بهبود نسبی بیت‌کوین

۱۴۰۱/۰۹/۱۲ - ۰۳:۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۹۴۹۶۰
بهبود نسبی بیت‌کوین

بیت‌کوین پس از چند روز معامله رنج و کاهش تا منطقه 000/16 دلار، سرانجام جهشی صعودی داشت و برای اولین‌بار در دو هفته گذشته از مرز 000/17 دلار عبور کرد؛ با وجود این، مارک موبیوس سرمایه‌گذار کهنه‌کار بازارهای مالی، می‌گوید که هدف بعدی که برای بیت کوین پیش‌بینی می‌کند سطح 000/10 دلار است. 

قیمت بیت کوین پس از سقوط به پایین‌ترین سطح دو ساله خود یعنی 500/15 دلار در هفته گذشته، دوباره رشد کرد و در عرض چند روز 000/1 دلار افزایش یافت. اگرچه، قیمت در روز یکشنبه، درست مانند هفته گذشته در منطقه 500/16 دلاری متوقف شد. با حرکت بیت کوین به‌سمت 000/16 دلار در روز دوشنبه (۷ آذر)، بازهم شاهد کاهش قیمت بودیم. هرچند در ادامه خریداران دست به‌ کار شدند و برای حفظ قیمت در آن سطح تلاش کردند و یک بار دیگر بیت کوین را به 500/16 دلار بازگرداندند. قیمت بیت کوین چهارشنبه توانست برای اولین‌بار در دو هفته گذشته از 000/17 دلار عبور کند. در پایان، ارزش بازار بیت کوین به بیش از ۳۲۰میلیارد دلار رسید و نرخ تسلط آن بر بازار نیز به ۳۸.۱درصد افزایش یافت. از آنجا که این شاخص در اوایل هفته به ۳۷.۵درصد کاهش یافته بود، این تغییرات را می‌توان به عنوان یک دستاورد مثبت در نظر گرفت. پس از بحران FTX، اتریوم با سقوط از بالای 600/1 دلار به زیر 100/1 دلار یکی از آلت کوین‌هایی بود که متحمل بیشترین ضرر شد. علی‌رغم جبران بخشی از این ضرر، اتریوم هنوز نتوانسته مانند پیش از فروپاشی، رشد چشمگیری را تجربه کند.

  آیا سرمایه‌گذاران بلند‌مدت  نگاهی صعودی دارند؟

انتقال بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران بزرگ از صرافی‌ها به کیف پول‌های سرد، روشی برای کاهش نقدینگی در بازار است. در چنین شرایطی، افزایش تقاضا در بازار می‌تواند منجر به ایجاد بحران عرضه و افزایش احتمالی قیمت شود. داده‌های پلتفرم تحلیل آن‌چین گلس‌نود نشان می‌دهد که نزدیک عرضه غیرنقدی نزدیک به ۷۸درصد از کل عرضه در گردش بیت کوین را تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر، کمتر از ۲۲درصد از کل بیت کوین‌های استخراج‌شده در حال گردش در بازار هستند. این شاخص نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران، ارزهای دیجیتال خود را از صرافی‌ها خارج کرده و آنها را در کیف پول‌های غیرامانی (غیرحضانتی) ذخیره می‌کنند تا از فروش دارایی‌های خود اجتناب کنند. کریپتواسلیت در گزارش خود به بررسی شاخص‌های عرضه بیت کوین پرداخته تا چشم‌انداز بلندمدت این ارز دیجیتال را پس از هفته‌ها آشفتگی در بازار و وضعیت نامشخص اقتصاد کلان ارزیابی کند. عرضه غیرنقدی (دیرنقدشونده) یک شاخص کلیدی است؛ زیرا نشان می‌دهد که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کوچک می‌توانند تنها یک چهارم عرضه کل بیت کوین را در اختیار بگیرند و با فروش آن، فشار نزولی بر بازار اعمال کنند.

