تامین مالی میان‌مدت و بلندمدت تولید از راه بورس کالا

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۶۵

اوراق سلف موازی استاندارد زمینه مناسبی را برای تامین مالی میان و بلندمدت تولیدکنندگان از طریق بورس کالای ایران فراهم کرده و بدون شک این نوع قراردادها به زودی از محبوبیت خاصی در میان تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برخوردار می‌شوند.

مدیر کالایی شرکت کارگزاری بانک ملت با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: اوراق سلف موازی استاندارد علاوه بر اینکه برای تولیدکنندگان جذابیت ایجاد خواهد کرد موجب تزریق نقدینگی به بخش تولید و پوشش ریسک نیز خواهد شد.

میثاق پیرزاده در ادامه افزود: پوشش ریسک ازجمله وظایف و عملکرد ابزارهای تامین مالی است و همین امر موجب می‌شود در شرایطی که بازار دچار نوسان است، ابزارهای مالی همچون اوراق سلف موازی محبوبیت بیشتری یافته و کارکرد اصلی خود را بیابد.

وی با بیان اینکه سال گذشته انتشار اوراق سلف موازی استاندارد روی سنگ‌آهن موفقیت‌آمیز بود، اظهارکرد: اینکه چه نوع کالایی برای معامله با این نوع ابزار مالی انتخاب می‌شود بسیار مهم است، محصول مورد نظر باید علاوه بر دورنمای روشن از شفافیت قیمتی نیز برخوردار باشد. به گفته این مدیرکالایی هرچه بررسی‌ها و تحقیقات بیشتری روی شناخت محصولات و نحوه انتخاب آنها در استفاده از ابزارهای تامین مالی بیشتر باشد، کارایی این ابزارها بالاتر می‌شود و هرچه بازارها عمیق‌تر شوند، بورس‌ها کمک بیشتری به توسعه کشور خواهند کرد.

او با بیان این مطلب که با توسعه اوراق سلف موازی استاندارد، وابستگی صنایع برای دریافت تسهیلات از سیستم بانکی کاهش می‌یابد، گفت: درحال حاضر زمزمه انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا روی سایر محصولات شنیده می‌شود که به محض تحقق این کار، تولیدکنندگان از مزایای این اوراق جهت تامین مالی مطلع می‌شوند و از حجم تقاضا به سمت سیستم بانکی کاسته می‌شود.

پیرزاده تاکید کرد: در گذشته نیز با قراردادهای سلف معمولی، تامین مالی کوتاه‌مدت در بورس کالا صورت می‌گرفت اما مزیت اوراق سلف موازی این است که خریداران بنا بر پیش‌بینی خود اوراق را دست به دست می‌کنند و سرمایه‌گذاران بیشتری وارد این معاملات خواهند شد. وی در پایان حتمی بودن تسویه را از دیگر مزایای قراردادهای سلف موازی استاندارد برشمرد و افزود: در این نوع از قراردادها تاخیر، جریمه و ابطال رخ نخواهد داد و تسویه به صورت حتمی انجام خواهد گرفت به این ترتیب سرمایه‌گذاران با اطمینان کامل به این بازار جذاب با سود مناسب وارد می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر