61متهم فراری اقتصادی در انتظار محاکمه

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۳۸

گروه جهان

به دنبال تلاش‌های گسترده دولت پکن در مبارزه با فساد اقتصادی، 61نفر از مقامات فاسد فراری چین به کشور بازگردانده شدند.

به گزارش ایرنا، دولت چین که مدتی است عملیات موسوم به «شبکه آسمان» را در دست اجرا دارد، تاکنون موفق شده است تعداد قابل توجهی از این افراد را که به کشورهای دیگر گریخته بودند، به کشور بازگرداند. کمیته سیاسی حزب کمونیست در آخرین نشست سالانه خود اعلام کرد که در سال2015 مبارزه با مفسدان اقتصادی، جلوگیری از سوءاستفاده‌های فردی و گروهی از مناصب دولتی در دستورکار جدی دولت بوده و نهادهای قضایی موظف به برخورد شدید با متخلفان خواهند بود. ترسیم دوباره این سیاست از سوی حزب کمونیست در حالی صورت گرفت که «شی جین پینگ» رییس‌جمهور چین نیز دو سال پیش فرمان مبارزه با فساد را صادر کرده بود.

در آخرین تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی نهادهای قضایی چین، خبرها حکایت از بازگرداندن تعداد قابل توجهی از مقامات فاسد فراری به داخل کشور دارد که بیشتر آنان به کشورهای کانادا، امریکا، ایتالیا و استرالیا گریخته بودند. دادستانی عالی خلق چین در گزارشی اعلام کرد که این نهاد تاکنون توانسته 61 متهم به فساد مالی را که از چین گریخته بودند، به کشور بازگرداند. بنابر اعلام این نهاد عالی قضایی، بیشتر این متهمان به کشورهای امریکا، کانادا و ایتالیا فرار کرده بودند و از این افراد تاکنون 629میلیون یوان (معادل 101.5 میلیون دلار) نیز ضبط شده است. براساس این گزارش، 47نفر از این متهمان بین ماه‌های سپتامبر سال2014 تا ماه مارس2015 به کشور بازگردانده شدند. «ژو جین هوی» رییس بخش مبارزه با فساد و رشوه دادستانی عالی خلق چین، اتهامات این افراد را دریافت رشوه، اختلاس، سوءاستفاده از قدرت و فساد مالی ذکر کرده است.

روزنامه چاینادیلی نیز دیروز در گزار شی اعلام کرد که در میان دستگیرشدگان، «ژانگ ژائوهوی» معاون سابق بانک (CITIC) حضور دارد که چند سالی در خارج از کشور به سر برده است. وی متهم به اختلاس 320میلیون یوان است. «ژانگ لیان ژیانگ» مدیر سابق یک شرکت ساختمانی در شهر تیانجین نیز یکی دیگر از افرادی است که به چین بازگردانده شده است. گفته می‌شود مقامات چینی توانسته‌اند وی را برای بازگشت داوطلبانه به کشور ترغیب کنند. اختلاس 80میلیون یوانی اتهام «ژانگ» عنوان شده است. چاینادیلی گزارش داد: در چند سال اخیر، کشورهای امریکا، کانادا و استرالیا به پناهگاهی امن برای مقامات فاسد فراری چین تبدیل شده است و این افراد، پول‌های غیرقانونی خود را از طریق بانک‌های زیرزمینی و پولشویی به این کشورها منتقل می‌کردند. یک مقام دولتی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: دولت چین اخیرا از مقامات لندن نیز خواسته تا بیش از 50 مقام فاسد این کشور را که به انگلیس فرار کرده‌اند، تحویل پکن دهد.

پیش از این نیز پکن با ارایه لیستی به مقام‌های امریکا، از آنها خواسته بود تا مقام‌های فاسد پناهنده به آن کشور را به چین بازگردانند. چین اعلام کرد که تاکنون بیش از 150مقام فاسد چینی به امریکا فرار کرده‌اند. در گزارش رسمی سال2014 دولت چین آمده است، دست‌کم برای چهارهزار و 40مقام دولتی این کشور در سال میلادی گذشته پرونده قضایی تشکیل شده و از میان پرونده‌های قضایی مالی در این کشور، اتهام وارده در سه‌هزار و 664 مورد اثبات شده است. مقامات قضایی برای رسیدگی به پرونده‌ها از 55هزار و 101نفر بازجویی کرده‌اند که نسبت به سال2013، رشد 7.4درصدی را نشان می‌دهد. براساس آمارها فقط نزدیک به 27هزار مورد رشوه‌خواری و اختلاس در سال2013 میلادی در چین به ثبت رسید که 80درصد از پرونده‌های فساد مالی بسیار جدی و با مبالغ بالا بوده است. کارشناسان چینی معتقدند که اگر فساد مالی مقام‌های این کشور مهار نشود راه سقوط حزب حاکم و دولت هموارتر خواهد شد. دولت چین در آخرین اقدام خود، هفته گذشته نام 100نفر از مقام‌های فاسد و افراد مظنون را در اختیار پلیس بین‌الملل (اینترپل) قرار داد تا با کمک این نهاد بین‌المللی آنان را به کشور بازگرداند. شرایط مبارزه با فساد در چین حساس‌تر از قبل شده و حوادث اخیر در برخورد با مقام‌های ارشد فاسد در این کشور نشان می‌دهد که حزب و دولت به رهبری «شی جین پینگ» همچنان برای اجرای قانون، کار سختی پیش‌رو دارند، ضمن آنکه هر روز بر تبلیغات مبارزه با فساد در میان مسوولان چین افزوده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر