بهره‌برداری از 11 هزار مسکن مهر در فارس

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۳۲

گروه مسکن و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان فارس از بهره‌برداری 255کیلومتر راه و بزرگراه با اعتبار 2هزار و 905میلیارد ریال و 11هزار مسکن مهر در این استان خبرداد. عباس آخوندی در این سفر از پروژه‌های بزرگراه شیراز-دشت‌ارژنگ، تونل بزرگ کازرون، بزرگراه کنارتخته-دالکی، بند دوم بزرگراه سه‌راهی راهدار- قائمیه-نورآباد- بابامیدان، پل‌بزرگ فهلیان و باند دوم بزرگراه بابامیدان-گچساران دیدار کرد.

به گزارش «تعادل»، آخوندی روند احداث این پروژه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اتصال شبکه راه‌های استان فارس به کریدورهای اصلی کشور علاوه بر کاهش ترافیکی و افزایش ایمنی به توسعه بیشتر اقتصادی و اجتماعی این استان نیز کمک خواهد کرد.

وی همچنین از افتتاح باند دوم بزرگراه تنگه ابوالحیات-قائمیه به‌طول 25کیلومتر، باند دوم محور کازرون-پل‌آبگینه به‌طول 5کیلومتر، باند دوم بزرگراه استهبان و کمربندی استهبان-نی‌ریز به‌طول 68کیلومتر، احداث بزرگراه قطرویه-نی‌ریز به‌طول 15کیلومتر، تقاطع غیرهمسطح جلیان به‌طول 6کیلومتر، بزرگراه 4خطه کنارگذر خانزنیان به‌طول 14کیلومتر، بخشی از بزرگراه 4خطه کنارگذر شمال‌شرق شیراز به‌طول 14کیلومتر، راه اصلی سروستان-خاوران به‌طول 43کیلومتر، بخشی از باند دوم بزرگراه کوار-فیروزآباد به‌طول 13کیلومتر و احداث راه‌های روستایی به‌طول 70کیلومتر خبر داد.

گفتنی است براساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در بخش راهداری پروژه‌هایی ازجمله روکش آسفالت ۵۱۹کیلومتر از محورهای استان، رفع نقاط پرحادثه استان به‌طول ۷کیلومتر آماده بهره‌برداری شده است که مجموع اعتبارات هزینه‌شده برای احداث این پروژه‌ها ۴هزار و ۳۱۶میلیارد ریال است که این مبلغ در حوزه‌های ساخت و توسعه راه‌ها به‌طول ۲۵۵کیلومتر، راهداری به‌طول ۶۱۲کیلومتر و پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی لارستان به‌طول ۱۰۵کیلومتر هزینه شده است.


طرح توسعه فرودگاه شیراز

آخوندی همچنین در حاشیه دیدار از طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه شیراز گفت: استان فارس توان بالای جذب گردشگر را دارد و از نظر صنعتی و برخورداری از واحدهای تولیدی نیز وضعیت خوبی دارد و به‌همین دلیل اجرای طرح توسعه فرودگاه امری ضروری به نظر می‌رسد. وی ادامه داد: بر همین اساس، فضای ترمینال داخلی این فرودگاه با مشارکت بخش خصوصی از 7هزار مترمربع به 16هزار مترمربع افزایش یافت که 9هزار متر آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: علاوه بر این، عملیات احداث 40پارکینگ بزرگ هواپیما نیز در این فرودگاه آغاز شده که بهره‌برداری از آنها می‌تواند به افزایش تعداد پروازهای این فرودگاه منجر شود. آخوندی بیان کرد: همزمان با حضور رییس‌جمهوری در استان فارس، شاهد آغاز عملیات اجرایی احداث ترمینال خارجی فرودگاه شهیددستغیب شیراز با 21هزار مترمربع مساحت خواهیم بود.

وی ادامه داد: ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز می‌تواند سالانه 2.5میلیون مسافر خارجی را پذیرا باشد.

وزیر راه و شهرسازی در زمینه طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) نیز گفت: بخش عمده‌یی از این کار تا امروز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده و در ادامه نیز تداوم توسعه طرح مورد تاکید و توجه خواهد بود.


نوسازی بافت تاریخی شیراز

آخوندی همچنین در پروژه زندیه که کارکرد گردشگری دارد حضور یافت و به همراه مدیران و مشاوران این پروژه را مورد بررسی قرار داد. وزیر راه و شهرسازی در دیدار از بافت تاریخی-فرهنگی شیراز (زندیه) گفت: اجرای پروژه زندیه موجب رونق این بافت ارزشمند خواهد شد.

براساس این گزارش پروژه زندیه که توسط وزارت راه و شهرسازی (عمران و بهسازی) و با مشارکت شهرداری شیراز اجرا می‌شود در بهسازی و نوسازی بافت مرکزی شیراز تاثیر بسیاری دارد و موجب رونق در این بافت ارزشمند می‌شود. پس از پروژه زندیه وزیر راه و شهرسازی از پروژه بزرگ نیکان که بخش عمده‌یی از بافت قدیم شیراز را نوسازی و بهسازی می‌کند، دیدار کرد. این پروژه که از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و با مشارکت بخش خصوصی (شرکت عمران و توسعه فارس) اجرایی شده است مورد تقدیر وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

آخوندی پس از بازدید از بافت تاریخی شهر شیراز ضمن اشاره به اهمیت بافت فرسوده شیراز گفت: باتوجه به قدمت تاریخی شهر شیراز، احیای بافت تاریخی و بازیافت هویت فرهنگی‌ شیراز باید به یکی از اولویت‌ها تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره دلایل ضرورت این موضوع گفت: توجه به بافت‌های تاریخی و فرسوده هم از جهت دلپذیر بودن شیراز برای مردم این شهر و هم از این منظر که جذب گردشگر داخلی و خارجی منبع درآمد مناسبی خواهد بود، حایز اهمیت است.

وی درباره فعالیت‌های انجام‌شده در این حوزه گفت: خوشبختانه بخشی از کارهای زیرسازی این پروژه‌ها انجام شده اما پروژه اصلی در پشت عمارت دیوانخانه قرار دارد که حدود ۸۶هزار مترمربع آن تملک شده است.

آخوندی با بیان اینکه یک پروژه بی‌نظیر، تاریخی و استثنایی به مساحت۸۶هزار مترمربع فضا در مرکز و قلب شیراز اجرا خواهد شد، ‌گفت: بخش عمده پروژه شامل ۴۰هزار مترمربع در اختیار فضاهای عمومی و شهری قرار می‌گیرد و فضای باقی‌مانده نیز برای احداث فضاهای ساختمانی در نظر گرفته شده است.

رونق‌بخشیدن به سراهای قدیمی موضوع دیگری بود که وزیر راه و شهرسازی به آن پرداخت و گفت: بهره‌برداری مناسب از بازار شیراز و مجموعه‌ ساختمان‌های باارزش ازجمله منزل دستغیب، محلاتی و خانه‌های باارزش تاریخی از موضوعات مهمی است که مطرح شده است. وی افزود: بازار شیراز گرچه براساس فرهنگ و معماری شیراز ساخته شده است اما بازاری ۱۰۰درصد مدرن به‌شمار می‌آید و امید است بتوان شیراز را به نمونه‌یی برای نوسازی تبدیل کرد. وزیر راه و شهرسازی درباره اعتبار مورد نیاز برای تملک و بهسازی بافت فرسوده گفت: وزارت راه و شهرسازی عمده اعتبارات دولتی را برای تملک زمین اختصاص داده و خود را مسوول می‌داند که مقررات و امکانات لازم را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر