مجادله سلامت ، سیاست و صنعت

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۷۱

در روزهای گذشته خبری به نقل از رییس سازمان غذا و دارو در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از نارضایتی رسول دیناورند از وجود هورمون در گوشت‌های مرغ بود. به دنبال این ماجرا انجمن‌های صنایع طیور ایران نامه‌یی به روزنامه «تعادل» در اعتراض به گفته‌های وی، ارسال کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید اما رسول دیناورند روز گذشته در گفت‌وگو با «تعادل» توضیح داد: اینجانب هیچگاه در مورد افزودن هورمون به گوشت مرغ سخنی نگفته‌ام. متاسفانه برخی رسانه‌ها در انتقال مطالب رعایت امانت را نمی‌کنند.

هر چند که وی در پاسخ به سوال «تعادل» درباره این گفته وی مبنی بر این که «هورمون موجود در گوشت مرغ قابل توجه است » اظهار نظری نکرد. به نظر می رسد ماجرای هورمون مرغ هم به سرنوشت پالم در صنایع لبنی دچار می‌شود؛ کسی هنوز نمی‌داند که این محصولات سالم هستند یا خیر.


انجمن ملی طیور ایران

جناب آقای دکتر دیناروند

رییس محترم سازمان غذا و دارو

با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند مدتی است که در رسانه ملی از سوی حضرت عالی یا سازمان متبوعه مطالبی دال بر استفاده از هورمون در تولید گوشت مرغ از سوی مرغداران نقل می‌شود. این‌که، این موضوع به صورت شایعه در سطح مردم باشد تفاوت معنی‌داری با بیان آن از سوی سازمان‌های مسوول دارد علی‌ایحال در این زمینه خاطرنشان می‌سازد:

1- در هیچ کجای صنعت طیور اعم از گوشتی یا تخمگذار، به‌هیچ‌وجه هورمون استفاده نمی‌شود و چنانچه به‌زعم بعضی افراد رشد سریع در مرغان وجود دارد این موضوع مدیون پیشرفت‌های دانش اصلاح نژاد در رشد سریع و گوشتواری در مرغ یا افزایش شیرواری در دام‌های شیرده است ولاغیر.

2- دامن زدن به چنین اتمسفر آلوده غیرکارشناسی که سوءظن قاطبه مردم را برمی‌انگیزد آن‌هم در شرایطی که تولیدکنندگان مرغ گوشتی مدت‌هاست در بحران قیمتی ناشی از افزایش تولید و محدودیت صادرات به سر می‌برند، آب ریختن به آسیاب کسانی است که توقف تولید و گرایش حداکثری به واردات از هرنوع که است را آرزو می‌کنند.

3- سوال اساسی این‌جاست که این بیانات براساس کدام مستندات و ادله کارشناسی بیان می‌شود آیا به نظر کارشناسان محترم آن سازمان امکان نام بردن تنها یک واحد از بیش از 20هزار واحد مرغداری در سطح کشور به عنوان مصرف‌کننده هورمون وجود دارد که این‌گونه کیان این قشر زحمتکش را زیرسوال می‌برند؟

4- در خاتمه صنعت طیور کشور حق خود را در دفاع از زحمات تولیدکنندگان گوشت مرغ در مراجع قضایی و قانونی را محفوظ داشته و در صورت ادامه برخوردهای غیرکارشناسی که اذهان عموم را مشوش خواهد ساخت از طریق مراجع فوق موضوع را پیگیری خواهد نمود.

انجمن ملی طیور ایران

اتحادیه سراسری تعاونی‌های‌ صنعت مرغداری ایران

اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی

انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه

انجمن صنایع خوراک دام، طیور وآبزیان

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر