حوالی تعاون

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۳۰

۲۵هزار شغل با ۳۰۰تعاونی توزیعی

مدیرکل تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون گفت: در سال۹۳ حدود ۳۰۰تعاونی توزیعی تشکیل شد که ۲۵هزار اشتغالزایی به همراه داشته‌اند.

احمد بیگدلی‌شاملو، درباره گزارش عملکرد تعاونی‌های توزیعی گفت: حدود 25هزار تعاونی توزیعی در حوزه مسکن، مصرف و اعتبار داریم که در مجموع نزدیک به یک‌میلیون اشتغال‌زایی دارند.

وی با بیان اینکه تعداد اعضای این تعاونی‌ها بالغ بر 14‌میلیون نفر است، اظهار کرد: در سال93 حدود 300تعاونی تشکیل شد که نزدیک به 58هزار عضو داشته‌اند و 25هزار اشتغال‌زایی به همراه داشته‌اند. تعاونی‌های توزیعی در حوزه‌های مصرفی‌، مسکن‌، اعتبار و تامین فعالیت می‌کنند. نقش تعاونی‌ها بر ساماندهی افراد توانمندسازی، ارایه تسهیلات در کنار نظارت بر امور آنها توسط وزارتخانه متمرکز شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعاونی‌های توزیعی با هدف رفع نیازهای شغلی و معیشتی اعضا تشکیل می‌شوند افزود: تعاونی‌های مسکن عمدتا‌ دارای مشکل تامین منابع برای تسهیلات هستند. مبلغ وام سقف پایینی ‌دارد. در حال حاضر اگر یک خانه متوسط قیمتی بالغ بر 200میلیون تومان داشته باشد، سقف وام مسکن 30میلیون تومان است و حتی به تازگی تصویب شده است که این رقم 50میلیون تومان باشد. این رقم حدود 25درصد از هزینه ساخت و ساز است. در حالی که در کشورهای دیگر حدود 70درصد قیمت مسکن به صورت تسهیلات پرداخت می‌شود. بیگدلی‌شاملو با بیان اینکه سنگینی هزینه‌های پروژه‌های مسکن مهر باعث تاخیر در واگذاری شده است، اظهار کرد: برای آن دسته از افرادی که متقاضی مسکن مهر هستند، این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است. درخصوص تعاونی‌های مصرف عمده مشکلات‌شان مرتبط به منابع لازم برای تامین سرمایه جاری است. آنها باید بتوانند منابع مورد نیاز را تامین کنند تا بتوانند به صورت اعتباری در اختیار اعضا قرار دهند. مشکل دیگر تعاونی‌ها مالیات بر ارزش افزوده است. تعاونی‌ها همواره با شفافیت بحث مالیات را دنبال می‌کنند. این درحالی است که بسیاری از بنگاه‌های تولیدی از این موضوع غافلند. یکی از مهم‌ترین نقش تعاونی‌ها تنظیم بازار است. زمانی که تعاونی با حذف واسطه ایجاد می‌شود دیگر هزینه واسطه‌گری را ندارد، بنابر‌این کالا با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده می‌رسد. دلالان عامل اصلی گرانی محصولات کشاورزی هستند و در صورت حذف آنها، تولید‌کننده و مصرف‌کننده سود خواهند کرد، چراکه دلال محصول کشاورزی را با قیمت نازل خریده و با قیمت گزاف به مصرف‌کننده می‌فروشد که این اقدام به صلاح اقتصاد کشور نیست.

قوانین مبتنی‌بر نگاه به تولید، سهم تعاون را محقق می‌کند

دبیر اتاق تعاون استان چهار محال و بختیاری تاکید کرد: با قوانین اقتصادی مبتنی‌بر نگاه به تولید و اشتغال، بخش تعاون به سهمی حتی بالاتر از 25درصد می‌رسد.

فرامرز کریمی گفت: پیام رهبر فرزانه انقلاب، با توجه به اشراف کامل معظم‌له در تعیین نام سال جدید به «همدلی و همزبانی، دولت و ملت»، بدیهی است در صورت تحقق پیام مزبور و انجام وظیفه دولت در راستای این پیام و همراهی ملت با مسوولان نظام، ثمرات مثبت وقوع چنین پیامی در بخش تعاون نیز که خود بخشی از ملت ایران محسوب می‌شوند، بسیار چشمگیر خواهد بود. کریمی درخصوص اثرات توافق لوزان بر بخش تعاون گفت: حفظ منافع و کرامت ملت ایران و رفع تحریم‌ها و برقراری روابط اصولی با سایر کشورها به خصوص کشورهای قدرتمند جهان و تدوین قوانین و مقررات اقتصادی مبتنی‌بر نگاه به تولید و اشتغال و جلوگیری از قاچاق کالا و واردات کالاهای غیرضرور و توجه به ورود کالاهای مولد زمینه‌ساز تولید و اشتغال، طبیعی است که بخش تعاون نیز با توانمندی‌های بسیاری که در خود دارد می‌تواند به اهداف از پیش تعیین شده که همانا سهم 25درصدی در اقتصاد کشور است و حتی بالاتر از رقم مذکور دست یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر