پیشنهاد استفاده از ظرفیت چینی‌ها و روس‌ها در بنادر

۱۴۰۰/۱۰/۲۸ - ۰۱:۲۷:۴۱
کد خبر: ۱۸۶۰۶۲

مجتبی یوسفی، رییس کمیته بنادر مجلس اظهار کرد: دیدیم که ورود شرکت‌های اروپایی مانند شل و توتال در بخش انرژی ایران هیچ دستاوردی نداشت چراکه از همان روز اول این شرکت‌ها قصد توسعه میادین نفتی ایران را نداشتند و با هدف سرمایه‌گذاری برد-برد به ایران نیامده بودند بلکه قصد آنها این بود تا با اهداف سیاسی جلوی توسعه ایران را بگیرند.

یوسفی در گفت‌وگو با ایلنا درباره سند همکاری 25 ساله ایران و چین اظهار کرد: مجلس از جزییات سند همکاری ایران و چین اطلاعی ندارد چراکه توسعه روابط این کشور فعلا یک سند راهبردی است و هنوز به تفاهنامه تبدیل نشده که جزییاتی از تعهدات طرفین وجود داشته باشد. براساس قانون تمام کمیسیون‌های تخصصی در مجلس باید از تمام قراردادها و معاهدات بین‌المللی که برای کشور الزام آور است، مطلع باشند و انعقاد این قراردادها باید مجلس مطرح، بررسی و تصویب شود. برای مثال اخیرا قرار بود سازمان بنادر با یکی از کشورها قراردادی منعقد کند که مجلس به این قرارداد ایراد گرفت و آن را رد کرد چراکه قرارداد شفاف نبود و کمیته بنادر به آن اشکالاتی گرفت. 

وی با بیان اینکه مجلس در هر قرارداد و معاهده‌ای منافع ملی را در نظر می‌گیرد، ادامه داد: سند روابط ایران و چین زمانی که بخواهد به قرارداد تبدیل شود، مجلس به آن ورود می‌کند و طبق قانون کمیسیون‌های تخصصی باید موضوعات قرارداد را مورد بررسی قرار دهند.  این عضو کمیسیون عمران با اشاره به حضور چین در کشورهای همسایه و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت آن در کشورها، گفت: برای افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) نیاز یه افزایش سرمایه‌گذاری داریم و به دنبال آن اشتغال و ارزآوری برای کشور ایجاد شود. از این رو، می‌توانیم در حوزه لجستیک، زیرساخت و حمل‌و‌نقل فعال‌تر عمل کنیم و از ظرفیت سرمایه‌گذاری سایر کشورها مانند چین و روسیه بهره ببریم. 

یوسفی با بیان اینکه نباید این فرصت طلایی سرمایه‌گذاری در منطقه را از دست دهیم، تاکید کرد: شاهد سرمایه‌گذاری کلان چین در بندر گوادر پاکستان و بخش شمالی کشور شاهد سرمایه‌گذاری قابل توجه در بنادر ترکمنستان و سایر کشورهای بندری شمال ایران هستیم. امروز کریدورهای جدیدی در منطقه ایجاد شده‌اند که هر کدام آنها می‌توانند ایران را دور بزنند بنابراین هر چه سریع‌تر باید در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهیم. به‌طور قطع سرمایه‌گذاری در این حوزه‌های زیرساختی و پشتیبان باعث توسعه اقتصادی کشورمان خواهد شد از این رو باید با حفظ منافع و مالکیت کشور به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشیم. در همین شرایط می‌بینیم که پاکستان توانسته از سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بندر گوادر استفاده کند.  

رییس کمیته بنادر مجلس با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در بنادر جنوبی کشور برای جذب جمعیت اظهار داشت: در تمام دنیا هر کشوری که به آب‌های آزاد دسترسی دارد، جمعیت آن کشور در مجاورت آب شکل گرفته و متمرکز شده‌ است. حال در ایران که از موقیعت منحصر به فرد در بنادر و سواحل جنوبی برخوردار است طبق اقتصاد دریامحور، نفوذ جمعیتی حداقل 40 تا 45 درصد باید در این سواحل ایجاد می‌شد اما تمرکز جمعیت در حدود 3 هزار کیلومتر سواحل جنوبی کمتر از 10 درصد است چراکه ما نتواسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود در این منطقه استفاده کنیم.  

وی ادامه داد: اگر شرایط تسهیل شود هم می‌توان از نقدینگی بیش از 4 هزار هزار میلیارد تومان مردم و هم سرمایه‌گذاری کشورهایی مانند چین و روسیه که از شرکای استراتژیک ایران محسوب می‌شوند، برای توسعه و رونق بنادر کشورمان استفاده کرد. 

یوسفی با بیان اینکه عده‌ای نگاه سیاسی به روابط ایران و چین دارند، گفت: آنهایی که امروز منتقد توسعه روابط ایران و چین هستند چرا در دوره برجام منافع کشور را در نظر نگرفتند و فقط فرصت‌سوزی کردند و دیدیم که با برجام هم، تحریم‌ها رفع نشد و این افراد چرا درباره شکست برجام و هزینه‌هایی که به کشور تحمیل شد، صحبت نمی‌کنند اما در مورد روابط ایران و چین به‌طور دائم انتقاد دارند.

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه نه فقط منافع ایران و چین به هم گره خورده بلکه شاهد آن هستیم بسیاری از کشورها منافع خود را با چین گره زده‌اند، ادامه داد: همانطور که گفتم امروز چین در بندر گوادر پاکستان سرمایه‌گذاری 25 ساله انجام داده و در توسعه روابط با کشورها باید نگاه بلندمدت داشته باشیم و شاهد آن هستیم که این سرمایه‌گذاری چینی‌ها هم به نفع چین و هم پاکستان بوده است.

یوسفی تاکید کرد: در تمام معاهدات بین‌المللی، طرفین قرارداد به دنبال منفعت هستند و امروز هیچ کسی مدعی نیست که چین و روسیه و حتی حضور ایران در برخی از کشورها برای رضای خدا بوده است بلکه ما هم معتقدیم در هر قراردادی کشورها به دنبال منفعت حداکثری هستند و اینکه بگوییم چین و روسیه در قرارداد با ایران نفعی نمی‌برند، نه تنها غیرکاشناسانه بلکه غیرعاقلانه است.

وی گفت: در گذشته در ورود برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران دچار اشتباه شدیم و زمان را از دست دادیم و دیدیم که ورود شرکت‌های اروپایی مانند شل و توتال در بخش انرژی ایران هیچ دستاوردی نداشت چراکه از همان روز اول این شرکت‌ها قصد توسعه میادین نفتی ایران را نداشتند و با هدف سرمایه‌گذاری برد-برد به ایران نیامده بودند بلکه قصد آنها این بود تا با اهداف سیاسی جلوی توسعه ایران را بگیرند.

 

ارسال نظر