شارژ لایحه بودجه تهران در «بهشت»

۱۴۰۱/۱۱/۱۲ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۶۸۱
شارژ لایحه بودجه تهران در «بهشت»

گروه راه و شهرسازی| حذف و اضافه مفاد بودجه سال آتی تهران در جریان بررسی لایحه بودجه شهرداری سال 1402 در پارلمان شهری پایتخت اگر چه منجر به حذف حدود 3 هزار میلیارد تومان از سقف آن شد، اما از سوی دیگر، اعضای شورای شهر با افزودن 10 هزار میلیارد تومان به بودجه، اعتبارات بخش حمل و نقل عمومی پایتخت را بیشتر شارژ کردند تا شهرداری بتواند در سال آینده، 2 هزار دستگاه اتوبوس شهری ساخت داخل خریداری کند.

به این ترتیب، سقف بودجه پس از چکش‌کاری اعضای شورای شهر به 75 هزار و 800 میلیارد تومان رسید که نسبت به بودجه سال جاری تهران، 56 درصد جهش کرده است. این در حالی است که تورم 12 ماه منتهی به دی‌ماه سال جاری به 46.3 درصد رسیده و در صورت تکرار روند تورم ماهانه در دی‌ماه، تا پایان سال بیش از 55 درصد افزایش نخواهد یافت. به این ترتیب، رشد بودجه 1402 تهران احتمالا یک یا چند واحد درصد بیشتر و بالاتر از نرخ تورم سالانه در پایان سال 1401 خواهد ایستاد و «انبساطی» تلقی خواهد شد. 

رشد 56 درصدی بودجه تهران

محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران دیروز در یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اظهار کرد: لایحه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۵۶ درصد رشد دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران بودجه ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومانی را به شورا ارایه کرد، افزود: مبنای بودجه سال آینده برنامه چهارساله توسعه است. آخوندی درباره تحقق بودجه امسال شهرداری تهران گفت: گزارش ماه‌های گذشته بررسی شده و تا پایان دی ماه ۳۸ هزار میلیارد تومان محقق شده است و مابقی هنوز به ثبت نرسید.

بعد از بررسی گزارش‌ها به این نتیجه رسیدیم که عدد محقق شده امسال از بودجه تصویب شده بیشتر است. او با بیان اینکه ۳۳ درصد سهم حمل و نقل عمومی در بودجه سال آتی جهش داشت، گفت: در کمیسیون تلفیق، ۷۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه سال آینده تنظیم شد.

آخوندی با بیان اینکه بخش هزینه‌ای بودجه ۳۷ هزار میلیارد تومان بود که با تصمیم اعضای شورا ۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش حمل و نقل اضافه شد و تنها ۱۸ هزار میلیارد باقی مانده، از اعضای شورای شهر خواست که در کمیسیون‌های تخصصی، در تخصیص اعتبار بخشی نگری نکنند.

ناصر امانی عضو شورای شهر در این خصوص ابراز خوشحالی کرد که افزایش بودجه حمل و نقل مشکلات شهروندان را حل خواهد کرد. وی با بیان اینکه برای حمل و نقل منتظر دولت نمی‌مانیم، اظهار کرد: صبح که مردم در صف‌های اتوبوس از سرما می‌لرزیدند و منتظر اتوبوس بودند، از اینکه با پژو از مقابل آنان گذشته و به شورا آمدم، خجالت کشیدم.

افزودن 10 هزار میلیارد به بودجه حمل و نقل 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل اضافه کردند. مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص توضیح داد و گفت: قرار شد ۱۰ هزار میلیارد تومان اضافه‌تر از آنچه که در لایحه بودجه برای حمل و نقل در نظر گرفته شده به حمل و نقل عمومی تخصیص یابد تا پایان سال آتی بتوانیم حداقل ۲ هزار دستگاه برای شهر خریداری کنیم. او از شهرداری خواست، صرفه جویی را سرلوحه کارها قرار دهند و گفت: صرفه‌جویی را از شورا یاد بگیرید، چرا که شورا برای جلسات شیرینی و میوه تهیه نمی‌کند و حتی برای اعضا لپ تاپ و خودروی جدید هم‌ خریداری نشده است.

توافق برای فروش ۶ ملک

اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین در نشست علنی دیروز خود لایحه فروش ۶ ملک با موضوع بررسی فروش قدر‌السهم مجتمع تجاری اداری مژده، قدرالسهم بیمارستان آتیه ۲، قدرالسهم پارکینگ طبقاتی گرات، ۱۱ قطعه زمین در احمدآباد مستوفی، مجتمع مسکونی تجاری خلیج فارس و چهار قطعه زمین در بزرگراه شهید لشکری را بررسی و تصویب کردند.

در واگذاری‌ها آینده شهر را لحاظ کنیم

مهدی عباسی رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص و در انتقاد از فروش سهام شهرداری در بیمارستان آتیه، گفت: باید به فکر درآمد خود باشیم در واگذاری مجتمع‌ها و سهام و دارایی‌ها، آینده شهر تهران را ببینیم. حبیب‌کاشانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: از ۶ ملکی که در برنامه فروش قرار دارند، چهار ملک اصلا کارشناسی نشده است و طبق برآوردها باید یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از فروش این املاک حاصل شود اما این عدد اصلا مفهومی ندارد و ممکن است برآورد اشتباه باشد.

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری اسلامی شهر تهران نیز در این رابطه، اظهار کرد: شهرداری تهران تلاش کند زمینی را تهیه و بیمارستان تخصصی برای کارکنان ایجاد کند تا سرانه سلامت تأمین شود.رییس شورای شهر هم گفت: شهرداری در نبش بزرگراه شهید مدرس و میرداماد زمینی داشت که قرار بود در آنجا بیمارستان احداث شود اما به این نتیجه رسیدند که اگر زمین فروخته شود و با قرارداد از خدمات سایر بیمارستان‌ها بهره مند شوند، بهتر است.

احمد صادقی دیگر عضو شورای شهر نیز با بیان اینکه باید ۲۰ درصد از بودجه امسال غیرنقدی باشد، گفت: اینکه کدام ملک فروخته شود براساس نظر کارشناسان انجام می‌شود و کارشناسی نیز مطابق آیین نامه اجرایی انجام خواهد شد. لطف‌الله فروزنده معاون شهردار تهران نیز در دفاع از این لایحه، گفت: فروش این‌ املاک در راستای تکلیف شهرداری برای بخش غیرنقد بودجه است. از نیمه دوم سال کار را به‌طور جدی آغاز و با بانک شهر صحبت کردیم تا از این طریق بدهی‌ها تسویه شود و تسهیلات جدید دریافت کنیم.

فروزنده افزود: کانون کارشناسان، کارشناسی را انجام داد و برای توسعه مترو نیز با مپنا صحبت کردیم که غیرنقد عمل کنیم. معاون شهردار تهران با بیان اینکه اگر بخواهیم فروش املاک را به سال آینده واگذار کنیم، نمی‌توانیم عملکردی در بخش غیرنقد داشته باشیم، گفت: نباید گریبان کسی که کار می‌کند را بگیریم و باید کمک کنیم تا کار انجام شود. علی اصغر قائمی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه، گفت: اگر شهرداری لایحه دیگری برای فروش املاک دارد، آن را با اطلاعات جامع‌ و کامل‌تری در اختیار صحن شورای شهر قرار دهد.

ناصر امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز بررسی لایحه املاک را پیچیده عنوان کرد و گفت: یکی از بهترین کارهایی که انجام شد بررسی و تصویب این لایحه است چراکه بخش غیرنقد بودجه تامین می‌شود. پس از بررسی‌های انجام شده اعضای شورای شهر با لایحه شهرداری برای فروش این اموال و املاک موافقت کردند.

حاشیه بررسی لایحه فروش املاک

پس از سخنان فروزنده معاون شهردار تهران، حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آقای فروزنده وقتی پشت میکروفون قرار می‌گیرند، انصاف را رعایت کنند، گفت: در ۱۸ ماه گذشته از مدیریت شهری ششم، شورای شهر نه تنها در کنار شهرداری بوده بلکه گاهی جلوتر از شهرداری نیز حرکت کرده است اما نوع سخنان آقای فروزنده مناسب نبود. وی افزود: سخنان معاون شهردار به گونه‌ای بود که انگار اعضای شورا نشسته‌اند تا در کار شهرداری اختلال ایجاد کنند.

تاکید اعضای شورا بر لزوم برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در تذکری در صحن علنی پارلمان شهری بر لزوم برگزاری نمایشگاه کتاب در سال آینده در مجموعه شهر آفتاب تاکید و رییس شورای شهر نیز از این موضوع اعلام حمایت کرد. مهدی عباسی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب خواست که نمایشگاه کتاب سال آینده را در شهر آفتاب برگزار کنند.

عباسی در این زمینه گفت: به تازگی نمایشگاه موتورسیکلت با موفقیت در مجموعه شهر آفتاب برگزار شد و در روز آخر ۲۰۰ هزار نفر بازدید‌کننده به این نمایشگاه مراجعه کردند. نمایشگاه موتورسیکلت جزو نمایشگاه‌های پرمخاطب بود و همچنین شهر آفتاب تفاهم‌نامه‌ای را برای برگزاری نمایشگاه صنعت نفت منعقد کرده است که نیازهای نمایشگاه صنعت نفت با نمایشگاه کتاب برابری می‌کند.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز ضمن اعلام حمایت از لزوم برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب گفت: این پیام ما با صرف این تذکر به وزارت ارشاد منعکس نمی‌شود و لازم است که کمیسیون فرهنگی شورا به میدان بیاید و با مسوولان وزارت ارشاد و نمایشگاه کتاب جلسه بگذارد و اگر لازم باشد، خود من نیز ورود می‌کنم.

 

ارسال نظر