کم‌رمق‌ترین روز معاملاتی هفته

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۶۱

گروه بورس

صبح روز گذشته شاهد ثبت یک رکورد دیگر در ارزش صف خرید سهام پتروشیمی مبین بودیم، صف خریدی با حجم تقریبی 4میلیارد سهم در ساعت 8:30 و درست در ابتدای پیش گشایش بازار حجمی که ارزشی بالغ بر 1200میلیارد تومان می‌شد. البته این حجم پس از شروع بازار و با ادامه آن به‌دلیل ناامیدی خریداران از اضافه شدن مبین به سبد سهام‌شان رفته‌رفته‌‌ کمتر شد اما نشان‌دهنده تقاضای موثر و پول‌های منتظر برای ورود به تالار شیشه‌یی بود. این در حالی است که ارزش کل معاملات دیروز بازار بورس به‌علاوه فرابورس به‌زحمت عدد 130میلیارد تومان را به خود می‌دید.


پالایشی‌ها همچنان پرنوسان

بارها تاکید شده است که وقتی صورت‌های مالی ارایه شده برای شرکتی پر از ابهام باشد ورود به سهام آن شرکت برای افراد تازه‌وارد و نسبتا بی‌تجربه در این عرصه می‌تواند به بارآورنده زیان‌های جبران‌ناپذیری باشد. رفتار پرنوسان قیمتی شرکت‌های پالایشگاهی آن هم در بازاری که رخوت و رکود بر آن سایه افکنده است ریسک‌پذیری بالایی را برای ورود به این گروه می‌طلبد. به‌عنوان مثال پالایشگاه نفت بندرعباس پس از بازگشایی با نصف ارزش قبلی و از دست رفتن نیمی از ثروت سهامدارانش به‌یک‌باره و بلافاصله از فردای همان روز با گذشت تنها 12روز کاری رشدی 59درصدی را تجربه کرد؛ پس از آن در 7روز کاری و با یک بار بسته و باز شدن نماد مذکور اصلاحی 30درصدی را تجربه کرد و در روزهای گذشته نیز این نوسانات سریع جای خود را به نوسانات چندروزه داده است ولی هنوز هیجان‌ به‌طور کامل خنثی نشده است.


سهامداران بازهم ناامید شدند

طی روزهای اخیر که بازار با روندی کاملا منفی همراه بود لیدرهای بازار با قرمزپوش ماندن بار دیگر بیش از نصف نمادها را تحت تاثیر خود قرار داد به‌طوری‌که بسیاری از سهامداران با ناامیدی از سودهایی که انتظار داشتند، بار دیگر با بررسی نمادهای مختلف صف‌های خریدی را برای نمادهای گروه‌های مختلف رقم زدند، سهامداران که طی یک سال اخیر با زیان‌های بسیاری همراه شدند به نظر می‌رسد که امسال با در پیش‌گرفتن رویه جدید معاملاتی ریسک کمتری را برای سرمایه خود بپذیرند.


بورس در انتظار اجرای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی

از سوی دیگر روز گذشته یک عضو شورای عالی پول و اعتبار مصوبات جلسه این شورا درخصوص کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را تشریح کرد و گفت: این مصوبات می‌تواند در روان‌سازی فعالیت‌ها در بخش اقتصادی کمک کرده و اثرات خوبی داشته باشد. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به مصوبات جلسه شورای عالی پول و اعتبار، اظهار کرد: باتوجه به اینکه نرخ تورم در کشور براساس گزارش بانک مرکزی کاهش پیدا کرده است در جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش داده شد و به‌تبع آن نرخ تامین مالی هم کاهش می‌یابد. نهایتا مصوب شد سود سپرده‌ها از 22درصد به 20درصد کاهش یابد. با این اوصاف باید در نظر داشت که تغییر و تحولات بازار سرمایه و بازار‌های موازی زمانی رخ می‌دهد که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی اجرایی شود، البته برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش نرخ سپرده‌های بانکی تاثیر چندان بر تحولات بازار ندارد بلکه کاهش سود سپرده‌های قانونی است که چالش‌های فعلی را به تحولات مثبت تبدیل می‌کند. البته بارها گفته شده که محرک‌های ضعیف نمی‌توانند بازار را به سوی صعود دوباره سوق دهد، همان‌طور که قابل رویت است کاهش 2درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازار بگذارد.


خودرو همچنان در صدر توجه بازار

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با رشد 125.91واحدی هفته خود را به پایان رساند تا شاخص کل به عدد 65هزار و 634.1 برسد. دیروز طی 37هزار و 542 نوبت معاملاتی بیش از 282میلیون برگه سهم و حق تقدم به‌ارزش 72میلیارد و 575میلیون ریال دادوستد شد تا ارزش کل بازار به 295هزار و 672میلیارد تومان برسد. در جریان معاملات نماد فارس با رشد 112.26واحدی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشت پس از آن نماد پالایشگاه نفت بندرعباس با رشد 49.01واحدی و نماد تازه به‌بازارآمده پتروشیمی مبین با رشد 36.7واحدی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. گروه خودرو و فرآورده‌های نفتی در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. در گروه خودرو طی 7277نوبت معاملاتی بیش از 69میلیون و 639هزار برگه سهم به‌ارزش 107میلیارد و 289میلیون ریال معامله شد. با بازگشایی نماد شرکت کشت و صنعت پیاذر این سهم رشد 10.92درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد. بیشترین کاهش قیمت نیز روز گذشته با بازگشایی نماد شرکت لعابیران با افت 9.13درصدی رقم خورد. همچنین اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره بیشترین ارزش معاملات را با رقم بیش از 117میلیارد و 169میلیون ریال از آن خود کرد و نماد بانک صادرات با جابه‌جایی بیش از 43میلیون برگه سهم بیشترین حجم معامله را داشت. بازار فرابورس نیز در نهمین روز اردیبهشت با خریدوفروش 170میلیون ورقه بهادار به‌ارزش 675میلیارد و 580میلیون ریال به کار خود پایان داد. در‌حالی‌که شرکت‌های پالایش نفت شیراز، فن‌آوا و پالایش نفت تهران بیشترین افزایش قیمت را به نام خود ثبت کردند، شرکت‌های بیمه سامان، کی‌بی‌سی و صنعتی فن‌آور با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند. در جریان معاملات روز پایانی هفته جاری، ضمن رشد حدود 3واحدی آیفکس، بیشترین حجم و ارزش معاملات به خریدوفروش 45میلیون و 100هزار سهم فولاد هرمزگان جنوب اختصاص داشت. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 35هزار و 240ورقه اجاره رایتل خریدوفروش شد و بیشترین حجم معاملات ETF نیز به صندوق سرمایه‌گذاری اساس با معامله 214هزار و 371سهم اختصاص یافت. بر این اساس نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و کی‌بی‌سی جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز 14 اردیبهشت، متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر