فروش چشمگیر اوراق سلف موازی نفت کوره

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۶۴

گروه بورس انرژی

در نخستین روز عرضه اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره در مرحله دوم با سود روزشمار ٢٣‌درصد، 25‌درصد از این اوراق به فروش رسید. به گزارش «تعادل»، مهم‌ترین‌ هدف از عرضه قراردادهای سلف موازی تامین مالی طرح‌ها با شیوه‌های جدید است که بار مالی سنگینی برای دولت نداشته باشند. باتوجه به هدف‌گذاری دولت برای خروج غیرتورمی از رکود همچنین تقویت بخش تولید با محوریت پروژه‌های بزرگ و با اولویت پروژه‌های نفتی و گازی، این قبیل عرضه‌ها را می‌توان در مسیر تامین مالی بنگاه‌هایی دانست که دولت قصد سرمایه‌گذاری در آنها را ندارد.

بر‌اساس این گزارش، مدیر بازار تامین سرمایه امین در همین زمینه اظهار کرد: در نخستین روز مرحله دوم از عرضه اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره با سود روزشمار ٢٣‌درصد، حدود ٢٥‌درصد از حجم ٥٠‌میلیارد تومانی آن به فروش رسید.

علیرضا سیری افزود: حدود ١٢میلیارد تومان ارزش اوراق فروخته‌شده در نخستین روز از مرحله دوم عرضه بوده است و قیمت هر قرارداد این اوراق ١٠میلیون و ٦٦١هزار و ٤٤٠ریال است. این گزارش حاکی‌است، اندازه هر قرارداد این اوراق معادل یک تن نفت کوره بوده و عرضه به‌صورت ریالی انجام خواهد شد. متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان این اوراق هم شرکت تامین سرمایه امین و کارگزار عرضه‌کننده آن کارگزاری تدبیرگران فرداست.

همچنین مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله و تسویه نقدی در سررسید حداکثر پنج‌روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود. با عرضه مرحله اول اوراق سلف نفتی که هفته گذشته انجام شد، مرحله دوم فروش این اوراق به‌ارزش ٥٠٠میلیارد ریال از روز گذشته و در کارگزاری‌هایی که دارای مجوز بورس انرژی هستند، آغاز شد.

براساس اعلام بورس انرژی قیمت هر قرارداد از این اوراق 10میلیون و 661هزار و 440ریال است و عرضه آن از روز گذشته به‌مدت یک هفته کاری ادامه دارد و در روز چهارشنبه

١٦ اردیبهشت‌ماه به پایان می‌رسد.

دارایی پایه اوراق نفت کوره ٣٨٠سانتی استوک بوده و هدف از عرضه آن تامین مالی طرح‌های توسعه‌یی شرکت ملی نفت ایران است.


فروش اوراق مرحله اول طی دو روز

براساس این گزارش، عرضه مرحله اول اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره که سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، با به فروش رفتن تمامی اوراق در چهارشنبه هفته گذشته

به پایان رسید.

نخستین بلوک 50میلیارد تومانی اوراق سلف موازی استاندارد با سود روزشمار 23‌درصد و سررسید سالانه بین 25 تا 28‌درصد با استقبال گسترده سهامداران مواجه شد به‌طوری‌که در نخستین روز 37‌درصد این اوراق به فروش رفت و طی روز دوم در کمتر از دو ساعت، 67‌درصد باقی‌مانده به‌طور کامل فروخته شد.

در عرضه اولیه تعداد 46هزار و 851قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌یی شرکت ملی نفت ایران با قیمت اسمی هر قرارداد 10میلیون و 672هزار ریال به‌ارزش 500‌میلیارد ریال در نماد معاملاتی سمانک معامله شد.

معامله بیش از 7000 مگاوات‌ساعت برق

براساس این گزارش، حجم معامله‌های برق در بورس انرژی کشور روز گذشته در تابلوی مشتقه به بیش از 7000مگاوات‌ساعت رسید.

در تابلو سلف موازی استاندارد برق در بورس انرژی 299 قرارداد در قالب 24 معامله و معادل با 7هزار و 176مگاوات‌ساعت به‌ارزش سه‌میلیارد و 71میلیون و 550 هزار و 960ریال معامله شد.

در معامله‌های روز گذشته میانگین قیمت نمادهای منجر به تحویل در اردیبهشت‌ماه 94 برابر 428هزار و 31ریال بود اما هیچ‌گونه معامله‌یی روی نمادهای منجر به تحویل در خردادماه 94 انجام نشد. متوسط قیمت کشف‌شده برق در نشست معاملاتی روز گذشته نیز 428هزار و 31ریال بوده است که در‌مقایسه با روز سه شنبه 0.7‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

در نشست معاملاتی روز گذشته نمادهای بار پایه روزانه، کم‌باری روزانه، میان‌باری روزانه و بار پیک روزانه 8خردادماه 94 گشایش یافت و در پایان این نشست معاملاتی نیز نمادهای مزبور برای تاریخ سررسید 13، 14، 15 و 16 اردیبهشت‌ماه 94 متوقف و فرآیند تسویه و تحویل آن آغاز شد.

همچنین روز گذشته در تابلو فیزیکی پالایش نفت لاوان 150هزار تن نفتای سبک در رینگ بین‌الملل عرضه کرد که تمام آن با قیمت پایه هر تن 34.5 دلار معامله شد. همچنین ساینا شیمی بهشت نیز 100تن هیدروکربن سبک روی تابلو برد که 50تن از آن با قیمت پایه هر تن 495دلار دادوستد شد. در رینگ بین داخلی نیز پتروشیمی بندر امام 1000هزار تن گاز مایع صنعتی عرضه کرد که 50تن از آن با قیمت پایه هر کیلوگرم 14هزارو 777ریال مورد مبادله قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر