اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۹/۱۲ - ۰۲:۵۴:۲۱
کد خبر: ۱۹۴۹۴۲

خرید نان با کارت نانوا چه زمانی امکان‌پذیر می‌شود؟

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی آخرین وضعیت فراهم شدن امکان خرید نان با کارت نانوا را تجهیز نانوایان به کارت را تشریح کرد. سیدمحمدهادی سبحانیان با تاکید بر اینکه دولت آمادگی دارد محدودیت‌های تخصیص آرد به نانوا را برمی‌دارد، عنوان کرد: مبتنی بر عملکرد هر نانوا آرد به آن نانوا تخصیص یابد. بنابراین نانوایی که فعالیت بیشتری می‌کنند امکان بهره‌مندی بیشتر از آرد را خواهد داشت. وی درمورد اینکه چه زمانی امکان خرید نان با کارت نانوا برای افرادی که فاقد کارت اعتباری هستند فراهم خواهد شد نیز توضیح داد: از نظر فنی کار به جمع‌بندی رسیده است و امور مربوط به لجستیک باقی مانده است که با همکاری استانداران این فرآیند می‌تواند ظرف چند روز در هر استان انجام شود.بر اساس این گزارش، پس از حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت برای جلوگیری از ایجاد اختلال در بازار آرد و ساماندهی این بازار، نانوایی‌ها را مجهز به کارتخوان کرد تا میزان مصرف آرد هر نانوایی شفاف شود. در این راستا، پیش از این محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی درمورد این سوال که تکلیف افرادی که به هر دلیلی فاقد کارت اعتباری هستند، چه می‌شود، پاسخ داده بود که: بنای طرح بر پایه تراکنش الکترونیکی خرید نان طراحی شده است. این احتمال وجود دارد که به هر دلیلی برخی هموطنان در لحظه خرید نان به کارت بانکی دسترسی نداشته باشند یا کارت بانکی آنها فاقد موجودی باشد یا اتباع خارجی باشند. در این راستا در زیرساخت فنی تدبیری پیش‌بینی شده است مبنی بر اینکه نانوایان مشخصات یکی از کارت‌های بانکی خود را به انتخاب خود در سامانه‌ای ثبت کنند و اگر فردی به آنها مراجعه کرد که فاقد کارت بانکی بود، می‌تواند پول نقد را از مشتری دریافت کند و به نیابت از آن، کارت خود را برای فروش نان استفاده کند.

پاداش بازنشستگان پرداخت شد؟

رییس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان از ۹ آذرماه خبر داد و گفت: هر دستگاهی اسامی را بفرستد، پرداخت‌هایشان را انجام می‌دهیم.مسعود میرکاظمی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بودجه سال ۱۴۰۲ در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شده است چه زمانی به صحن دولت خواهد و چه زمانی به مجلس می‌رسد، گفت: کار کمیسیون تمام شده است. از یکشنبه هم بودجه به صورت دو شیفت صبح و بعدازظهر در صحن دولت بررسی می‌شود. رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه امسال تبصره‌ها به کمیسیون رفت، دستگاه‌ها آمدند نقطه نظراتشان را گفتند و کمیسیون هم تا آنجا که امکان داشت، نظرات را اعمال کرد.وی ادامه داد: قوانین دایمی را جدا کردیم و قرار است یه صورت جداگانه طبق یک لایحه به مجلس شورای بدهیم. یعنی در قانون بودجه یک ساله قانون دایمی را تغییر ندادیم.میرکاظمی یادآور شد: جلساتی برای بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ برگزار شد‌ و طی ۲‌ الی ۳ روز دستگاه‌ها به صورت مرتب حضور پیدا کردند و نظرات‌شان را گفتند ان‌شاالله به دلیل اینکه در کمیسیون تخصصی بررسی‌ها صورت گرفت، در این دوره بررسی بودجه وقت کمتری در دولت خواهد گرفت.وی در پاسخ به اینکه آیا لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به همراه برنامه هفتم تا پایان آذرماه ماه به مجلس خواهد رفت، بیان کرد: بحث این‌بود که ابتدا برنامه بیاید اما به دلیل آنکه نظر برگشت قرار شد روی بودجه کار شود ما روی هر دو؛ هم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه توسعه هفتم همزمان کار می‌کنیم.وی تاکید کرد: امیدواریم بحث بودجه باتوجه به اینکه در کمیسیون فرعی کارش به اتمام رسیده است و از سوی دیگر هم قرار است از روز یکشنبه در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر کار بررسی‌اش در دولت شروع شود، در زمان خودش به مجلس برود. رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: بلافاصله هم بعد از اینکه بررسی احکام بودجه به اتمام برسد، بررسی احکام برنامه هفتم توسعه را به تدریج وارد دولت می‌کنیم.وی ادامه داد: ان‌شاءالله تا پایان آذرماه بودجه تقدیم مجلس می‌شود زیرا امسال کمیسیونی تشکیل شد که بررسی در دولت را تسریع می‌کند. میرکاظمی درباره پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان گفت: پرداخت پاداش بازنشستگان از روز چهارشنبه ۹ آذرماه آغاز شده است و هر دستگاهی اسامی را بفرستد، پرداخت‌هایشان را انجام می‌دهیم.

تسهیلات دولت به فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: جرایم سالیان گذشته اصناف و کسبه منطقه سیستان مورد بخشودگی قرار گرفت و مالیات‌های امسال نیز با توجه به ظرفیت ماده ۱۶۵ قانون مالیات از حداکثر تخفیف برخوردار خواهد شد. وی با بیان اینکه در رابطه با رفع تعهد ارزی پیله وران منطقه سیستان نیز اقدام خواهد شد، تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌هایی که تنگنای جدی برای کشاورزان و دامداران داشته پیگیری بانک کشاورزی برای اخذ معوقات تا پایان سال متوقف خواهد شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: با توجه به تصویب منطقه آزاد سیستان از سوی دولت هر زمان طرح تفصیلی و جامع آن آماده شود دبیرخانه مناطق آزاد موظف به تحقق آن خواهد بود. شرکت در شورای اداری سیستان و بلوچستان در زابل و بازدید از منطقه آزاد سیستان از مهم‌ترین برنامه‌های وزیر امور اقتصاد و دارایی در منطقه سیستان بود.همچنین شرکت در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، نشست با استاندار سیستان و بلوچستان و حضور در نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصاد و دارایی از مهم‌ترین برنامه‌های خاندوزی در سفر به زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان است.

 

ارسال نظر