سودای استخراج برق از گاز متان

۱۴۰۱/۰۹/۱۲ - ۰۳:۰۶:۳۹
کد خبر: ۱۹۴۹۵۷

در حالی که مسوولان ارشد شهری همچنان نسبت به وجود گاز متان در فضای بالای آرادکوه تردید دارند، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از تلاش این سازمان برای گرفتن برق از گاز متان با کمک شرکت‌های داخلی در مجموعه آرادکوه خبر داد.

 چندی پیش بود که ناسا از وجود ابر پنج کیلومتری متان در چند نقطه از دنیا و بر فراز جنوب شهر تهران خبر داد. آدرسی در عکس منتشر شده ناسا بود که به مجتمع دفن زباله آرادکوه می‌رسید. در همین راستا نیز رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت بخش قابل توجهی از زباله‌ها در آرادکوه دفن می‌شود که تولید متان دارند. پس از دی اکسید کربن، متان دومین گاز گلخانه‌ای مهم است و آن طور که انجمن جهانی هواشناسی اعلام کرده، میزان این گاز به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته رسیده است؛ گازی که ۸۰ برابر قوی‌تر از دی اکسید کربن است. از آنجا که متان گاز بدون بو و بدون رنگ است، امکان ردیابی آن چندان کار راحتی نیست، اما ماهواره‌ها امکان شناسایی این آلاینده را دارند. پس از اعلام این خبر توسط ناسا مسوولان شهرداری تهران با کمی عجله ابتدا وجود گاز متان در مجموعه آرادکوه را تکذیب کردند، از جمله عزیزی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران درباره وجود ابر متان بر فراز مجموعه آرادکوه گفته بود: این موضوع صرفا در حد یک گزارش خبری منتشر شده و پرسش ما از دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و اداره محیط زیست تهران با این پاسخ مواجه شد که هنوز به صورت مکتوب از دستگاه‌های بالادستی در این خصوص چیزی منتشر نشده و این مساله تنها در حد یک خبر است که نیاز به بررسی دارد. وی با تاکید بر اینکه ما اقدامی که در کهریزک موجب تولید گاز متان شود انجام نداده‌ایم اضافه کرده بود: البته بحث پسماند‌تر در مجموعه آرادکوه وجود دارد که هوادهی برای آن انجام می‌شود؛ اما اقدامی که گاز متان در این مجموعه تولید کند ما نداشته‌ایم. محل‌های مختلفی در کهریزک وجود دارد که می‌تواند در این مساله عامل باشد. البته اگر اصل موضوع تایید شود ولی هنوز گزارشی در این خصوص به صورت مکتوب نداشته‌ایم. این اظهارات در حالی مطرح شد که آرش میلانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر پنجم با تأیید وجود گاز متان در آرادکوه اعلام می‌کند که در دوره پنجم مدیریت شهری پیگیری‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذار انجام شد و حتی یک شرکت متعلق به کره جنوبی اعلام آمادگی کرد که در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. وی اظهار کرده بود: به دلیل تحریم‌هایی که در دوره ترامپ علیه ایران وضع شد سرمایه‌گذار کره‌ای دچار مشکل شد و نتوانست نسبت به مدیریت گاز متان در تهران به ما کمک کند. گاز متان یکی از گازهای آلاینده است که در بحث تغییر اقلیم بسیار مورد توجه قرار گرفته، چرا که چند برابر دی اکسید کربن اثر منفی در گرمایش زمین دارد. بنابراین گزارش، عزیزی در اظهارنظری جدید در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تأیید وجود گاز متان در مجموعه آرادکوه و بررسی این موضوع در گذشته می‌گوید: درباره استحصال گاز متان در مجموعه آرادکوه ۳ سال قبل یعنی در سال ۱۳۹۸ قرارداد اولیه‌ای با شرکت کره‌ای منعقد شد و مطالعات اولیه ۶ ماه انجام شد و مقرر شد هم از CVM اعتبار کربن آن استفاده کنیم و هم از فروش برق آن. لذا قراردادی منعقد شد و دوستان ۶ ماه کارهای مطالعاتی انجام دادند و رفتند که برای آغاز کار بیایند که موضوع برجام پیش آمد. وی افزود: متاسفانه پرسنل این شرکت رفتند و هرچه پیغام دادیم اعلام کردند که صبر کرده‌ایم که ببینیم چه اتفاقی می‌افتد، اما ما صبر نکردیم و تمامی سعی خود را می‌کنیم با شرکت‌های 

دانش بنیان داخلی این فرآیند را پیش ببریم و به هیچ عنوان این فرآیند متوقف نشده است. وی تاکید می‌کند: در کشورهای دیگر نیز فراخوان بین‌المللی مجدد زدیم و هم با شرکت‌های داخلی خودمان با چند مجموعه در حال مذاکره هستیم این اقدامات قبل از اینکه ناسا گزارش ارایه کند در حال انجام بود، چرا که منبع انرژی خوبی است و ما خودمان می‌خواهیم گاز آن را به برق تبدیل کنیم و این کار در مجموعه آرادکوه در حال رقم خوردن است و ان شاالله خروجی آن نیز مشخص شود.

 

ارسال نظر