دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ - ۰۲:۰۳:۴۴
کد خبر: ۱۸۹۰۳۶

پوشش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ۳۲ کشور رسید

شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک اعلام کرد خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اکنون در ۳۲ کشور قابل دسترس است. به گزارش ایسنا، شرکت فضایی ایلان ماسک اعلام کرد این سرویس اینترنت ماهواره‌ای برخلاف مسائل قبلی که باعث شده بود مشتریان ماه‌ها منتظر دریافت دیش خود باشند، فورا عرضه خواهد شد. استارلینک اسکرین شاتی را در توییتر به اشتراک گذاشت که نقشه موجود بودن این سرویس را نشان می‌داد و بر اساس آن، این خدمات در اکثر نقاط اروپا و امریکای شمالی و همچنین بخش‌هایی از امریکای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند قابل دسترس است. سایر نقاط دنیا از جمله کل آفریقا به عنوان «به زودی عرضه خواهد شد»، مشخص شده‌اند. بر اساس گزارش وب سایت ورج، اسپیس ایکس ابتدا در ۲۵ کشور موجود بود و اکنون شمار کشورهایی که خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای آنها قابل دسترس است، به ۳۲ کشور افزایش پیدا کرده است.

نصب عمدی ردیاب روی وسائل شخصی ممنوع می‌شود

گروهی از قانونگذاران ایالت اوهایو امریکا لایحه‌ای برای کیفری کردن تعقیب افراد با استفاده از گجت «ایرتگ» ارایه کرده‌اند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، لایحه مذکور که HB۶۷۲ نام گرفته در صورتی که تصویب شود، نصب عمدی یک دستگاه یا اپلیکیشن ردیابی روی مایملک شخصی فرد بدون رضایت وی را ممنوع می‌کند. پس از آنکه شبکه خبری News ۳گزارشی از افزایش استفاده از دستگاه‌هایی مانند اپل ایر تگ توسط مزاحمان برای تعقیب افراد انجام داد، قانونگذاران اوهایو تصمیم گرفتند چالش روزافزون تعقیب از راه دور را کنترل کنند. گزارش این شبکه خبری در ماه فوریه نشان داد شکافی در قانون این ایالت به افرادی بدون سابقه مزاحمت یا خشونت خانگی اجازه می‌دهد بدون هیچ مجازاتی افراد دیگر را تعقیب کنند. طبق تحقیق این شبکه خبری، تعداد کمی از ایالات امریکا قانونی علیه تعقیب الکترونیک دارند و اوهایو نیز از جمله ایالت‌هایی است که قانون خاصی در این زمینه تصویب نکرده است. از سوی دیگر گزارشی در نشریه مادر بورد نشان داد تعقیب افراد با استفاده از ایرتگ چالشی محدود به چند رویداد معدود نیست. پس از آنکه نشریه مذکور سوابق رصد ایرتگ در چند واحد پلیس در امریکا را درخواست کرد با ۱۵۰ گزارش روبرو شد. از این تعداد، ۵۰ پرونده شامل زنانی بود که تصور می‌کردند فردی با استفاده از ایرتگ آنها را ردیابی می‌کند. اپل در ماه فوریه اعلام کرد قابلیت امنیتی جدیدی برای جلوگیری از تعقیب با ایرتگ اجرا می‌کند. این شرکت تصمیم دارد قابلیتی را فعال کند که به مالکان آیفون‌های ۱۱، ۱۲ و ۱۳ اجازه می‌دهد هرگونه ایرتگ ناشناس را ردیابی کنند.این ابزار جهت و مسافت ایرتگ ناخواسته با آیفون را نشان می‌دهد. همچنین اپل تصمیم دارد هشدارهای ردیابی ناخواسته را نیز آپدیت کند تا درباره مزاحمان احتمالی به افراد آگاهی دهد.

۴۰ درصد کارمندان علی بابا در روسیه اخراج شدند

هلدینگ علی بابا ۴۰ درصد کارمندانش در پروژه همکاری با روسیه به نام «علی اکسپرس راشا» را اخراج کرده است. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این درحالی است که جنگ ادامه‌دار بین روسیه و اوکراین کسب وکار خارجی را مختل کرده است. یکی از کارمندان مطلع از این امر به خبرگزاری نیکی فاش کرده هنوز مشخص نیست تعداد کارمندان بیشتری اخراج می‌شوند یا خیر زیرا برخی از کارمندان اخراج شده تصمیم به استعفا گرفتند و برخی به واحدهای دیگر منتقل شده‌اند. «علی اکسپرس راشا» یک پروژه مشترک همکاری بود که در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط علی بابا وشرکای روسی‌اش راه‌اندازی شد که تراکنش‌های داخلی و خارجی انجام می‌داد. بیش از سه چهارم کسب وکار این شرکت به فروش خارج از مرزی وابسته است. اما از آنجا که زنجیره ذخایر آن باید با محدودیت‌های سفر جدید منطبق شود، دستیابی شرکت به سود (به دلیل شیوع ویروس کرونا) به تعویق افتاده است. از سوی دیگر حمله روسیه به اوکراین نیز روی کسب وکار علی بابا تاثیرگذاشته است.

نیجریه برای رمزارز  قانون تعیین کرد

رگولاتور بازار نیجریه مجموعه قوانینی برای دارایی‌های دیجیتال منتشر کرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، این اقدام نشان می‌دهد پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا سعی دارد حد وسطی بین ممنوعیت دارایی‌های رمزارزی و استفاده از آن بدون هیچ قانونی ایجاد کند. بانک مرکزی نیجریه سال گذشته تمام بانک‌ها و موسسات مالی را از انجام تراکنش یا معامله با ارزهای دیجیتالی منع کرد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیجریه (SEC) در وب‌سایت خود « قوانین جدید در زمینه صدور، ارایه بسترها و نگهداری دارایی‌های دیجیتال» را منتشر کرده است. سند ۵۴ صفحه‌ای مذکور الزامات ثبت دارایی‌های دیجیتال توضیح داده شده است. همچنین در این سند دارایی‌های مذکور به عنوان اوراق بهاداری طبق‌بندی شده‌اند که تحت قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیجریه قرار دارد. این کمیسیون اعلام کرد هیچ یک از صرافی‌های دارایی‌های دیجیتالی مجاز به انجام تجارت دارایی‌های مذکور نخواهند بود مگر آنکه از SEC حکم «عدم اعتراض» دریافت کرده باشد. صرافی‌های دارایی‌های دیجیتال باید ۳۰ میلیون نایرا (واحد پولی نیجریه) به عنوان هزینه ثبت پرداخت کنند. نیجریه در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی ارز دیجیتال eNaira را با امید گسترش دسترسی به بانکداری عرضه کرد. ارزهای دیجیتال رسمی برخلاف رمزارزهایی مانند بیت کوین توسط بانک مرکزی کشورها پشتیبانی و کنترل می‌شوند.

 

ارسال نظر