ساماندهی اتباع خارجی در دستورکار است

۱۳۹۴/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۰۹۹

اعتراض برخی نمایندگان به جعل امضا در طرح سه فوریتی

گروه ایران مهدی بیک

چرخه تکراری اعتراض برخی از نمایندگان تندرو به تصمیمات اجرایی دولت تمامی ندارد؛ گروهی که از هر فرصتی برای بازخواست کردن وزرا استفاده می‌کنند. هیات‌رییسه هم هر روز پرسش‌های تازه‌یی از وزرای کابینه را اعلام وصول می‌کند. در چنین شرایطی یک پای وزرای کابینه در پاستور است و پای دیگرشان در بهارستان تا ابهامات ریز و درشت اهالی بهارستان را روشن کنند. از راهروهای بهارستان خبر می‌رسد که بعد از احضار روز گذشته رحمانی‌فضلی برای پاسخگویی به سوالات دو نماینده درباره به‌کار‌گیری اتباع خارجی، نعمت‌زاده نیز برای پاسخگویی به سوال ملی علی علی‌لو نماینده شبستر درباره علت حمایت از نظام انحصاری حاکم بر صنعت خودرو باید راهی مجلس شود. خبر جعل امضای برخی از نمایندگان پای طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌یی نیز توجه رسانه‌های گروهی را به خود جلب کرد. در جلسه روز گذشته جواد کریمی‌قدوسی متنی را در اختیار خبرنگاران با عنوان طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌یی قرار داد که به پیوست آن، امضای 80نماینده بود. پس از آن، برخی نمایندگان در گفت‌وگو با خبرنگاران پارلمانی امضای خود را تکذیب و اعلام کردند که کریمی‌قدوسی به عنوان بیانیه، تذکر یا نامه از آنان برای تقویت تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی امضا گرفته است.


حضور 5/2 میلیون افغانی در کشور

توضیحات وزیر کشور کابینه یازدهم درباره حضور اتباع خارجی در کشورمان با دیدگاه‌هایی که تا به امروز در این باره ارایه شده کمی متفاوت است. رحمانی‌فضلی برای نمایندگان توضیح داد که احساس ناامنی که درباره جرایم اتباع خارجی مطرح می‌شود، واقعی نیستند. وزیر کشور در جلسه علنی روز گذشته در پاسخ به سوال مشترک 2نماینده (حسین آذین و محمدمهدی زاهدی) درباره حضور تعداد بالای اتباع بیگانه غیرمجاز گفت: «طبق آخرین آمار 2.5میلیون افغان در کشور وجود دارد که یک میلیون از این مهاجران در طرح آمایش بوده و دارای کارت شناسایی هستند و طبق قوانین ایران زندگی می‌کنند. حدود ۴۵۰هزار نفر دیگر گذرنامه دارند که یک‌میلیون از افاغنه غیرمجاز در کشور حضور دارند.»

رحمانی‌فضلی ادامه داد: «به دلایلی چون عدم شرایط مناسب زندگی و تسلط کافی دولت افغانستان و پاکستان به مرزهای خود تاکنون به خوبی بازگشت اتباع افغانی به کشورشان انجام نشده، چون ما آنها را از مرز‌هایمان خارج می‌کنیم، اما به دلیل نبود کنترل از سوی دولت افغانستان و پاکستان آنها مجدد به کشورمان برمی‌گردند.»وزیر کشور ادامه داد: «آن‌طور که در سطح جامعه حس ناامنی شدیدی از حضور این اتباع غیرمجاز وجود دارد، نیست. حجم تخلفات، جرم و ناامنی‌های آنها که ممکن است همچون سایر افراد به آن دچار شوند آنچنان که در تبلیغات آمده، نیست. ضمن آنکه نیروی انتظامی، بسیج و سپاه و قوه قضاییه نیز کنترل‌های دایمی دارند.»

رحمانی‌فضلی ضمن ارایه آماری از حضور اتباع افاغنه در ایران، تصریح کرد: حدود ۳۵۰هزار دانش‌آموز افغانی در مدارس کشور هستند. ۱۱هزار دانشجو و ۱۰هزار فارغ‌التحصیل از دانشگاه داریم. آنها بخشی از بازار اشتغال را در دست دارند. البته این بازار‌ها به گونه‌یی نیست که مورد تمایل ایرانی‌ها باشد. باز هم در همین حوزه نیز بازار برای حضور ایرانی‌ها باز است. البته در برخی از شهرستان‌ها کار کردن این اتباع ممنوع است که برخی از نماینده‌ها نیز درخواست رفع ممنوعیت را ارایه کردند.


امضاهایی که تکذیب شدند

چند روزی است که اخبار مربوط به طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌یی از جانب برخی گروه‌های تندرو مطرح می‌شوند که حتی واکنش اصولگرایان مجلس نهم را نیز به دنبال داشته است. روز گذشته محمدحسین فرهنگی (نماینده تبریز) درباره طرح سه‌فوریتی که جواد کریمی‌قدوسی در اختیار رسانه‌ها قرار داده بود و در آن اسامی 80 نماینده درج شده بود؛ گفت: «برخی نمایندگان نسبت به رفتار وی شکایت و گلایه خود را به هیات‌رییسه منتقل کردند.» به نظر می‌رسد برخی تحرکات گروه‌های تندرو در مجلس نهم، صدای اصولگرایان را نیز به آسمان بلند کرده است. اصرار پایداری‌ها برای به بن‌بست کشاندن دستاوردهای مذاکراتی دولت تدبیر و امید در شرایطی که مقام معظم رهبری بارها از ضرورت حمایت از تیم هسته‌یی صحبت کرده‌اند، نشان می‌دهد که برای عده‌یی از نمایندگان، انتقاد و مخالفت با هر نوع تصمیم‌سازی در دولت به عنوان یک هدف تعریف شده که برای رسیدن به آن از هر وسیله‌یی استفاده می‌کنند.

نماینده تبریز درباره این جعل اسامی به ایرنا گفت: «این نمایندگان در گلایه‌های خود به هیات‌رییسه ابراز کردند که آقای کریمی‌قدوسی به عنوان بیانیه، تذکر یا نامه از آنها امضا گرفته و متاسفانه این امضاها را پیوست طرح سه فوریتی کرده است.» حجت‌الله خدایی‌سوری نماینده سلسله و دلفان نیز گفت: «امضایی که بنده کردم مربوط به نامه‌یی به رییس‌جمهوری بود برای تقویت تیم هسته‌یی تا این تیم را تقویت کنیم. این طرح سه فوریتی کذب محض است.»

از سوی دیگر، سیدمحمد بیاتیان نماینده بیجار در مجلس اظهار داشت: «من، آقایان بیگلری، نعمتی، میرمحمدی و برخی دیگر از دوستان این طرح سه‌فوریتی را امضا نکردیم و معترضیم چون در نامه‌یی که ما امضا کردیم به هیچ عنوان بحث سه‌فوریتی مطرح نبوده و امضای خود را پس خواهیم گرفت. من به عنوان یک عضو فراکسیون اصولگرایان معتقدم در شرایط فعلی این کار ضربه به نظام می‌زند.»دیگر نماینده اصولگرایی که در این باره اظهارنظر کرد، علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان بود که در گفت‌وگو با خبرنگاران پارلمانی گفت: «کریمی‌قدوسی کار نادرستی کرده که امضای برخی دیگر از دوستان را پیوست طرح سه‌فوریتی کرده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر