سنگینی اعتماد در بازار بورس

۱۴۰۱/۱۰/۲۹ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۷۶۶
سنگینی اعتماد در بازار بورس

چند روزی می‌شود که شاخص کل بورس وضعیت بهتری پیدا کرده و روی مدار رشد قرار گرفته است. این رشد پس از معضلات سال ۹۹ باعث شده که اعتماد و انگیزه سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر شود. اما برخی سرمایه‌گذاران نگرانی‌هایی بابت تکرار تجربه تلخ سقوط بازار در سال ۹۹ دارند. نگرانی‌هایی که تحلیل‌های نموداری را نیز به مقاومت یک میلیون و ۷۱۰ هزار محتاط کرده و درباره آن با دیده تردید نگاه می‌کنند.

به نظر می‌رسد پس از دو سال رکود بازار سرمایه و رشد بازار ارز، معامله‌گران بازار سرمایه را، بازار جامانده از تورم می‌شناسند و به این بازار روی آوردهاند. به بیان دیگر این جاماندگی می‌تواند عامل موثری در پیشروی دوباره شاخص باشد. هرچند بازار هر چه منطقی‌تر پیشروی کند جای نگرانی برای سقوط یک‌باره کمتر است. هرچند بسیاری از تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه به نسبت سایر بازارها در کف قیمتی قرار دارد اما همچنان سایه ترس سال ۹۹ بر سر بازار سرمایه وجود دارد. در این بین اما کارشناسانی هستند که با استدلال‌هایی معتقدند این تجربه دیگر تکرار نمی‌شود.

رشد دوباره شاخص

علی جعفری به روند اخیر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: در صورت مقایسه بازار سرمایه با سایر بازارها شاهد ارزندگی این بازار نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری خواهیم بود. وی بازار مسکن را جدی‌ترین رقیب برای بازار سهام دانست و بیان کرد: بازار مسکن طی ۲ سال گذشته تحت تاثیر اصلاح شدید شاخص بورس و نیز وضعیت حاکم در این بازار رشد جدی را تجربه کرد، اما اکنون شاهد وجود رکود جدی در این بازار هستیم.

رفتار هیجانی بازیگران بازار سرمایه

جعفری با تاکید بر اینکه ریسک‌های حاکم در بازار سرمایه نیز در دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اظهار کرد: رفتار بازیگران حاضر در بازار سرمایه هیجانی‌تر از سرمایه‌گذاران دیگر بازارها است، اما باید به این موضوع توجه کرد که رفتار بازیگران مسکن که اغلب سنتی هستند توام با صبر بیشتری است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: وجود نگاه بلندمدت در بازار مسکن باعث شده تا سرمایه‌گذاران کمتر اقدام به رفتارهای هیجانی در این بازار کنند که این امر باعث شده تا شاهد اصلاح کمتر قیمتی در این بازار باشیم. وی ادامه داد: وجود چنین امری باعث شده تا عملاً کاهش شدید قیمت‌ها در بازار مسکن صورت نگیرد و فقط شاهد وجود رکود در معاملات این بازار باشیم.

ارزندگی در قیمت سهام شرکت‌ها

جعفری با بیان اینکه بازار سرمایه می‌تواند از عملکرد بهتری در معاملات خود نسبت به روند فعلی برخوردار باشد، گفت: فعلاً محرکی که بتواند باعث تحول معاملات بورس و نیز شتاب در صعود آن شود، وجود ندارد.

این کارشناس بازار سهام اظهار کرد: بازار سرمایه در چند ماه گذشته اصلاح شدید قیمتی را تجربه کرده و قیمت‌ها به مرحله ارزندگی رسیده است؛ بنابراین اگر قرار باشد رشدی در بازارهای سرمایه‌گذاری رخ دهد احتمال این اتفاق در بازار سهام بیشتر خواهد بود.

بازار از دریچه معاملات

بورس تهران در روز پایانی هفته نمایی از تعادل میان خریداران و فروشندگان به نمایش گذاشت و در پایان با رشد 0.12 درصدی موفق شد 2 هزار و 97 واحد افزایش یابد و در ارتفاع یک میلیون و 689 هزار و 144 واحدی بایستد. در پایان جریان دادوستد‌های تالار شیشه‌ای در روز جاری نماگر اصلی با رشد 0.12 درصدی موفق شد 2 هزار و 97 واحد افزایش یابد و در ارتفاع یک میلیون و 689 هزار و 144 واحدی بایستد.

در آن سوی بازار جایی که شاخص کل هم‌وزن نماینده یکسان تمام نماد‌های فعال معاملاتی بازار است با سبقت از نماگر اصلی تالار شیشه‌ای جریان نسبتا خوب معاملاتی را تکرار کرد و بازدهی بیشتری نصیب سهامداران شرکت‌های کوچک و متوسط کرد. در پایان جریان دادوستدهای روز اخیر، شاخص کل هم‌وزن 0.48 درصد رشد کرد. این رشد موجب افزایش 2 هزار و 539 واحدی ارتفاع این شاخص شد و آن را در محدوده 526 هزار و 187 واحدی قرار داد.

ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز جاری تا لحظه نگارش این گزارش در محدوده 8 هزار و 439 میلیارد تومانی قرار گرفت تا همچنان ارزش معاملات در سطح بالایی در بورس تهران دنبال شود. از سوی دیگر حجم معاملات نیز با ثبت رقم 18 میلیارد و 580 میلیون برگه سهم نشان داد معاملات با حجم بالایی در بازار سرمایه بین اهالی بازار دنبال می‌شود. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه این افراد به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش، خبر از ورود 158 میلیارد تومان پول از بورس می‌دهد.

نقشه بورس تهران دیروز با حضور 368 نماد سبز و 253 نماد منفی نمایانگر تعادل میان خریداران و فروشندگان در بازار بود. ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز یکشنبه معادل 281 میلیارد دلار شد. در آخرین روز کاری هفته نمادهای میدکو، شتران، وامید، شپنا، شبندر و کگل بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای شبندر، تاپیکو، اخابر، شتران، فملی و فولاد در بر دارنده بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل بودند.

در سوی دیگر بازار، نمادهای وسپهر، وهور، کوثر، فزر، وملل و بگیلان بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل فرابورس داشتند. از طرفی دی، آریا، بپاس، فرابورس، خدیزل، دماوند و ساروج بیشترین تاثیر منفی را روی این شاخص داشتند. بیشترین سرانه خرید حقیقی‌ها متعلق به نمادهای وآذر، گشان، ولانا، دکوثر، تکنو، شصفها و فکمند بود.

در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش نمادهای وسالت پای ثابت صف‌ فروشی‌های بازار سرمایه بازهم در این لیست حاضر بود و در ادامه نمادهایی همچون خبنیان، فجوش، قجام و انرژی1 در این لیست به چشم می‌خورد. بیشترین ارزش صف خرید نیز متعلق به نمادهای وآذر، خکرمان، شتران، ددام و قثابت بود که نماد جدید حاضر در این لیست است.

 

ارسال نظر