زمستان بازار سرمایه

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - ۱۰:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۶۷۵
زمستان بازار سرمایه

یکی از عواملی که موجب می‌شود که سود عملیاتی شرکت‌ها در آینده قابلیت پیش‌بینی به سمت مثبت شدن پیدا کند همین افزایش نرخ ارز است. اما اگر بخواهیم به تنهایی این گزاره را مبنا و دلیل اصلی رشد بورس بگذاریم، خیر این طور نیست.

نرخ ارز به تنهایی عامل محرک برای بورس نیست اما یکی از نشانه‌هایی که افزایش سودآوری شرکت‌ها و پیش‌بینی افزایش حاشیه سود شرکت‌هایی که صادرات محور و کامودیتی محور هستند را می‌توانیم در نظر بگیریم. بنابراین به اعتقاد بنده مانند ظروف مرتبطه می‌توانیم این طور نتیجه بگیریم که چنانچه افزایش نرخ ارزی همانند سال ۹۸ حادث شود می‌تواند بنای محکمی برای افزایش رشد شاخص سطح عمومی قیمت‌ها قرار بگیرد و حتی افزایش سود آوری شرکت‌ها کما اینکه در سال ۱۴۰۰ مجموع سود شرکتهای ما حدود ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بود اما سال جاری با احتساب همان شرکت‌ها و بدون در نظر گرفتن شرکت‌های تازه وارد که تعداد اندکی هستند، حدود ۷۵۰ میلیارد تومان قابلیت محاسبه سود را می‌بینیم این عوامل حکم می‌کند که بورس از حالت رکود خارج شود.

شاخصی که ما در تیرماه سال ۹۹ که رکورد تاریخی شاخص هم بود حدود ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد بود با توجه به فراز و نشیب‌هایی که ما در سال ۱۴۰۰ و ۹ ماه سال ۱۴۰۱ به نظر من انتظار داشتیم رکورد تاریخی شاخص کل مان قبل از پایان ۶ ماه سال جاری شکسته شود به دلیل هماهنگی و هم‌سویی با بازدهی سایر بازارها و بررسی همه متغیرها. اکثر متغیر‌های اثرگذار نظیر نرخ تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی، نرخ رشد ارز و حتی در نظر گرفتن میزان افزایش نرخ بهره‌ای که تا حدودی قسمت اعظم اثراتش را صرفا در بازار پول به جای می‌گذارد تا بازار سرمایه.

بنده انتظار دارم که سال جاری رکورد دو میلیون و شصت هزار واحدمان قطعا تا پایان سال جاری به هر شکل ممکن شکسته شده و یک سال نمونه‌ای را در بازار سرمایه داشته باشیم. هر چند تصمیمات دولت مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی می‌تواند روند رو به رشد بازار بورس را متوقف کند اما افزایش تعداد معاملات در روزهای اخیر، افزایش آمار دریافت کد بورسی و همچنین افزایش شاخص کل بورس وعده زمستانی گرم برای  فعالان بازار سرمایه را می‌دهد زمستانی که می‌تواند با پرهیز از رفتار هیجانی و معاملات اصولی گرم‌تر بماند و تجربه تلخ سال ۹۹ دیگر برای مردم تکرار نشود.

ریسک در بازار سرمایه از عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی متاثر است اما میزان ریسکی که در حال حاضر یک سرمایه‌گذار متحمل می‌شود به نظر من به‌طور کلی و اساسی با ریسکی که در سال ۹۹ بی‌محابا و بدون توجه به معیار‌های ابتدایی که در اقتصاد بازار سرمایه باید در نظر گرفته شود، از درجه ریسک بالا برخوردار نیستیم که هراس داشته باشیم ولی انتظار رشد پیاپی به عنوان مثال روزانه ۴ درصد یا ۵ درصد شاخص کل افرایش پیدا کند این انتظار نابجا و نامعقولی است.

 

ارسال نظر