از سوی دیگر، همچنین بدان معناست که خریداران در مقیاس کلان قصد دارند تا بیت کوین بیشتری را از نهنگ‌ها، سازمان‌ها و معامله‌گران قدرتمند به دست آورند. عرضه غیرنقدی را شرایطی در نظر بگیرید که بیت کوین به کیف پولی بدون سابقه خرج‌کردن منتقل می‌شود؛ در حالی که عرضه نقدی زمانی شرایطی است که بیت کوین به سمت کیف پول‌هایی حرکت می‌کند که دارای سابقه خرج‌کردن مانند انتقال به صرافی‌ها هستند. این داده‌ها طی ۵ سال گذشته، سریع‌ترین نرخ تغییر بیت کوین به سمت سرمایه‌گذاران بلندمدت را ثبت کردند که به آن تغییر عرضه غیرنقدی نیز می‌گویند. در نتیجه، این سرمایه‌گذاران بلندمدت، بیت کوین خود را خرج نمی‌کنند و در مرحله انباشت هستند. از کل بیت کوین‌های استخراج‌شده، ۱۵میلیون توکن فعلا قابل‌فروش نیستند و تنها ۴.۳میلیون بیت کوین به‌‌طور پیوسته در گردش‌اند و دسته نقدشونده و بسیار نقدشونده قرار می‌گیرند. بخش بزرگی از این سکه‌ها توسط سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت یا معامله‌گران نگهداری می‌شود. بنابراین، ایجاد شوک عرضه در زمانی که قیمت بیت کوین 000/53 دلار بود، به این معناست که سکه‌ها از دست سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت به سمت سرمایه‌گذاران بلندمدت حرکت کرده است. در حقیقت، نرخ رشد عرضه نقدی بیت کوین در ماه‌های گذشته کاهش یافته است؛ وضعیتی که می‌توان آن را به یک چشم‌انداز بلندمدت صعودی و افزایش نگرانی‌ها در مورد امنیت سرمایه‌های در صرافی‌ها و کیف پول‌های گرم نسبت داد.

  هدف بعدی بیت‌کوین 10/000  دلار است

مارک موبیوس بنیان‌گذار موبیوس کپیتال و سرمایه‌گذار کهنه‌کار بازارهای مالی، به‌تازگی در مصاحبه‌ای با بلومبرگ از آخرین پیش‌بینی خود برای قیمت بیت کوین رونمایی کرده است. موبیوس پیش از راه‌اندازی موسسه سرمایه‌گذاری خود برای سه دهه در مجموعه فرانکلین تمپلتون اینوستمنتز (Franklin Templeton Investments) مشغول به کار بود و به عنوان مدیر اجرایی این شرکت بیش از ۵۰میلیارد سرمایه را در بخش بازارهای نوظهور مدیریت می‌کرد. او گفته است هدف بعدی که برای بیت کوین پیش‌بینی می‌کند سطح 000/10 دلار است و این را هم اضافه کرد که ارزهای دیجیتال به‌قدری «خطرناک» هستند که حاضر نیست پول خود یا مشتریانش را به سرمایه‌گذاری روی این دارایی‌ها اختصاص دهد. با وجود این، موبیوس با اشاره به شرایط آشفته بازار ارزهای دیجیتال و فروپاشی صرافی FTX، گفته است: «ارزهای دیجیتال آمده‌اند که بمانند و همچنان سرمایه‌گذاران زیادی هستند که به این دارایی‌ها باور دارند. شکل حفظ‌شدن قیمت بیت کوین [تا اینجای کار] بسیار شگفت‌انگیز بوده است.» این اولین‌باری نیست که موبیوس هدف 000/10 دلاری را برای بیت کوین مطرح می‌کند. او پیش‌تر و در ماه مه (اردیبهشت) به سرمایه‌گذاران توصیه کرده بود از خرید در کف‌های مقطعی خودداری کنند؛ چراکه بیت کوین همچنان راهی طولانی در مسیر نزولی خود در پیش دارد. او نوامبر سال گذشته (آبان ۱۴۰۰) نیز در اظهارنظری گفته بود مردم نباید به ارزهای دیجیتال به چشم ابزاری برای سرمایه‌گذاری نگاه کنند و این دارایی‌ها در واقع ابزارهایی برای دلالی و سرگرمی هستند. علاوه بر موبیوس، جفری گاندلاک، مدیرعامل دابلینگ کپیتال، ژوئن امسال (خرداد) گفته بود به هیچ‌وجه از سقوط بیت کوین به 000/10 دلار متعجب نخواهد شد. پیتر شیف اقتصاددان و سرمایه‌گذار بازار جهانی طلا نیز اخیراً گفته بود بیت کوین راه زیادی در مسیر نزولی خود در پیش دارد و هدف 000/10 دلاری را برای این ارز دیجیتال مطرح کرده بود. یکی از نظرسنجی‌های جدید بلومبرگ نیز نشان می‌دهد از میان 000/1 سرمایه‌گذار مختلف، اکثر آنها انتظار دارند قیمت بیت کوین در ادامه تا 000/10 دلار پایین بیاید. در برابر این بدبینی‌ها، تیم دریپر فعال در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، ابتدای ماه جاری پیش‌بینی کرده بود قیمت بیت کوین تا اواسط سال ۲۰۲۳ به 000/250 دلار برسد.

