رینگ جهانی

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۶۸

ثبات اتیلن و رشد نفتا در هفته جاری

قیمت نفتا در معاملات هفته جاری به 550 دلار در هر تن فوب در منطقه خلیج فارس رسید.

قیمت این کالا نسبت به معاملات هفته گذشته 16دلار در هر تن رشد داشته است. در همین حال قیمت بنزن نیز در جنوب شرق آسیا با رشدی 16دلاری به رقم 859 دلار در هر تن رسید. اما اتیلن همچنان در محدوده قیمتی 1390دلار در هر تن و در جنوب شرق آسیا ثابت مانده است.


بورس شیکاگو، دالیان و سنگاپور مثلث رقابت در بازار سنگ‌آهن

در پی راه‌اندازی موفق معاملات آتی سنگ‌آهن در بورس سنگاپور و دالیان، بورس شیکاگو نیز برای تاثیر‌گذاری بیشتر بر بازار سنگ‌آهن دنیا و رقابت با دو بورس آسیایی، قردادهای آتی سنگ‌آهن را راه‌اندازی کرد.

به گزارش « پایگاه خبری بورس کالای ایران» با سقوط و نوسان شدید قیمت سنگ‌‌آهن طی 2سال اخیر بورس‌های کالایی بزرگ دنیا برای پوشش ریسک و رشد سطح معاملات خود در تلاش هستند تا با توسعه و راه‌اندازی ابزارهای نوین مالی ازجمله قردادهای آتی سهم خود را در بازار سنگ‌آهن حفظ کنند. درهمین راستا از بازار سنگ‌‌آهن نیز خبر می‌رسد که پس از راه‌اندازی موفق قراردادهای آتی این محصول در بورس کالای سنگاپور و بورس دالیان، بورس شیکاگو قرارداد آتی سنگ‌آهن 58درصد تحویل بنادر چین را در رقابت با بازارهای آسیایی راه‌اندازی و معامله کرده است. نخستین معامله آتی این ماده معدنی به میزان 20 محموله با سررسید تحویل ژانویه انجام پذیرفته است.


افت قیمت قراضه

قیمت قراضه کانتینری وارداتی در تایوان کاهش یافت چراکه بازار داخلی میلگرد در رکود است. قراضه کانتینری سنگین کلاس ١ و ٢ خلوص ٢٠-٨٠ حدود ٢ تا ٥دلار هر تن افت داشته به ٢٢٥ تا ٢٢٨ دلار هر تن رسید. قراضه کانتینری امریکا ٢٠٥ دلار هر تن تحویل کنار کشتی است که ٢,٥دلار هر تن افت داشته است. علت اصلی رکود بازار قراضه، روند نزولی بازار میلگرد تایوان است. بدین‌ترتیب متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس ١ و٢ خلوص ٢٠-٨٠ وارداتی در شرق آسیا ٢٥٥ تا ٢٦٠دلار هر تن سی‌اف‌آر شنیده شده که نسبت به هفته قبل ثبات داشت.


کاهش قیمت میلگرد

شرکت فولاد و آهن‌فنگ‌هسین یکی از تولیدکنندگان قدیمی فولاد در تایوان اعلام کرد که قیمت میلگرد را هر تن ١٣دلار کاهش می‌دهد. پس از این بیانیه، لیست قیمت‌های میلگرد خود را ٤٥٥دلار در هر تن قرارداد و قیمت مقاطع را ٥٨٩دلار در هر تن ثابت گذاشت. در ضمن این شرکت قیمت خرید قراضه خود را ١٣دلار در هر تن کاهش داد و به ٢٢٢ تا ٢٤٢دلار در هر تن رساند.


نگاهی به بازار مقاطع سی‌آی‌اس

صادرکننده‌های مقاطع سی‌ای‌اس قیمت‌ها را بالا نگه داشته‌اند. ولی تمایل به خرید در بازار هنوز بیشتر نشده است. البته شاید افزایش قیمت مواد اولیه به بازار کمک کند. رشد ٦دلاری قیمت سنگ‌آهن در خلال یک هفته احتمالا انگیزه خوبی برای بالا بردن قیمت‌های صادراتی سی‌ای‌اس است. در ترکیه نیز عرضه‌کننده‌ها قیمت را با توجه به رشد قیمت قراضه از اواسط آوریل تاکنون ٥ تا ٩دلار بالا برده‌اند. برخی معتقدند اگرچه چین قیمت را بالا برده و این به عرضه‌کننده‌های سی‌ای‌اس کمک می‌کند ولی وضعیت بازار آن‌قدر مساعد نیست که افزایش قیمت‌های مقاطع سی‌ای‌اس مورد قبول بازار واقع شود. اخیرا چند محموله میلگرد و مفتول کارخانه متینوست اوکراین به غرب آفریقا حدود ٤١٠دلار هر تن فوب دریای سیاه فروخته شده است.


رونق بازار ورق چین

قیمت ورق گرم در بازار نقدی چین به بالاترین سطح ٤هفته اخیر رسید که در راستای بهبود قیمت مواد اولیه و بازار فیوچرز بود. ظاهرا خرید‌ها بالا رفته و جا برای رشد قیمت بیشتر وجود دارد.

متوسط قیمت ورق گرم در بازار شانگهای ٣٩٤ تا ٣٩٩دلار هر تن درب انبار با ١٧درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده که ٨دلار نسبت به جمعه اخیر بالا رفته است. قیمت فوق از ٣١مارس تاکنون بالاترین سطح بوده است.


رشد تولید فولاد در امریکا

طبق آمار انجمن آهن و فولاد امریکا، در هفته آخر ماه آوریل تولید کل فولاد خام امریکا ١,٧٠٧میلیون تن برآورد شد که ٣,١درصد نسبت به هفته قبل بالا رفت ولی 7.3درصد تا مدت‌زمان مشابه سال گذشته پایین‌تر بود. در این مدت، نرخ بهره‌وری فولاد‌سازان امریکا تقریبا ٧٢,٤درصد بود که این میزان از ٧٧درصد ظرفیت مدت‌زمان مشابه سال گذشته کمتر است. مجموع تولید فولاد خام امسال در بیست و پنجم ماه آوریل ٢٨,١٢٨میلیون تن برآورد شد.


ثبات قیمت میلگرد در ژاپن

شرکت فولاد کیو‌ای، بزرگ‌ترین تولید‌کننده میلگرد در ژاپن اعلام کرد: قیمت میلگرد را برای ماه مه‌ ثابت نگه می‌دارد. بنابراین، قیمت جدید میلگرد شرکت فولاد کیو‌ای هنوز به میزان ٤٩٦ تا ٥٠٤دلار در هر تن باقی مانده است. در حال حاضر قیمت میلگرد در بازار توکیو حدود ٤٨٧ تا ٤٩٦دلار در هر تن است. این در حالی است که قیمت قراضه ژاپن به کف رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر