آزادسازی نرخ آرد در سال‌جاری

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۲۳

ایرنا|

نایب‌رییس اتحادیه نانوایان سنگکی درحالی از آزادسازی قیمت آرد در سال‌جاری خبر داد که چندی پیش رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد که احتمالا یارانه نان تا سه ماه آینده حذف خواهد شد. حسین پابرجا تصریح کرد که منظور رییس اتاق اصناف ایران آزادسازی نرخ آرد در سال94 بوده چراکه دولت هیچ‌گونه نیتی برای حذف یارانه نان در شرایط فعلی ندارد.

وی اضافه کرد: آزادسازی قیمت آرد در سال‌جاری دردستور کار قرار دارد که براین اساس قیمت آرد به‌صورت پلکانی یا قطعی آزاد خواهد شد اما هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

پابرجا با تاکید براینکه بحثی درخصوص حذف یارانه نان در شورای آرد و نان مطرح نبوده است، افزود: با آزادسازی قیمت آرد، نرخ نان نیز به‌صورت رقابتی تعیین خواهد شد ضمن آنکه چنانچه قیمت آرد خوب و مناسب باشد به‌طور قطع قیمت نان نیز افزایشی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه براساس آزادسازی قیمت آرد، نانوایان آرد موردنیاز خود را به‌صورت آزاد از کارخانه‌ها تهیه خواهند کرد، اظهار داشت: هم‌اکنون قیمت هر کیسه آرد حدود 53هزار تومان است.

پابرجا در پاسخ به این پرسش که با آزادسازی قیمت آرد باید درانتظار افزایش قیمت نان باشیم، گفت: براساس مصوبه دولت در سال94 قیمت نان به هیچ عنوان افزایش پیدا نخواهد کرد، ضمن آنکه با آزادسازی قیمت آرد، نان نیز با قیمتی رقابتی عرضه می‌شود. دبیر کارگروه ملی تنظیم نان نیز چندی پیش در یک نشست خبری اعلام کرد: حدود 70هزار واحد نانوایی در سطح کشور فعالیت دارند که براساس مصوبه دولت در سال گذشته، سهمیه 20درصدی برای آزادپزها تعیین شد اما آنچه عمل شده تا پایان فروردین ماه94 به‌طور متوسط 12درصد نانوایی‌ها فعالیت آزادپزی دارند.

مجتبی خسروتاج اضافه کرد: اصلاح قیمت‌های نان در سقف 30درصدی در آذر ماه 1393 اجرا شد که از این رقم 18 تا 20درصد مربوط به هزینه‌های نانوایی و بقیه هزینه آرد بود، درحالی که دولت بابت نان 10هزار میلیارد تومان یارانه اختصاص داده بود اما مجموع سود و عوارض گمرکی در سال گذشته 13هزار و 600میلیارد تومان بود.

ازسوی دیگر رییس اتاق اصناف ایران از احتمال حذف یارانه نان تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: باید به این سمت حرکت کنیم تا نان به‌صورت غیریارانه‌یی در کل جامعه توزیع شود، چراکه یارانه در این بخش به نانوایی‌ها جز ایجاد رانت غیرمعقول چیزی در پی ندارد. علی فاضلی تصریح کرد: در عین حال هدف ما در کنار قیمت معقول حفظ کیفیت نان است، نه آنکه هر چه یارانه بدهیم، دوباره از وزن چانه نان و کیفیت آن هم کاسته شود و با آزادپز شدن نانوایی‌ها دیگر بهانه‌یی برای فشارهای افزایش هزینه نیروی انسانی و حامل‌های انرژی وجود نخواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر