رکوردزنی قیمت‌ها در سکوت خودروسازان

۱۴۰۱/۰۹/۱۲ - ۰۲:۳۳:۲۴
کد خبر: ۱۹۴۹۲۳
رکوردزنی قیمت‌ها 
در سکوت خودروسازان

تعادل| روند قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد که بازار همچنان با افزایش قیمت قابل توجهی طی این مدت روبرو بوده است. بررسی بازار خودرو در قریب به ۱۰ روز اخیر نشان می‌دهد، قیمت پرتیراژهای داخلی سه تا ۳۵ میلیون تومان افزایش یافته است. به‌طور نمونه قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در هفته ۱۱میلیون تومان گران شد و به ۳۴۰ میلیون رسید یاقیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم ۱۶میلیون افزایش ثبت کرد و ۴۰۵ میلیون تومان قیمت خورد. اما قیمت تارا دنده‌ای با افزایش ۳۵ میلیون تومانی رکورد افزایش قیمت را شکست و به ۵۱۵ میلیون تومان رسید. برخلاف ماه‌های گذشته که قیمت پراید ثابت مانده بود، اما سقف‌شکنی تاریخی دلار این ثبات را شکست و این خودرو را با نوسان قیمت همراه کرد. پراید پس از چند روز مقاومت دیروز مجددا با افزایش قیمت همراه شد. افزایش قیمت‌ها در حالی است که بازار همچنان مشتری به خود نمی‌بیند و حتی فروشندگان با امید به افزایش بیشتر، از عرضه خودروها امتناع می‌کنند. در همین حال، خبرهایی جدید از حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان امسال به گوش می‌رسد که تاکنون با سکوت خودروسازان مواجه شده است.

    رصد قیمت‌ها در بازار بی‌مشتری

بازار خودرو همچنان در مسیر صعودی قیمت‌ها قرار دارد، این در شرایطی است که به گفته فعالان بازار، خریداری وجود ندارد و رکود تورمی عمیقی در بازار حاکم شده است. قیمت‌های ثبت‌شده در سایت‌های آگهی خودرو پس از گذشت هفته‌ها از سقف‌شکنی دلار، حکایت‌گر بلاتکلیفی و سردرگمی بازار است. قیمت خودرو هم‌گام با افزایش نرخ دلار شروع به افزایش کرد. اما هنگامی که نوسانات دلار متوقف شد، خودرو درگیر افزایش قیمت‌ها بود که البته همچنان نیز ادامه دارد. قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است، اما برخلاف ماه‌های گذشته که قیمت پراید ثابت مانده بود، بالاخره سقف‌شکنی تاریخی دلار این ثبات را شکست و این خودرو را با نوسان قیمت همراه کرد. پراید پس از چند روز مقاومت دیروز مجددا با افزایش قیمت همراه شد. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت پراید۱۱۱ دیروز با افزایش ۲ میلیون تومانی قیمت مواجه شد و در بازار ۲۱۲ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. پراید ۱۳۱ نیز ۲ میلیون تومان گران شد و به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. اما پراید ۱۵۱ افزایش ۴ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد و در بازار ۱۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. اما در میان مدل‌های پژو، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ حدود 10 میلیون تومان در بازار گران شد و به قیمت ۳۴۰ میلیون تومان رسید. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۱ هم ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و در بازار ۳۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. یاقیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم ۱۶میلیون افزایش ثبت کرد و ۴۰۵ میلیون تومان قیمت خورد. همچنین پژو ۲۰۶ SD V۸ مدل ۱۴۰۰ در بازار ۷ میلیون تومان گران شد و به قیمت ۴۱۰ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ هم در بازار ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و ۶۵۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی به ۴۵۵ میلیون تومان رسید. اما پژو ۴۰۵ GLX بنزینی یک شبه ۵ میلیون تومان گران شد و در بازار ۳۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس ELX-TU۵ هم ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و به ۵۱۰ میلیون تومان رسید. اما تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ بدون تغییر قیمت، ۶۴۰ میلیون تومان فروش رفت. اما تارا دنده‌ای مدل ۱۴۰۱، 35 میلیون تومان گران شد و به ۵۱۵ میلیون تومان رسید. 

بنا به این گزارش، قیمت تیبا هاچ بک EX در حدود ۴ میلیون تومان گران شد و ۲۲۴ میلیون تومان به فروش رفت. تیبا صندوق‌دار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ هم ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و ۲۱۹ میلیون تومان فروخته شد. خودرو دنا معمولی هم که روزها بود که با ثبات قیمت همراه شده بود، دیروز نیز مانند روز گذشته با قیمت ۴۴۵ میلیون تومان در بازار عرضه شد. 

    پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

درباره افزایش قیمت خودروها در بازار نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران گفته است: در حال حاضر در بازار خودرو متقاضی زیاد است و هرچقدر که قیمت‌ها افزایش پیدا کند، این میزان از تقاضا کاهش نخواهد یافت. اسد کرمی، ادامه داد: در حال حاضر هیچ عاملی بر کاهش قیمت‌ها تاثیر نگذاشته است. قیمت‌ خودروها در بازار نیز نسبت به یک هفته گذشته حداقل ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت. نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران به «تجارت نیور» توضیح داده: به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت‌ها ادامه داشته باشد. چراکه مردم در شرایط فعلی بدون توجه به کیفیت و مدل خودرو، آن را صرفا برای سرمایه‌گذاری و کسب سود خریداری می‌کنند. تا زمانی که خرید و فروش به این دلیل صورت بگیرد، افزایش قیمت نیز ادامه دارد.

    سکوت خودروسازان  در برابر پایان قیمت‌گذاری دستوری

سه‌شنبه هفته جاری، رییس سازمان خصوصی‌سازی از حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران‌خودرو تا پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد که پس از آن بایستی سهام تودلی شرکت‌ها نیز واگذار شود تا بتوان سهام دولت را واگذار کرد. سهام تودلی به زبان ساده به این معنی است که برای واگذاری خودروسازی که سهامدار شرکت دیگری است ابتدا باید تکلیف سهام آن شرکت مشخص شود. به این ترتیب سهام آن شرکت، سهام تودلی خودروساز محسوب می‌شود. اخیراً رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با عرضه خودروهای تولیدی در بورس کالا (علاوه بر خودروهای وارداتی که واگذاری آن صرفا از طریق بورس کالا خواهد بود)، گفته بود که طبق وعده‌ داده شده، عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت می‌گیرد و امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که بساط بخت آزمایی و روش‌های عجیب فروش خودرو جمع شود. البته مشکل خودروسازها فقط قیمت‌گذاری دستوری نیست و اصلاح ساختار مالی و کاهش تصدی‌گری دولت هم باید دنبال شود. قیمت‌گذاری دستوری از آن دست موضوعاتی است که طی سال‌های اخیر زیان‌ها، افزایش بدهی‌ خودروسازان، افزایش شدید قیمت‌ها در بازار آزاد، به گردن آن انداخته‌ شده، اما حال که صحبت از آزادسازی قیمت‌هاست، حتی خودروسازان ملاحظاتی دارند و اظهارنظری در این رابطه نمی‌کنند. به گزارش ایسنا، به دنبال صحبت اخیر رییس سازمان خصوصی مبنی بر اینکه تا پایان امسال قیمت‌گذاری دستوری حذف خواهد شد، ایران‌خودرو در این رابطه به تک جمله «ما تابع مصوبات قانون هستیم» بسنده کرد. علاوه بر این، سایپا نیز تا این لحظه پاسخی نداده است. 

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ابتدا اظهارنظر در این رابطه را به خودروسازان محول کرد اما سپس سخنگوی این وزارتخانه قول داد که بزودی نظر وزارت صمت پیرامون این موضوع را اعلام کند اما تا لحظه انتشار این گزارش، پاسخی داده نشده است. یادآور می‌شود که نیمه دوم سال گذشته، مسوولیت قیمت‌گذاری خودروها از شورای رقابت گرفته شد. آبان ماه سال گذشته بود که مدیرکل وقت صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در رابطه با واکنش وزارت صمت به اظهارات شورای رقابت مبنی بر اینکه مسوولیت قیمت‌گذاری خودرو همچنان باید با شورای رقابت باشد، اظهار کرده بود: موضوع تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شده است. سازوکاری برای قیمت‌گذاری خودرو اتخاذ شده که بر اساس آن قیمت خودروهایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد، با احتساب قیمت تمام شده و سود قانونی که به تأیید نهاد ناظر خواهد رسید، محاسبه خواهد شد. اما پس از آن، سیدرضا فاطمی‌امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- از واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد و اعلام کرد که بررسی قیمت‌گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد. این در حالی است که همانطور که اشاره شد، خودروسازان با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر مسبب تمام زیان‌ها و افزایش بدهی‌ها به زنجیره تامین خود را قیمت‌گذاری دستوری خودرو و اختلاف نرخ آن با قیمت‌ها در بازار آزاد اعلام کرده‌اند، حال که بایستی از حذف قیمت‌گذاری دستوری و احتمالا واقعی‌تر شدن قیمت خودروها (باتوجه به امکان عرضه در بورس کالا) استقبال کنند اما گویا فعلا سکوت را بر اظهارنظر پیرامون این موضوع ترجیح داده‌اند.

 

ارسال نظر