مهم‌ترین دستاورد سفر رییس‌جمهور به فارس

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۹۳

آغاز اجرایی طرح استحصال اتان دیروز با فرمان رییس‌جمهور توسط زنگنه وزیر نفت و مسوولان گروه اقتصادی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که در حوزه توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم کشور فعالیت می‌کنند راس ساعت 18 دیروز به‌طور رسمی اعلام گردید.

درحال حاضر گازهای بسیار ارزشمند و گران‌قیمت من‌جمله اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی به دلیل عدم امکان استحصال به خط سراسری تزریق و در منازل و صنایع سوزانده می‌شود که در صورت انجام این پروژه بیش از یک‌میلیارد دلار به درآمد ارزی کشور اضافه خواهد شد. شهرستان مهر از مناطق محروم کشور است که این پروژه اشتغالزایی قابل توجهی در این منطقه ایجاد خواهد کرد. طرح استحصال اتان پارسیان در دوران احداث 1000نفر اشتغال مستقیم و 4000نفر اشتغال غیرمستقیم و در دوران بهره‌برداری حدود 450نفر مستقیم و 2000 نفر غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد. این طرح به‌دلیل کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و همچنین دسترسی آسان‌تر به خریداران به دو بخش تقسیم شده است:

بخش اول سایت مهر که در این سایت متان (گاز سبک) از خوراک جدا شده و محصول C2 از طریق خط لوله به طول 50 کیلومتر به سایت عسلویه انتقال پیدا می‌کند.

بخش دوم سایت عسلویه که در این سایت محصولات شامل اتان، پروپان، بوتان و C2 جداسازی می‌شود. اتان استحصال شده به عنوان خوراک پتروشیمی فیروزآباد جهت تولید اتیلن و پتروشیمی‌های پایین‌دستی جهرم، فسا، داراب و استهبان استفاده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر