اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۰۰:۴۳:۰۷
کد خبر: ۱۹۴۹۹۰

علت تاخیر در واردات خودرو چیست؟ 

وزیر صمت گفت: تاخیر در واردات خودرو به این دلیل است که وارد‌کننده باید مذاکره کرده و قرارداد منعقد کند، از جانب ما مانعی وجود ندارد. سید رضا فاطمی امین در حاشیه اختتامیه فصل سوم برنامه میدون، در مورد آخرین وضعیت واردات خودرو اظهار کرد: در خصوص واردات خودرو هماهنگی‌ها انجام‌شده و اکنون یک ماه است که شرکت‌های واردکننده درگیر کار اجرا شده‌اند. وزیر صمت افزود: تأخیر موجود به این دلیل است که واردکننده باید به مذاکره بپردازد و قرارداد منعقد کند. در این میان مانعی از سمت ما وجود ندارد. وی در مورد احیای واحدهای راکد، تصریح کرد: احیای واحدهای راکد تبدیل به یک پروژه در خصوص معادن و صنایع شده و تاکنون موفق شده‌ایم تا ۲ هزار واحد را احیا کنیم. وزیر صمت در خصوص حمایت‌های ناکافی از واحدهای تولیدی و تعیین سطح اعتبارات، گفت: این حرف به‌نوعی درست است. در کشور تنوع در مصارف و کسب‌وکارها و محدودیت در منابع داریم. وی ادامه داد: این نبود توازن را باید با کارهای خلاقانه جبران کنیم؛ مثلاً در بحث منابع مالی ۲ کار را با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد آغاز کردیم که یکی از این کارها تأمین مالی زنجیره‌ای است که از این طریق بهره‌وری منابع مالی را افزایش دادیم. این کار از سال گذشته آغاز شده و باید تقویت شود. فاطمی امین اضافه کرد: اقدام دوم این است که جلوی انحراف منابع مالی از تولید را بگیریم تا کسی نتواند منابع را به اسم تولید بگیرد و جای دیگر هزینه کند. وی افزود: پاسخ اصلی این است که روش‌هایی به کار ببریم که با همین منابع موجود بتوانیم از واحدهای تولیدی حمایت کنیم. وزیر صمت همچنین درباره تکمیل سامانه تجارت گفت: این کار وسیع آغاز شده و با تمام واحدهای تولیدی وارد مذاکره شده‌ایم تا تمام تولید خود را در آن ثبت کنند تا وضعیت تولید را به لحظه رصد کنیم.فاطمی امین افزود: اکنون ارتباطات با گمرک برقرار است و داده‌هایی را می‌خواهیم تا این سامانه را تکمیل کنیم.

دو مشکل اصلی واردات تبلت

امیر اسحاقی، فعال اقتصادی و دبیر اسبق انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه در حال حاضر دو مانع جدی در مسیر واردات رسمی تبلت وجود دارد، گفت: با وجود اینکه نیاز سالانه بازار تبلت کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار است، اما در فرآیند تخصیص سابقه ۳۳ میلیون دلاری در نظر گرفته شده است، البته در ماه‌های اخیر مجموع سابقه دو سال اخیر کلیه واردکنندگان به تأیید رسید که رقم تخصیص به ۶۶ میلیون دلار افزایش پیدا کرد، به بیانی مشکل اول کافی‌نبودن تخصیص است. وی ادامه داد: از سوی دیگر واردات تبلت نسبت به موبایل با دشواری‌های خاصی مواجه بوده است و واردکنندگان باوجوداینکه توانایی واردات آن را دارند، به دلیل دست‌وپاگیر بودن مقررات  رغبتی به واردات ندارند. به گفته اسحاقی مشکل دوم در مسیر واردات تبلت به الزامات سازمان ملی استاندارد در این حوزه مربوط می‌شود، وی افزود: در سه سال گذشته از طرق مختلف، نامه‌نگاری‌هایی با وزارت صمت صورت‌گرفته، با این وجود همچنان الزام استاندار مرتفع نشده، البته در هفته‌های اخیر نامه‌ای از سوی وزیر صمت به ریاست‌جمهوری و شورای عالی استاندارد به‌منظور تغییر رویه فعلی ارسال شده است. این فعال اقتصادی تصریح کرد: در سازمان ملی استاندارد مواردی از قبیل نداشتن شارژر، ملاک قرار می‌گیرد و با همین علت، اجازه واردات تبلت داده نمی‌شود، درحالی که سیاست تولید در جهان به‌صورت فعلی بوده و به نظر می‌رسد باید در قواعد نظارتی تعیین شده توسط این سازمان، تغییر ایجاد شود. وی در انتها تأکید کرد: بازار تبلت کشور دارای تقاضای مناسبی است؛ اما واردات این کالا به کشور به دلایل گفته شده، توجیه اقتصادی ندارد و همین امر سبب شده تا سرمایه‌گذاران تمایلی کمتر به واردات تبلت داشته باشند.

کدام کالای ایرانی  به ارمنستان صادر می‌شود؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی ابعاد مختلف تجارت مشترک ایران و ارمنستان در سال‌های گذشته پرداخته است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد ارمنستان از حدود سه دهه قبل با عضویت در بانک جهانی و سپس سازمان تجارت جهانی توانسته رشد اقتصادی قابل توجهی را داشته باشد و تولید ناخالص داخلی این کشور در سه دهه گذشته حدودا هفت برابر شده است. ارمنستان در طول سال‌های گذشته همواره جزو شرکای تجاری ایران در منطقه بوده اما ارزش کل این تجارت مشترک هرگز بالا نرفته است. در شرایطی که پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی ارمنستان با پیشرفت ۲۷ درصدی در پایان سال جاری میلادی به حدود ۱۷.۷ میلیارد دلار برسد تجارت این کشور نیز رشد قابل توجهی پیدا کرده است. متوسط ارزش صادرات کالا در ارمنستان حدفاصل سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی ۲.۳ میلیارد دلار و واردات این کشور نیز ۳.۷ میلیارد دلار بوده است. با خروج از رکود تحت تاثیر کرونا پیش بینی می‌شود در پایان سال جاری میلادی صادرات این کشور به ۶.۵ میلیارد دلار و واردات به هشت میلیارد دلار برسد. بررسی روند تجاری مشترک ایران و ارمنستان نشان می‌دهد که در دهه گذشته صادرات ایران به این کشور حدودا ۲.۵ برابر شده اما ارزش واردات ۳۸ درصد کاهش یافته است. در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نیز ارزش صادرات ایران بیش از ۲۳ درصد رشد کرده است. در طول تمام این سال‌ها تراز تجاری ایران در تعامل با ارمنستان نیز همواره مثبت بوده است. بررسی جزییات تجارت مشترک دو کشور نشان می‌دهد که میل‌های آهنی، قیر نفت، روغن‌های سبک نفتی، محصولاتی از آهن یا فولاد و همچنین میلگرد و کف پوش اصلی‌ترین کالاهای ایرانی بودند که از سوی ارمنستان خریداری شده است.

 

ارسال نظر