اخبار

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۸۵

کاهش سود جذب بازار طلا نمی‌شود

رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: کاهش 2درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی انگیزه‌یی برای هدایت صاحبان سرمایه و انتقال پول‌هایشان به بازار طلا ایجاد نمی‌کند.

محمد کشتی‌آرای روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره تاثیر کاهش 2درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی بر بازار طلا افزود: هرچند نرخ سود سپرده‌ها براساس مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار 2درصد کاهش یافت اما این نرخ هنوز از نرخ تورم بالاتر است و به همین دلیل رغبت سپرده‌گذاری در بانک‌ها بالاست.

وی اظهار داشت: علاوه بر این قیمت طلا در بازارهای داخلی و جهانی در دوسال گذشته نوسان چندانی نداشته به‌طوری که این بازار نیز جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد.

وی با بیان آنکه، منابع مالی به سمتی سوق می‌یابد که سوددهی داشته باشد، ادامه داد: بازار طلا در دوسال گذشته پارامتر سوددهی را از دست داده و به همین دلیل سرمایه‌یی به این بازار جذب نمی‌شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: علاوه‌بر بازار طلا، بازار سکه نیز در دوسال گذشته نوسانات محدودی داشته است. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در بازار سکه نیز کاهش یافته است.

کشتی‌آرای با بیان آنکه، سرمایه‌گذاران از بازار سکه سودی عایدشان نشده است، اظهار داشت: این درحالی است که سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات مالی سود مناسبی عاید سپرده‌گذاران می‌کند.

وی تصریح کرد: در دوسال گذشته هیچ سرمایه چشمگیری به بازار طلا وارد نشده و کاهش 2درصدی نرخ سودسپرده‌های بانکی نیز باعث جذب سرمایه‌ها به این بازار نخواهد شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان آنکه نوسان قیمت طلا در دو تا سه سال گذشته در بازار طلا عادی بوده، افزود: بعید است سرمایه‌ها از بانک‌ها خارج شود ضمن آنکه قراردادهای قبلی بانک‌ها برای سپرده‌ها هنوز به قوت خود باقی است. وی با بیان اینکه بازار طلا در سال‌های گذشته با رکود شدیدی مواجه شده است، گفت: بازدهی پایین این بازار سبب شده هم سهم مصرف‌کنندگان این بازار و هم تولیدکنندگان مصنوعات طلا در کشور کاهش یابد.


ثبات نسبی قیمت دلار و سکه

سکه تمام عیار با اندکی افزایش 960هزار تومان و هر دلار امریکا با 15تومان افزایش 3344تومان فروخته شد.

هر گرم طلای 18عیار 97هزار و 788تومان فروخته می‌شود. نیم سکه نیز 502هزار و 500تومان و ربع سکه 280هزار تومان عرضه می‌شود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم به‌ترتیب با دو و سه هزار تومان افت نسبت به‌ روز مذکور 956هزار تومان تعیین قیمت شد. هر سکه یک گرمی بدون تغییر قیمت 188هزار تومان خریدوفروش شد.

در بازار جهانی نیز با انتظار سرمایه‌گذاران برای نتایج نشست بانک مرکزی امریکا درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره، طلا به بالاترین سطح در سه هفته گذشته صعود کرد.

هر یورو در بازار آزاد دیروز با 30تومان افزایش نسبت به روز گذشته سه هزار و 660تومان و هر پوند نیز با 55 تومان رشد، 5هزار و 59تومان قیمت خورد.

قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی با 6دلار رشد نسبت به روز گذشته 1209دلار بود.



کاهش نرخ سود و روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی

یک عضو شورای عالی پول و اعتبار مصوبات جلسه این شورا را تشریح کرد و گفت: این مصوبات می‌تواند در روان‌سازی فعالیت‌ها در بخش اقتصادی کمک کرده و اثرات خوبی داشته باشد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبات جلسه شورای عالی پول و اعتبار، اظهار کرد: باتوجه به اینکه نرخ تورم در کشور براساس گزارش بانک مرکزی کاهش پیدا کرده است در جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش داده شد و به‌تبع آن نرخ تامین مالی هم کاهش می‌یابد. نهایتا مصوب شد سود سپرده‌ها از 22‌درصد به 20‌درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه نرخ وام‌های بانکی را نیز در دو بخش کاهش دادیم، اظهار کرد: براساس این مصوبه عقود مشارکتی از 28‌درصد به 24‌درصد کاهش یافت و عقود مبادله‌یی نیز از 22‌درصد به 21‌درصد کاهش یافت و این مساله می‌تواند به روان‌سازی فعالیت‌ها در بخش اقتصادی کشور کمک کرده و اثرات خوبی داشته باشد.

این عضو شورای عالی پول و اعتبار تصریح کرد: همچنین سپرده قانونی نزد بانک مرکزی نیم‌درصد کاهش داده شد که این موضوع نیز قطعا در افزایش میزان منابع در اختیار بانک‌ها اقدام مثبتی خواهد بود.

این عضو شورای عالی پول و اعتبار همچنین اظهار کرد: جریمه اضافه برداشت‌ها نیز مقرر شد تا عدد نرخ تسهیلاتی که داده‌اند کاهش پیدا کند که فکر می‌کنم به یک‌دوم کاهش یابد و نیز با متخلفانی که از مصوبه شورای عالی پول و اعتبار عدول کنند برخورد شده و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر