ضرر دو تریلیون دلاری میلیونرهای بیت‌کوین/ چه اتفاقی برای بیت‌کوین می‌افتد؟

۱۴۰۱/۱۰/۲۱ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۴۱۱
ضرر دو تریلیون دلاری میلیونرهای بیت‌کوین/ چه اتفاقی برای بیت‌کوین می‌افتد؟

رمزارز بیت‌کوین طی سال گذشته شاهد سقوط بزرگی بوده است که سرمایه‌گذاران کریپتو را با ناامیدی و عدم اطمینان نسبت به آینده سرمایه‌گذاری‌های خود در این زمینه مواجه کرده است. بر اساس آمار، میلیونرهای بیت‌کوین طی یک سال گذشته ۷۳ درصد کمتر شدند زیرا ضرر ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ به بیش از دو تریلیون دلار رسید. 

در نوامبر ۲۰۲۱ ارزش بازار ارزهای دیجیتال سه تریلیون دلار بود، زمانی که بیت‌کوین در بالاترین سطح خود یعنی نزدیک به ۶۹هزار دلار معامله می‌شد اما پس از آن سال ۲۰۲۲ فرا رسید، تورم ناشی از همه‌گیری، جنگ در اوکراین و مسائل زنجیره تامین به وجود آمد، به این معنی که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان مجبور شدند نرخ‌ها را افزایش تا بحران هزینه‌های زندگی را کاهش دهند.

با نقدینگی ارزانی که از بازارهای زیرین حاصل شد، بیت‌کوین و به‌طور کلی کریپتو تحت فشار قرار گرفتند. ما شاهد فروپاشی ۱۰ ارز دیجیتال برتر، صرافی‌های برتر و رسوایی‌های متعدد دیگر بودیم. این ضرر بیش از دو تریلیون دلار بوده و بیت‌کوین سه چهارم ارزش خود را از دست داده است.

با نگاهی به داده‌های زنجیره‌ای درمی‌یابیم که میلیونرهای بیت‌کوین سقوط کرده‌اند. با ورود به سال ۲۰۲۲ به میزان ۹۰ هزار آدرس حاوی بیش از یک میلیون دلار بیت‌کوین وجود داشت اما امروز، این تعداد ۲۴هزار است که به کاهش ۷۳ درصدی می‌رسد. داده‌های زنجیره‌ای آنچه را از نگاه کردن به نمودار قیمت بیت‌کوین به وضوح آشکار ساخته است به این طریق خلاصه می‌کند که مهمانی به پایان رسیده است و سرمایه‌گذاران دیگر رویای بازنشستگی از دارایی‌های بیت‌کوین خود را حداقل در آینده نزدیک ندارند.

بازده بیت‌کوین قبل از سال ۲۰۲۲ شگفت‌انگیز بود؛ بخش عمده‌ای از عرضه سود داشت و تنها ۲۵ درصد از عرضه زیان‌ده وارد سال شد. تا پایان سال، این میزان دو برابر شد و به بیش از ۵۰ درصد رسید، آمار خیره‌کننده دیگری با در نظر گرفتن اینکه بیت‌کوین بهترین کلاس دارایی در جهان در دهه گذشته بوده است نیز وجود دارد.

از سوی دیگر، با ارزان بودن بیت‌کوین در مقایسه با سال گذشته، تعداد آدرس‌های حاوی یک بیت‌کوین یا بیشتر در همه زمان‌ها بالاست حتی اگر ارزش دلار موجود در آن آدرس‌ها بسیار پایین باشد. با ورود به سال ۲۰۲۲، بیش از ۸۱۴ هزار آدرس وجود داشت که بیش از یک بیت‌کوین را در خود جای داده بود. تا پایان سال، این تعداد به بیش از ۹۷۸هزار نفر رسید که ۲۰ درصد افزایش یافته است.

شاید بزرگ‌ترین مشکلی که از سال ۲۰۲۲ پدیدار شده مربوط به رسوایی‌ها باشد. شهرت کریپتو به ویژه با سقوط تکان‌دهنده صرافی اف تی ایکس ضربه خورده است و بر اساس نظرسنجی منتشرشده در نوامبر ۲۰۲۲، تنها هشت درصد از امریکایی‌ها اکنون دیدگاه مثبتی نسبت به ارزهای دیجیتال دارند.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۸۴۸.۹۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۰۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۳۹.۰۶ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۰۱ درصد افزایش داشته است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱.۸۷ میلیارد دلار است که ۴۱.۲۱ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۳.۴۰ میلیارد دلار است که ۸.۱۳ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۳۸.۴۶ میلیارد دلار است که ۹۱.۸۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

چه اتفاقی برای بیت‌کوین می‌افتد؟

دو گزارش جداگانه منتشرشده در مجله امریکایی «فوربس » دلایل سقوط بزرگ معروف‌ترین ارز دیجیتال «بیت‌کوین» در سال گذشته را روشن و چشم‌انداز بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ و آنچه سرمایه‌گذاران باید انجام دهند را بررسی می‌کند. اولین گزارش توسط نویسنده راشی ماهه‌واری می‌گوید که ارز «بیت‌کوین» طی سال گذشته شاهد سقوط بزرگی بوده است که سرمایه‌گذاران کریپتو را با ناامیدی و عدم اطمینان نسبت به آینده سرمایه‌گذاری‌های خود در این زمینه مواجه کرده است.

این گزارش حاکی از آن است که بیت کوین (معروف‌ترین ارز دیجیتال) تحت فشار شدیدی قرار گرفته که منجر به کاهش آن شده است، به‌طوری که ارزش یکی از آنها در حال حاضر حدود ۱۷۰۰۰ دلار در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۱ است که در آن زمان به ۶۹۰۰۰ دلار رسید تا سپس مسیر نزولی را طی کند.

نویسنده گفت که سال ۲۰۲۲ سال پر فراز و نشیبی برای بیت کوین بود، که قادر به مقابله با فشار بازار، به ویژه پس از فروپاشی صرافی ارز دیجیتال FTX نبود، زیرا دیگر هیچ نشانه واقعی از بهبودی را نشان نمی‌داد، علاوه بر این قیمت بالای بیت کوین ترس از نرخ بهره و تورم نیز نقش بزرگی در سقوط قیمت کریپتو ایفا کرد.

وی افزود که بیت‌کوین - پس از سقوط شدید در نوامبر ۲۰۲۲ - بین ۱۶ هزار تا ۱۸ هزار دلار در نوسان بود که از زمان افزایش قابل توجهی که در نوامبر سال ۲۰۲۱ شاهد بود، کاهش تقریباً ۸۰ درصدی را ثبت کرد. نویسنده اظهار داشت که برخی کارشناسان بر این باورند که بیت کوین به زودی به انتهای منطقه سقوط می‌رسد، در حالی که دیگران احساس می‌کنند که این مسیر برای مدت طولانی‌تری ادامه خواهد داشت.

دلیل سقوط بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ چه بود؟

نویسنده برخی از دلایل کاهش قیمت بیت کوین در سال گذشته را بررسی کرده است، از جمله: جنگ روسیه و اوکراین، ترس تورمی بالاتر، که به معنای هزینه‌های بیشتر برای زندگی است، عدم اطمینان به دلیل نرخ بهره بالاتر در ایالات متحده و بریتانیا، تجارت ارز‌های دیجیتال در چین جرم شناخته شد، سیستم مالیاتی جدید در هند، سقوط ترا لونا، سقوط FTX یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز‌های دیجیتال جهان. نویسنده توضیح داد که این رویداد‌های «غیر منتظره و ناگوار» منجر به فروش شدید شد، زیرا وحشت بر بازار‌ها حاکم شد، علاوه بر اینکه نقش مهمی در برهم زدن روحیه سرمایه‌گذاران داشت. 

سقوط بیت کوین برای سرمایه‌گذاران رمزارز چه معنایی دارد؟

این نویسنده گفت که بیت کوین برای بسیاری از سرمایه‌گذاران یکی از جذاب‌ترین ارز‌های رمزنگاری شده در نظر گرفته می‌شود، زیرا به عنوان جایگزینی برای طلا تبلیغ شده است، به این معنی که می‌تواند خود را به عنوان محافظ در برابر تورم ثابت کند. همچنین توانست به عنوان یک روش پرداخت که درست مانند ارز‌های فیات پذیرفته شده است، مقبولیت گسترده‌ای به دست آورد؛ نویسنده بیان کرد که دارایی‌های دیجیتال با ماهیت بسیار پرنوسان خود مشخص می‌شوند، که نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین تنها به حدس و گمان سرمایه‌گذاران بستگی دارد. با توجه به این ماهیت پرنوسان - نویسنده می‌گوید - کارشناسان بازار مطمئن هستند که بیت کوین بهبود خواهد یافت و قیمت آن در مقطعی در آینده دوباره افزایش خواهد یافت. 

قبل از سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال چه چیز‌هایی باید بدانیم؟

نویسنده تعدادی از نکاتی را که باید قبل از سرمایه‌گذاری در بیت کوین و خواهران آن دانست را مرور کرده است، از جمله اینکه: تمام پس‌انداز خود را سرمایه‌گذاری نکنید، زیرا کافی است تنها ۵ تا ۱۰ درصد از کل سبد خود را در ارز‌های رمزنگاری شده مانند بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید تا در صورت وقوع ضرر، بتوانید متحمل ضرر شوید؛ با ارز دیجیتال به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت مانند سایر دارایی‌های سنتی رفتار کنید؛ ماهیت بی‌ثبات بیت کوین را درک کنید و سپس تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرید؛ بهترین زمان برای خرید یا فروش بیت کوین را به دقت بررسی کنید تا بازدهی را به حداکثر برسانید.

ارز‌های دیجیتال؛ انتظارات برای سال ۲۰۲۳

مجله فوربس گزارش دیگری از بحران ارز‌های دیجیتال به ویژه بیت کوین منتشر کرد. این گزارش حاکی از آن است که آنچه در سال گذشته اتفاق افتاد، احساسات سرمایه‌گذاران را در مورد بیت کوین تضعیف نکرد، زیرا بسیاری امیدوارند که در سال ۲۰۲۳ به عملکرد قوی خود بازگردد و زیان‌های خود را جبران کند، در حالی که برخی دیگر انتظار سقوط بیشتر را دارند، به‌طوری که برخی می‌گویند این ارز برای همیشه از بین خواهد رفت. این سایت پیش بینی‌های زیادی را برای قیمت بیت کوین در سال جدید بررسی کرد و این انتظارات از خوش‌بینی زیاد تا ناامیدی شدید متغیر بود.

 

ارسال نظر