انتزاع وزارت راه؟ سکوت دولت؛ تردید مجلس

۱۴۰۱/۰۹/۱۲ - ۰۳:۰۵:۳۰
کد خبر: ۱۹۴۹۵۵

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که تا یکی دو هفته قبل، به نظر می‌رسید، نمایندگان مجلس و دست‌کم اعضای کمیسیون عمران مجلس نسبت به تفکیک «مسکن» از «راه» یکصدا هستند اما تازه‌ترین اظهارات برخی از نمایندگان مجلس حاکی از تردید مجلس و حتی کمیسیون عمران مجلس نسبت به این مساله حکایت دارد. قرار بود، یکشنبه هفته گذشته، جانشین رستم قاسمی، وزیر سابق راه و شهرسازی به مجلس معرفی شود تا هر چه زودتر جلسه رای اعتماد برگزار شود اما تاکنون خبری نشده است. این مساله به قوت گرفتن احتمال تفکیک این وزارتخانه دامن زد و حتی رییس کمیسیون عمران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد که مجلس بر تفکیک وزارت راه و شهرسازی اصرار دارد. اینک اما به نظر می‌رسد، مجلس یازدهم در مواجهه با این مساله چندان یک‌صدا نیست. کمال حسین پور، عضو کمیسیون عمران در این رابطه اظهار کرده است، در شرایط فعلی اولویت با تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست بلکه مشکل مسکن باید حل شود. حسین‌پور در پاسخ به اینکه آیا تفکیک وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر می‌تواند شرایط را تغییر دهد، به مهر گفت: در حال حاضر تفکیک وزارتخانه راه‌حل درستی برای برطرف‌سازی مشکلات مسکن و راه نیست. وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بهتر است دولت هرچه سریع‌تر وزیر را انتخاب کند چرا در حال حاضر مشکلات مسکن و راه را یک نفر هم می‌تواند برطرف سازد ولی چاره کار تفکیک در حال حاضر نیست. عضو کمیسیون عمران درپایان دلیل اینکه این وزارتخانه در حال حاضر تفکیک نشود گفت: اگر اوایل دولت بود وقت برای تفکیک و هماهنگی وجود داشت که دولت با نظرمجلس مخالفت کرد و این باعث شد تا تفکیک وزارتخانه به تأخیر بیفتد و در حال حاضر هم مجلس با تفکیک آن هم در‌این زمان مخالف است. علی اکبر بسطامی، نماینده مجلس نیز درخصوص تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی گفت: تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی یکی از الزاماتی است که باید انجام شود، چرا که از نظر مسوولیتی هم این دو موضوع با یکدیگر هیچ سنخیتی ندارند بنابراین باید تفکیک شوند. وی در ادامه درباره لزوم تفکیک این وزارتخانه افزود: در حال حاضر در بخش راه در استان‌های محروم هیچ اقدامی نکرده‌ایم درباره مسکن هم همچنین هیچ اتفاقی رخ نداد و باید این وزارتخانه تفکیک شود. این نماینده در پایان بیان کرد: البته تفکیک این وزارتخانه نیاز به زمان دارد چرا که هر کاری را باعجله انجام داده‌ایم ضرر کردیم بنابراین اول باید بررسی‌ها صورت گیرد تا مشکلی ایجاد نشود.

   علت اصلی استعفای رستم قاسمی؟

به گزارش «تعادل»، سرانجام سه‌شنبه اول آذر 1401 پس از کش و قوسی چندین ماهه، رییس‌جمهور با استعفای «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی موافقت کرد. اگر چه علت استعفای قاسمی «بیماری» عنوان شده است، اما این مساله در همان ماه‌های اول آغاز به کار او از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی تکذیب شد. در این حال، طی ماه‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی و شخص رستم قاسمی در ارتباط با مساله بازداشت یکی از مدیران ارشد این وزارتخانه و در پی آن انتشار تصاویر خصوصی او در خارج از کشور دچار حاشیه شد. اما فراتر از این حاشیه‌ها، به نظر می‌رسد، عدم تحقق وعده رییس دولت سیزدهم برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن یکی از علل کلیدی استعفای رستم قاسمی و پذیرش این استعفا بوده است. بنا بر اعلام برخی از نمایندگان مجلس، هم اینک که 15 ماه از آغاز فعالیت دولت جدید گذشته است، تنها 166 هزار واحد مسکونی ذیل طرح نهضت ملی مسکن با پیشرفت حدود 30 درصد در دست احداث است. بر این اساس، پیش بینی شده است که در پایان سال دوم دولت (شهریور 1402) به جای تحقق وعده ساخت و تحویل دو میلیون واحد مسکونی، تنها 200 هزار واحد مسکونی ساخته و تحویل شود. در این حال، طی یک ماهه اخیر وزارت راه و شهرسازی برای سرعت بخشی به اجری این وعده، تلاش کرد تا با استفاده از مفاد قانون جهش تولید مسکن و با اعطای زمین و وام به «خودمالکان»، فرآیند ساخت و ساز را تسریع کند. با وجود این، اعضای کمیسیون عمران مجلس که از نزدیک روند اجرایی این طرح را پیگیری می‌کنند، از اجرای این قانون رضایت ندارند و آن را عقب‌تر از برنامه زمان‌بندی شده ارزیابی می‌کنند.

   نوسازی یا ساخت خانه‌های یک طبقه؟

در عین حال، ساخت خانه‌های یک طبقه نیز دارای مشکلاتی است و احتمالا با اعطای زمین در مناطق غیرشهری احتمال تکرار برخی از سایت‌های مسکن مهر که فاقد امکانات شهری بوده و هستند، دوباره تکرار شود.  در همین رابطه، مجید گودرزی کارشناس مسکن درخصوص ساخت خانه‌های ویلایی در اطراف کلانشهرها به مهر گفت: اول اینکه ساخت خانه‌های یک طبقه یا همان ویلایی فضای بیشتری نیاز دارد تا خانه‌های افقی و بلند مرتبه و بحث دوم بحث امکانات شهری است که باید برای این شهرک‌ها درنظر گرفته شود این ایده مانند ایده شهرهای جدید است اما اول باید زیر ساخت‌ها درست شود تا این ایده عملی گردد. وی بیان کرد: البته همانند مهرشهر با توجه به اینکه چند دهه از ساخت و ساز در مهرشهر گذشته است اما هنوز رفت و آمد سخت و طاقت فرسا است ایده ساخت خانه‌های ویلایی و شهرک‌سازی اگر بخواهد همانند این شهرهای جدید شود نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. این کارشناس مسکن درباره اینکه نوسازی بافت فرسوده بهتر است یا ساخت خانه‌های ویلایی اظهارداشت: نوسازی بافت فرسوده می‌تواند کم هزینه‌تر باشد البته نوسازی بافت فرسوده نیز مشکلاتی را دارد بسیاری از خانه‌ها در بافت فرسوده یا ارثی هستند یا اینکه قولنامه‌ای اگر شخصی هم بخواهد سند خانه را بگیرد باید هزینه زیادی پرداخت کند بنابراین نوسازی را انجام نمی‌دهد.

 

ارسال نظر