  تاثیر نرخ تورم هدف ۲درصدی  فدرال رزرو بر بیت کوین

در حالی که تحلیلگران عقیده دارند بیت کوین برای پذیرش گسترده به عنوان ارزی جهانی به حفظ سطحی از نوسانات قیمت نیاز دارد؛ به نظر می‌رسد، شاخص‌های فاندامنتال این ارز دیجیتال بسیار کمتر از گذشته تحت تأثیر افزایش نرخ بهره و بازنگری در نرخ تورم هدف توسط فدرال رزرو قرار گرفته‌اند.

 به گزارش کریپتواسلیت، نرخ تورم بیت کوین از ۵۰درصد در سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰)، درست پیش از هاوینگ سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) به ۴درصد کاهش یافت و اکنون به ۱.۷درصد رسیده است. رقمی کمتر از نرخ تورم پولی هدف ۲درصدی فدرال رزرو. در حالی که این نرخ،‌پذیرش سریع بیت کوین توسط جریان اصلی را نشان می‌دهد؛ شاخص‌های فاندامنتال این ارز دیجیتال تحت تأثیر رشد منفی تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ قرار نگرفته است. این در حالی است که فشار بر فدرال رزرو امریکا برای تجدید نظر در نرخ تورم هدف ۲درصدی در حال افزایش است. بر اساس گزارش‌ها، فدرال رزرو با توجه به افزایش نرخ بهره و فایده-هزینه نرخ تورمی پولی ۴درصدی باید نرخ تورم هدف ۲درصدی را مورد بازنگری قرار دهد. برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که افزایش نرخ تورم منجر به بالارفتن متوسط نرخ بهره اسمی خواهد شد؛ که فضای کافی برای اجرای سیاست‌های پولی ایجاد می‌کند و احتمالاً خطر ایجاد دام نقدینگی و محدودشدن ظرفیت بانک مرکزی برای تحریک رشد اقتصادی را از بین می‌برد. 

علیرغم اینکه قیمت بیت‌کوین در برابر رخداد‌های اقتصاد کلان و داده‌های تورم حساس است، طرفداران بلاک چین عقیده دارند که این فناوری می‌تواند به کاهش تورم و حل مشکلات پولی جهان کمک کند؛ زیرا به نظر می‌رسد بیت کوین ثبات شاخص‌های فاندامنتال خود را در پی مشکلات اقتصاد کلان حفظ کرده است. ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به‌گونه‌ای طراحی کرده که نرخ تورم پولی آن با رسیدن سکه‌های در گردش به سقف ۲۱میلیون ثابت می‌شود. ویژگی‌های منحصربه‌فرد تورم‌زدایی بیت‌کوین برای کنترل قیمت و همچنین حجم عرضه به کار گرفته شده‌اند. با این حال، این سکه با واکنش منفی شدید بخشی از جامعه فین‌تک مواجه شد که معتقد بودند نرخ بالای نوسانات بیت‌کوین بر سرمایه‌گذاران آن تأثیر منفی خواهد گذاشت. علیرغم تمام انتقادات، نوسانات قیمت نقش مهمی در موفقیت بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌ها داشته است. البته، تحلیلگران عقیده دارند بیت کوین برای اینکه بتواند‌ ارزی جهانی با عملکرد عالی باقی بماند، نیاز دارد تا سطحی از ثبات قیمت را حفظ کند. در کنار همه این‌ها، برخلاف ارزهای فیات مانند دلار امریکا که نرخ تورم آن قابل‌تعدیل است، نرخ تورم بیت‌کوین قابل‌پیش‌بینی بوده و توسط نهادهای متمرکز قابل کنترل نیست.

 

ارسال نظر