گره بخورد، گفت: صنایع هسته‌یی صنعتی منفرد است و از جمله صنایعی نیست که با اقتصاد کشورمان ارتباط وسیعی داشته باشند و رونق و رکود آن اقتصاد کشور را برهم بریزد.

نویسنده کتاب اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران افزود: اقتصاد ایران یک اقتصاد منسجم نیست و صنایع اتمی ارتباطی با اقتصاد کشور ندارد و حتی اگر برای توافق مجبور شویم از بخشی از امتیازات بگذریم باید برای نجات اقتصاد کشور این کار صورت گیرد.

این کارشناس اقتصاد با تاکید بر اینکه، از میان تمام نارسایی‌ها و کمبودها دو مشکل اگر مهار نشود نه‌تنها جمهوری اسلامی بلکه ملت را با خود خواهد برد، گفت: فساد اداری و بحران آب از آن جمله است و تمام مدیریت نظام باید مصروف به رفع کمبودها در این دو حوزه شود.


واقعیت‌های اقتصاد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه، اقتصاد ایران در حال حاضر در یک بن‌بست و چرخه بسته‌یی گرفتار شده که خروج از آن کار ساده‌یی نیست، افزود: ما باید با پتک این بن‌بست را باز کنیم و شرط لازم و نه کافی برای عبور از بحران نیازمند توافق هسته‌یی است تا موانع برطرف شود. رنانی، بسته بودن بازارهای جهانی روی اقتصاد کشور را یکی از اصلی‌ترین نارسایی‌های اقتصاد کشور حتی در صورت رفع تحریم‌ها عنوان و تصریح کرد: این مساله به سادگی رفع نخواهد شد.

وی افزود: اگر توافق را انجام دهیم و محدودیت‌ها برداشته شود تنها دریچه‌های ورود کالا و خدمات به اقتصاد کشور باز خواهد شد و دریچه‌های خروج اقتصادی همچنان بسته است. نویسنده کتاب اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران، گفت: مزیت رقابتی برای حضور در بازارهای جهانی یا عضویت در سازمان تجارت جهانی برای تعامل سازنده و مثبت با کشورهای دیگر به عنوان بسترهای لازم به روی اقتصاد کشورمان بسته است و اقتصاد کشور در این خصوص از آمادگی لازم برخوردار نیست.

وی با تاکید بر اینکه در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در تولید کشور صورت گرفته و در حال حاضر ظرفیت تولید در کشور بسیار فراتر از تقاضای داخلی است، افزود: شهرک‌های صنعتی ما امروز با 25درصد ظرفیت کار می‌کنند یعنی تولید ما می‌تواند تا چهار برابر افزایش یابد.

رنانی با تاکید بر اینکه تقاضای داخلی از ظرفیت لازم برای خرید این حجم از تولید داخلی برخوردار نیست، اضافه کرد: این حجم باید به بازارهای جهانی صادر شود چراکه بخشی از تولید به علت عدم قدرت خرید و رکود روی دست تولیدکنندگان مانده اما آنها از قدرت کافی برای تحقق این کار برخوردار نیستند. این کارشناس اقتصادی گفت: به علت پایین بودن بهره‌وری نیروی کار و نبود مزیت رقابتی و وجود بیماری هلندی در اقتصاد کشور دریچه‌های اقتصاد برای صدور کالا به خارج بسته است و این موضوع ربطی به تحریم ندارد چراکه تحریم‌ها تنها دریچه‌های ورود کالاهای خارجی را باز می‌کند.

وی با اشاره به حجم صادرات غیرنفتی کشور که در حال حاضر 45 تا 50 میلیارد دلار است، ادامه داد: نباید فکر کنیم که با رفع تحریم‌ها این عدد به 80میلیارد دلار می‌رسد، این طور نیست چراکه موانع حقوقی و ساختاری داریم و این رقم حداکثر 2 تا 3میلیارد دلار افزایش خواهد داشت.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، رفع تحریم‌ها، تنها مشکل صادرات نفت را رفع خواهد کرد و سایر تولیدکنندگان کالاهای داخلی حداقل در کوتاه‌مدت نباید امیدی به باز شدن دریچه‌های خروجی و بازارهای جهانی داشته باشند.

وی یکی دیگر از نگرانی‌های خود پس از رفع تحریم‌ها را بی‌برنامگی در واردات انواع و اقسام کالاها دانست و گفت: این موضوع بخش‌های تولید کشور را نابود خواهد کرد و اگر امروز بسته‌یی برای آن تعریف نشود در دوران پساتحریم با موجی از واردات در بخش‌های مختلف مواجه خواهیم شد.

رنانی افزود: اگر دلارهای آزادشده پس از تحریم‌ها نیز در انبوهی از پروژه‌های ناتمام تقسیم شود و به جای اینکه تعداد محدودی را به نتیجه برسانیم باز مواجه شویم با تعدادی از پروژه‌هایی که تنها 10 تا 15درصد پیشرفت فیزیکی دارند، هیچ پروژه‌یی به طور کامل به نتیجه نرسد. وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد اسکله‌های غیرمجاز در کشور بیش از اسکله‌های مجاز است، گفت: باید برای بازار ارز نیز مدیریت لازم صورت گیرد چراکه اگر ارز وارد تلاطم اقتصاد کشور شود یا اسکله‌های غیرمجاز فعال شوند، شروع به واردات کرده و برای واردات از بازار ارز غیررسمی دلار تهیه و شوک ارزی و جدیدی به اقتصاد وارد خواهد کرد که باید سیاستگذاران برای آن راهکارهای مناسب

اتخاذ کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر