شاخص به کدامین سو می‌رود؟

۱۴۰۱/۱۰/۱۱ - ۰۵:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۵۹۹۲
شاخص به کدامین سو می‌رود؟

دولت با تعیین نرخ ۲۳ درصدی در گواهی سپرده بانکی عملا به تورم ۵۰ درصدی واکنش نشان داده به همین دلیل بازار سیگنال انتظارات تورمی دریافت کرده است.

رشد نرخ گواهی سپرده بانک‌ها حکایت از پذیرش تورم و آثار سوءآن در اقتصاد است که بانک مرکزی مجبور شده به تورم ۵۰ درصدی واکنشی نشان دهد به همین دلیل بورس به تورم بی‌توجه نبوده و به سمت قله قبلی در حال حرکت است. یکی از متغیرهایی که روی بازار سرمایه تاثیر گذاشته تورم بوده که مبتنی بر پیش‌بینی‌های اقتصاد در سرمایه‌گذاری‌ها اثر می‌گذارد، زیرا امروز به چشم‌اندازها نگاه می‌کنیم و نکته مهم آینده اقتصاد است در شرایط کنونی نرخ تثبیت بازدهی بدون ریسک بیش از گذشته تعیین شده و نرخ ۲۳ درصدی سود بانکی می‌تواند اثر کاهنده‌ای بر بورس داشته باشد اما شکل دیگر آن حکایت از پذیرش تورم و اثر سوء آن در اقتصاد دارد که بانک مرکزی مجبور شده به تورم ۵۰ درصدی واکنشی نشان دهد.

افزایش قیمت تمام شده به دلیل هزینه‌های تولید پیرو رشد هزینه‌های مالی و افزایش وزن مبالغ واردات مواد اولیه است که در نتیجه رشد دلار اتفاق افتاده، همچنین ریسک قطعی گاز و برق باعث کاهش تولید می‌شود که نظام عرضه و تقاضا را به هم می‌زند. در واقع افزایش تقاضا افزایش نرخ‌ها را به همراه خواهد داشت، موضوع رکود و عدم تمکن مالی صنعت برای تامین مواد اولیه به نسبت حجم نقدینگی که در اقتصاد کشور وجود دارد باعث کاهش سرمایه در گردش صنایع شده است، از طرف دیگر کاهش ارزش پول ملی به صورت ناموزون وجود دارد و دولت برای کاهش تبعات آن اقداماتی انجام داده و برخی صنایع به صورت تکلیفی پول‌های مازاد خود را در داخل بانک گذاشته‌اند و نرخ سود ۱۸ درصد می‌گیرند در حالی که برخی صنایع دیگر لنگ حداقل سرمایه در گردش هستند که بتوانند امورات روزانه خود را انجام دهند. به همین دلیل در شرایط کنونی تقاضا وجود دارد و به نظر می‌رسد از عرضه پیشی می‌گیرد و همین یک واکنش تورمی ایجاد می‌کند.

برخی مدعی هستند که تورم هیچ الگویی برای شاخص بورس نخواهد داشت که صحیح نیست، به‌طور قطع اثر تورم در شاخص بورس نمایان خواهد شد، همانطوری که در ترکیه و آرژانتین و... تورم منجر به رشد شاخص بورس شد، ایران هم مستثنی نیست و این محرک در  سال ۹۹ باعث شده شاخص رشد قابل توجهی داشته باشد و حالا بار دیگر این مساله به شکل ضعیف‌تر اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر عدم هماهنگی بازدهی بین بازار سرمایه با بازارهایی مانند مسکن و خودرو که به حالت اشباع رسیده‌اند جذب نقدینگی در بورس را بیشتر کرده، به همین دلیل تا قبل از پایان سال شاخص به ۲ میلیون و ۶۲ هزار واحد خواهد رسید. با رسیدن به شاخص دو میلیون واحد بازدهی ۴۰ درصدی دیگری را برای بورس به همراه خواهد داشت و در مجموع‌ بازدهی بورس در سال ۱۴۰۱ با شاخص دو میلیون واحد به ۵۰ درصد می‌رسد.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون بازدهی بورس بیشتر از ۲۰ درصد نبوده که نسبت به سایر بازارها کمتر بوده و در مقطع کنونی این رشد جبران عقب‌ماندگی تورم قبلی بوده و با رسیدن به شاخص دو میلیون واحد بازدهی ۴۰ درصدی دیگری را برای بورس به همراه خواهد داشت و در مجموع‌ بازدهی بورس در سال ۱۴۰۱ با شاخص دو میلیون واحد به ۵۰ درصد می‌رسد که بخشی از این تحلیل به وضعیت سوددهی شرکت‌ها وابسته خواهد بود.

 

 

ارسال نظر