پرتیراژها در صدر تصادفات نوروزی

۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۰۸

گروه حمل و نقل

وزارت راه‌وشهرسازی با اعلام کاهش 18درصدی تصادفات فوتی در نوروز امسال، از سهم ۴۵درصدی پراید، موتوسیکلت و پژو۴۰۵ در تصادفات خبر داد. بنا بر گزارش‌های ارایه‌شده در پنجاه‌ونهمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها، در سال گذشته در مجموع ۴۹هزارو۸۶۶ تصادف فوتی و جرحی در بخش برون‌شهری رخ داده است که ۶هزارو۹۱۶نفر در ۵هزارو۳۶۴ تصادف در سر صحنه جان باختند. در بخش تصادفات فوتی برون‌شهری در نوروز۹۳، ۵۶۴نفر در ۳۵۷ فقره تصادف جان خود را (در صحنه تصادف) از دست دادند که این میزان در نوروز امسال فوت ۳۹۱نفر (درصحنه تصادف) در ۲۹۲ فقره تصادف بود. این آمار نشان می‌دهد میزان تعداد تصادفات فوتی ۱۸درصد و تعداد تلفات ۱۶درصد نسبت در نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته کاهش داشته است. در بخش تصادفات جرحی برون‌شهری نیز، تعداد تصادفات جرحی در نوروز امسال نسبت به نوروز سال گذشته یک‌درصد و تعداد مجروح نیز ۱۶درصد کاهش را نشان می‌دهد به‌طوری که تعداد تصادفات جرحی در نوروز سال گذشته ۴هزارو۸۸۹ نفر در ۲هزارو۹۷۴ تصادف بود که این میزان در نوروز۹۴، جرح ۴هزارو۷۲۳نفر مجروح در ۲هزارو۹۳۲ تصادف بود. در مجموع تصادفات (فوتی- جرحی) برون‌شهری در نوروز سال گذشته ۳هزارو۳۳۱ تصاف شد که ۵هزارو۳۵۴نفر فوت یا مجروح شدند که این میزان در نوروز۹۴ فوت و جرح ۵هزارو۱۱۴نفر در ۳هزارو۲۲۴ تصادف بود.

همچنین بررسی آماری ترددها (آمار مرکز مدیریت راه‌های کشور وزارت راه‌وشهرسازی) نشان می‌دهد؛ میانگین نرخ جریان تردد در طرح نوروزی ۴۰۲ وسیله نقلیه در ساعت بوده که نسبت به طرح نوروزی ۹۳ حدود 3.5درصد رشد داشته، بیشترین حجم تردد در روز ۷ فروردین ۱۳۹۴ بوده است و محورهای منشعب از تهران و آزادراه‌های کرج- قزوین، ایلخچی- تبریز، ساری- قائمشهر، قائمشهر- ساری، آستانه- لاهیجان، مشهد- چناران، بابلسر- فریدونکنار دارای بیشترین حجم تردد در طرح نوروزی ۹۴ بوده‌اند. بنا بر آمار پلیس راه کشور، در روزهای آغازین سال۹۴، بیش از ۶۰نفر در تصادفات رانندگی که خودرو حامل افغانی‌های غیرمجاز بود، کشته شدند که متوسط فوتی در این تصادفات بیش از ۱۰نفر است.


بررسی آماری تلفات تصادفات رانندگی

گزارش اجمالی سازمان پزشکی قانونی از وضعیت ایمنی و تصادفات رانندگی ۱۳۹۳ نشان می‌دهد تلفات تصادفات رانندگی در سال۱۳۹۳ بیش از ۶.۳درصد کاهش داشته است و در این سال و طی تلاش‌های صورت‌گرفته جان بیش از ۱۱۰۰نفر در مقایسه با سال۱۳۹۲ در تصادفات رانندگی حفظ شد. آمار پلیس راهور ناجا، در سال گذشته در مجموع ۴۹هزارو۸۶۶ تصادف فوتی و جرحی در بخش برون‌شهری رخ داده است که ۶هزارو۹۱۶نفر در ۵هزارو۳۶۴ تصادف در سر صحنه جان باختند.

براساس این گزارش در بخش برون‌شهری ۱۰.۷۶درصد تصادفات، فوتی سرصحنه، بیش از ۳۵درصد تصادفات ناشی از واژگونی و بیش از ۹درصد تصادفات، ناشی از برخورد خودرو با عابر پیاده بودند.

بنا بر همین گزارش، ۵ استان گیلان، اصفهان، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی و فارس بیشترین تعداد تصادفات فوتی و جرحی کشور را دارا هستند.

استان اصفهان، فارس، خراسان‌رضوی، خوزستان و آذربایجان‌غربی دارای بیشترین تعداد تصادفات فوتی در کشور هستند. همچنین ۵ پاسگاه پلیس‌راه رشت لاهیجان، فومنات، اصفهان شیراز، اصفهان نایین و میاندوآب دارای بیشترین ثبت تصادف در شبکه راه‌ها بوده‌اند. در بخش تصادفات وسایل نقلیه نیز، در ۴۵درصد تصادف‌ها ۳ خودرو پراید، موتوسیکلت و پژو۴۰۵ حضور داشته‌اند، اتوبوس در 0.6درصد تصادف‌ها حضور داشته و در 0.5درصد تصادفات مقصر بوده‌اند. از حدود ۴۹هزار تصادف انجام شده بیش از ۹۰هزار وسیله نقلیه در آن درگیر بودند که سهم انواع تریلی در صحنه تصادفات در سال گذشته 3.2درصد، سهم انواع کامیون 5.5درصد و سهم انواع کمپرسی در تصادفات نیز 0.55درصد بود. سهم انواع وانت پیکان 5.28درصد، وانت نیسان 4.55درصد و وانت مزدا یک درصد در صحنه تصادفات بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر