حضور در بازار سرمایه، پاداش ریسک می‌خواهد

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۶۲

مدیرعامل یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه جایگاه تحلیل اقتصاد سیاسی در بازار سرمایه خالی است، گفت: کاهش ۲درصدی سود بانکی پاداش ریسکی نیست که موجب شود پول از بانک‌ها به سمت بورس سرازیر شود.

محسن عباسی در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص علت ریزش‌های پیاپی شاخص و قیمت‌ها در بازار سرمایه طی روزهای گذشته گفت: موضوع مذاکرات هسته‌یی ازجمله ریسک‌های در حال حاضر بورس است که در صورت نرسیدن به توافق، بازار سرمایه پاداش ریسک‌های موجود را به سهامداران نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو با اشاره به اینکه در بورس بحث انتظار بازدهی و ریسک پیش‌روی سهامداران یکی از موارد تعیین‌کننده در رفتار سهامداران است افزود: ریسک‌های کنونی بازار بورس نمی‌گذارد نقدینگی وارد بازار سهام شود.

وی گفت: مجموعه عواملی چون عدم اعتماد نسبت به رفتار حقوقی‌ها، عدم خوش‌بینی نسبت به عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی، شرایط سیاسی و روند مذاکرات هسته‌یی و نیز اظهارنظرهای متفاوت و برداشت‌های گوناگونی که از روند مذاکرات می‌شود ازجمله دلایل بی‌رونقی بورس و تردید نقدینگی برای ورود به بازار سرمایه هستند.

این کارشناس بازار سهام اذعان داشت: در شرایط کنونی بازار، خبرهای منتشر شده از مذاکرات سیاسی همانند دستی بالای سر بورس است که اجازه رشد به بازار را نمی‌دهد چرا که معامله‌گران نسبت به خبرهای بد، واکنش و اقبال بیشتری نشان می‌دهند تا خبرهای مثبت؛ و براین اساس نیز بورس به بازاری فرسایشی تبدیل شده است که سهامداران در آن انگیزه‌یی برای خرید و نگهداری سهام ندارند.

عباسی ادامه داد: درحال حاضر شرایط بازار به‌گونه‌یی شده است که معامله‌گران به خبرهای مثبت واکنش کمی نشان می‌دهند و در صورتی که خبر مثبتی منتشر نشود، خودبه‌خود بدون اینکه خبر منفی در بازار منتشر شود بورس روند منفی را در پیش می‌گیرد. وی گفت: متاسفانه در این شرایط حقوقی‌ها نیز غیرفعال شده‌اند و نوسانات گروه‌های پالایشی، خودرویی و بانک‌ها هم رشته امور را از دست سهامداران خارج کرده است.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو با اشاره به اینکه یکی از موارد تاثیرگذار بر معاملات بورس استناد اشتباه تحلیلگران به خبرهای منتشر شده از مذاکرات سیاسی است تصریح کرد: سهامداران و تحلیلگران بورسی در جایگاهی نیستند که در خصوص روند مذاکرات اظهارنظر و جریان‌سازی کنند و متاسفانه نظرهای شخصی آنها در این شرایط، جهت بورس را تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه جایگاه تحلیل اقتصاد سیاسی در بازار سرمایه خالی است گفت: متاسفانه استناد تحلیلگران و معامله‌گران بورسی به چند منبع خبری و یادداشت و مصاحبه خلاصه می‌شود و اطلاعات منتشر شده توسط شرکت‌ها نیز ناکافی بوده و مستند نیست؛ که مجموع این عوامل به اعتماد سهامداران لطمه می‌زند.

عباسی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، بازار سرمایه نیاز به حمایت دارد افزود: ورود سرمایه جدید به بورس با این اوضاع غیرمنطقی است و نباید انتظار وارد شدن پول جدید به بازار سهام را در شرایط کنونی داشت.

وی با بیان اینکه کاهش حجم معاملات در بورس کاملا مشهود است گفت: در شرایط کنونی بازار سهام جذابیتی برای جذب نقدینگی جدید را ندارد و کاهش 2درصدی سود بانکی نیز پاداش ریسکی نیست که موجب شود پول از بانک‌ها به سمت بازار سرمایه سرازیر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران بورسی نیز تاکید کرد: با توجه به پایین آمدن قیمت سهام شرکت‌ها، فروش سهام و خروج از بورس در این شرایط و معامله و فروش سهام در این قیمت‌ها به سهامداران توصیه نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر