2 گسل ترافیکی پایتخت

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۰۲:۱۹:۱۶
کد خبر: ۱۸۶۲۷۲
2 گسل ترافیکی پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که سالانه به تعداد خودروهای «موجود» در پایتخت 18 درصد اضافه می‌شود، رشد نرخ «جایگزینی» خودروها «صفر» است. معنا و مفهوم این گزاره که دیروز در جلسه علنی شورای شهر تهران از سوی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ عنوان شد، رشد «تجمعی» خودروها در پایتخت است که حاصلی جز طولانی‌تر شدن فزاینده «ترافیک» ندارد. اما سویه دیگر ماجرا، «ماندگاری» و تداوم تحرک «خودروهای فرسوده» در تهران است که معنا و مفهومی جز رشد فزاینده «آلودگی هوا» ندارد. سردار محمد حسین حمیدی اما از «رشد صفر» حمل و نقل عمومی در برابر رشد «جمعیت» پایتخت هم سخن گفت. در کنار این دو گسل فزاینده ترافیکی در تهران، سردار حمیدی از کاهش «تصادفات و تلفات» در پایتخت نیز خبر داد. «صدور مجوز تردد برای اعضای شورای شهر و مدیرعامل یکی از خودروسازان» و «انتقاد شدید از چهارمین انتصاب غیرقانونی در شهرداری تهران» نیز دو موضوع کلیدی جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران بود.

    ترافیک؛ 10 درصد کمتر از پیشا کرونا

سردار حمیدی با بیان اینکه شهر تهران از نظر ترافیکی مسائل مختلفی دارد اظهار کرد: حدود ۶۰۰ کشته در سال ناشی از تصادفات در تهران است. در تهران میانگین روزانه ۱۷۰۰ تصادف داریم و ۲۱ درصد از تصادفات کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد. نسبت به ادوار گذشته شرایط پیچیده‌تر شده است اما شرایط منظم‌تر است و با تلفات و آسیب‌های کمتری مواجه هستیم. سردار حمیدی آماری از شرایط ترافیکی قبل و بعد و در زمان کرونا ارایه کرد و گفت: در سال ۹۸، طول ترافیک ۸۷۳ کیلومتر بود، اما ‌در سال ۹۹میانگین طول ترافیک کاهش یافت ولی در سال جاری این آمار افزایش یافت و نسبت به قبل از کرونا هنوز ۱۰ درصد فاصله داریم چرا که بازگشایی مراکز آموزش به صورت جدی رخ نداده است. او با بیان اینکه در تهران سالانه شاهد رشد ۱۸درصدی خودرو در سطح شهر هستیم گفت: هر سال شاهد افزایش تعداد خودروی شماره‌گذاری شده در سطح تهران هستیم اما خروج خودرو کم شده و جایگزینی خودروهای فرسوده تقریبا متوقف شده است.

    تهران؛ نوزدهمین شهر آلوده جهان

سردار حمیدی همچنین درخصوص آلودگی تهران گفت: برمبنای آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۱ تهران ۱۹ امین شهر آلوده دنیا است. سرانه رشد جمعیت و رشد خودرو در تهران در حال بالا رفتن است که این منجر به تشدید آلودگی می‌شود. او با بیان اینکه در تصادفات روند کاهشی داشتیم گفت: در تصادفات اقدامات موثری انجام و روند تصادفات به نحو مطلوبی کاهش یافته است.در سال ۹۰نزدیک به ۱۰۰۰ هزار نفر کشته داشتیم که در سال گذشته ۵۸۴ نفر منجر به فوت داشتیم .این نشان می‌دهد در حوزه ایمنی اقدامات همه بخش‌ها موثر بوده است اما کافی نیست. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اعم معضلات شهر تهران گفت: مهم‌ترین مشکل در شهر تهران بحث خودرومحوری شهر است. آنقدری که برای تسهیل تردد خودروها در همه ادوار اهتمام داشتیم تقریبا جایی برای انسان‌ها در شهر وجود ندارد. نگاه انسان محوری لازمه مدیریت است و کسی که از خودروی شخصی استفاده می‌کند در صورت وجود حمل و نقل عمومی ایمن باید هزینه آن را بدهد. سردار حمیدی با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل عمومی به‌طور جدی متناسب با رشد جمعیت اتفاق نیفتاد اظهار کرد: سهم حمل و نقل عمومی به ویژه در دوره کرونایی کاهش پیدا کرد. ما همچنان از اتوبوس‌های دیزلی استفاده می‌کنیم که دوره استفاده از آن گذشته است. او ادامه داد: در کشور در حدود ۶۰۰ میلیون تن کالا در سال روی زمین جابه‌جا می‌شود که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آن به تهران می‌آید و دوباره از تهران به شهرهای دیگر می‌رود و این جابه‌جایی‌ها هم معضلات زیست محیطی و هم ترافیکی ایجاد کرده است.

سردار حمیدی گفت: یکی دیگر از مشکلات در تهران جاذبه‌های اقتصادی در هسته مرکزی و پیرامونی از جمله مال‌ها و مراکز تجاری و مسکونی است که شرایط ترافیکی را به هم می‌ریزد و در این مکان‌ها ملاحظات ترافیکی دیده نمی‌شود.برای مثال بیمارستان شهدای تجریش ۱۲۰ تخت داشته و الان به هزار و ۲۰۰ تخت می‌رسد که بدون پارکینگ معضل ترافیکی جدی ایجاد خواهد کرد.

او افزود: در هسته مرکزی شهر نمایشگاه‌های پرمخاطب برگزار می‌شود که برای عامه مردم توجیه اقتصادی ندارد. در گذشته شهرداری تهران نمایشگاه شهر آفتاب را ایجاد کرد که از آن استفاده شود و اگر نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل شود در ترافیک موثر است.

او درباره جابه‌جایی موتورسیکلت‌ها در تهران گفت: موتورسیکلت مشکل فراگیر کشور است و سه برابر خودرو آلودگی دارد که اگر عیب فنی داشته باشد، هفت برابر هم می‌شود. بی‌انضباطی ترافیکی متعلق به موتورسیکلت است و ۴۶ درصد کشته‌های تصادفات متعلق به آنهاست. موتورسیکلت سوارانی که تقریبا برای فرار از قانون از موتور استفاده می‌کنند. سردار حمیدی با بیان اینکه در زمینه موتورسیکلت دو نگاه وجود دارد گفت: یک نگاه مبتنی بر قانون است و نگاه دیگر مبتنی بر احساسات است که هم در دولت و هم مجلس و جامعه وجود دارد که می‌گوید موتورسوار گناه دارد و معیشت او از این راه تامین می‌شود. پلیس اگر جامعه محور باشد باید ببیند جامعه چه می‌گوید. وقتی در خیابان موتورسواری منجر به حادثه می‌شود و جلوی او را می‌گیریم و مردم می‌گویند گناه دارد و به جای حمایت از پلیس از موتورسیکلت حمایت می‌کنند از پلیس چه توقعی است؟ طرح‌های آموزشی و عملیاتی و اقناع‌سازی ما وجود دارد اما به حمایت مردم و مسوولان در این فاز نیاز داریم.

    ماجرای مجوز تردد در خط ویژه

بر اساس این گزارش، پس از صحبت‌های سردار حمیدی اعضای شورا سوالات و تذکرهایی را مطرح کردند و سردار حمیدی نیز به آنها پاسخ داد. هنوز از ماجرای سیلی زدن یکی از نمایندگان مجلس به سرباز پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل منع او از تردد در خط ویژه اتوبوس‌های «بی.آر.تی» زمان زیادی نگذشته است. اما انگار این «رانت» ترافیکی زیر زبان برخی از مقام‌ها و مسوولان مزه کرده است. دیروز، مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران در حضور سردار حمیدی مدعی شد: برای مدیرعامل یکی از خودروسازی‌ها صدور مجوز تردد از خطوط ویژه صادر شده است. من نماینده مردم حق ندارم از خط ویژه تردد کنم و هیچ یک از نمایندگان نیز مجوز تردد ندارند. اما چه می‌شود در یک کشور به مدیرعامل یک خودروسازی مجوز تردد ویژه می‌دهند؟ این یعنی اشکالی وجود دارد و کسانی چشم‌های خود را روی خودروساز می‌بندند. سردار حمیدی در واکنش به تذکر اقراریان اظهار کرد: اولین کسانی که نسبت به خط ویژه شکایت می‌کنند همکاران ما هستند که درها را باز و بسته می‌کنند. در دنیا نیز چنین چیزی وجود ندارد که پلیس خط ویژه باز کند و بعد از تردد، آن را ببندند. سردار حمیدی تاکید کرد: همه را با هم ببینیم و فقط به خودمان نگاه نکنیم.در خط ویژه دستورالعملی وجود دارد که براساس آن تعلق می‌گیرد و عمدتا سازمان‌های مختلف هستند و براساس آن قالب‌ها بررسی می‌شود و مقطعی به آنها مجوز داده می‌شود و ممکن است به خیلی از درخواست‌ها تعلق نگیرد. در همین شورا هم دوستانی درخواست کردند و به آنها مجوز ندادیم، یعنی دستورالعمل به آنها تعلق نگرفت.ما به این سیستم نقد کلی داریم. اقراریان در واکنش به صحبت‌های سردار حمیدی گفت: این شورا درخواستی نداشته است. سروری در واکنش به او گفت: شاید داشته و شما در جریان نیستید  . اقراریان گفت: به خودروساز مجوز تردد داده می‌شود. سردار حمیدی در واکنش به صحبت‌های اقراریان گفت: به خیلی‌ها در خط ویژه مجوز می‌دهند، چرا شما ناراحت می‌شوید؟ براساس دستورالعمل اگر به کسی تعلق بگیرد مجوز می‌دهیم و امنیت او را هم تامین می‌کنیم. این همه ترددی که در سطح شهر صورت می‌گیرد، نمی‌شود از خط ویژه باشد. اصل خط ویژه اشکال دارد و هرجایی که خط ویژه ایجاد می‌شود اشکال دارد که بحث کلی است اما نمی‌شود به همه مجوز خط ویژه داد. اگر تمایل داشتید لیست مجوزهای صادر شده را به شما تقدیم می‌کنم. رییس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین در حاشیه جلسه شورای شهر به خبرنگاران گفت: در همه دوره‌ها، اعضای شورای شهر تهران درخواست مجوز تردد در خط ویژه را داشتند و مختص این دوره نیست. در این دوره هم درخواست شد اما من حضور ذهن ندارم. اما ما به هیچ کدام مجوز ندادیم و دیگر اعضا هم پیگیری نکردند.

    سالی 15 هزار تلفات برای 60 هزار نفر!

محمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز گفت: ما دو غول خودروسازی داریم که تا به آنها اشاره می‌کنیم می‌گویند ۶۰ هزار کارمند بیکار می‌شوند. آیا ما باید برای بیکار شدن ۶۰ هزار کارمند، سالانه ۱۵ هزار نفر تلفات بدهیم؟ آقامیری اظهار کرد: مردم ما خودروی ایمن سوار نمی‌شوند. در اتوبان سرعت خودرو ۱۲۰ کیلومتر می‌شود همه تن و بدنشان می‌لرزد که اگر اتفاقی بیفتد چه می‌شود؟ نمونه آن تصادف زنجیره‌ای اخیر که ایربگ یکی از خودروها هم باز نشد. اگر ۵۰ خودروی خارجی به هم می‌خوردند آنقدر تلفات داشت؟ خواهش می‌کنم به خودروسازها فشار بیاورید چرا که نقش شما در این زمینه خیلی موثر است.


تکرار تخلف انتصاباتی برای بار چهارم

ناصر امانی، رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران اعلام کرد: مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شرایط احراز پست را ندارد. امانی دیروز در تذکر پیش از دستور خود در شورای شهر تهران گفت: تاکنون سه بار در جلسات علنی و بارها در جلسات 

هم اندیشی با شهردار تهران درباره ضرورت رعایت مفاد اساس‌نامه سازمان‌های شهرداری به ویژه در انتصاب مدیران عامل‌شان تذکر دادیم. دوستان گفتند اشتباه شده و سرپرست گذاشته و دو سه مورد را اینگونه توجیه کردند. ضمن اینکه با امضای چمران به شهردار تهران تذکر داده شده اما هنوز جوابش نیامده است. هر چند برای یکی از آن سه مورد هم اخیرا حکم مدیرعاملی زدند اما دیروز دوباره مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار منصوب شده در حالی که بند «ه» ماده ۱۴ اساس‌نامه سازمان میادین میوه و تره بار درباره مدیرعامل سازمان اینگونه می‌گوید که یکی از وظایف هیات‌مدیره انتخاب مدیرعامل است. انتخاب یک نفر از شاغلان رسمی شهرداری تهران یا با سابقه فعالیت حداقل ۸ سال سابقه کار در قراردادی در شهرداری تهران که این تصریح شده است. فرد انتخاب شده، شرایط مصرح در این اساس‌نامه را ندارد؛ یعنی نه کارمند رسمی شهرداری است و نه 8 سال سابقه کار در شهرداری تهران را دارد. درباره سه مورد قبلی هم هیچ تذکری ندادم و دیگران تذکر دادند. این مورد بعد از سه بار تکرار برای بار چهارم رخ می‌دهد و یعنی مدیرعاملی که خودش بر مبنای این اساس نامه انتخاب نشده باشد توقع نداریم که اساس‌نامه را داخل سازمان رعایت کند. اگر این باب شود در شهرداری و شورا هیچ سنگی روی سنگ بند نمی‌شود. خواهش می‌کنم این تذکر را رعایت کنید.

 

ارسال نظر