احضار دوباره رکورددار رای اعتماد به مجلس

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۵۳۸

گروه ایران| مهدی بیک|

رکورددار رای اعتماد از مجلس نهم (با 274رای موافق)، به فاصله کمتر از 20ماه از پوشیدن ردای وزارت اقتصاد، نه‌تنها دو کارت زرد را از نمایندگان دریافت کرد، بلکه امروز هم باید برای پاسخگویی به اهالی بهارستان به مجلس برود. کارت زردی که هفته گذشته از طرف نمایندگان به وزیر «ارتباطات» کابینه یازدهم داده شد، برخی تحلیلگران را نسبت به احضار امروز علی طیب‌نیا به مجلس حساس و نگران کرده است.

شاید این نگرانی چندان هم بیراه نباشد؛ در آستانه حضور وزیر اقتصاد بسیاری از رسانه‌های اصولگرا با واژه «استیضاح» به استقبال حضور وزیر اقتصاد در مجلس رفته‌اند.

این درحالی است که نامگذاری سال94 با عنوان همدلی و همزبانی با دولت، ضرورت هماهنگی بیشتر نمایندگان با تصمیمات اقتصادی، دیپلماسی، اقتصادی و... دولت را یادآور می‌شود. بر این اساس علی طیب‌نیا، امروز راهی خانه ملت می‌شود تا به سوالات بهروز نعمتی (نماینده اسدآباد) و سیدهادی حسینی (نماینده قائمشهر) پاسخ دهد. «تعادل» در جریان گفت‌وگو با طیف‌های گوناگون نمایندگان تلاش می‌کند، دیدگاه اهالی بهارستان درباره عملکرد اقتصادی دولت را منعکس کند.

احمد شوهانی:

طیب‌نیا نمایندگان را قانع می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در جریان گفت‌وگو با «تعادل» ضمن اشاره به اقناع نمایندگان در جلسه روز یک‌شنبه می‌گوید: «برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها که از احتمال «کارت زرد سوم» مجلس به وزیر اقتصاد صحبت می‌کنند، گمان نمی‌کنم مشکلی در این باره وجود داشته باشد. جلسه‌یی که روز یک‌شنبه میان نمایندگان فراکسیون اکثریت و وزیر اقتصاد انجام شد، بسیاری از ابهامات اقتصادی کشور را روشن کرد. اتفاقا جلسه خوبی برگزار شد و اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان از عملکرد طیب‌نیا حمایت کردند. البته برخی تجربه‌های گذشته نشان داده که جدای از موضوعات تخصصی، مسایل سیاسی و جناحی نیز در تصمیم نمایندگان موثر است.»

احمد شوهانی که اسحاق جهانگیری را در سفر به ایلام همراهی می‌کرد در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «برنامه اقتصادی دولت یازدهم در زمینه کنترل تورم، کار بزرگی است و مردان اقتصادی دولت باید زمان کافی برای اجرای برنامه‌های‌شان داشته باشند. اینکه هر روز خبری تازه از اعتراض، احضار و استیضاح مطرح شود، نمی‌تواند به دولت برای پیشبرد برنامه‌هایش کمکی کند.» نماینده ایلام درباره جلسه مشترک روز یک‌شنبه نمایندگان با طیب‌نیا می‌گوید: «اتفاقا آقای بهروز نعمتی که نامش به‌عنوان یکی از پرسش‌کنندگان از وزیر اقتصاد آمده در جلسه روز یک‌شنبه به‌نظر می‌رسید که از صحبت‌های طیب‌نیا قانع شده‌اند.»


‎ایرج ندیمی:

کارت زرد دیگری در کار نیست

ایرج ندیمی نماینده اصولگرای مجلس نهم، از منظر دیگری به بحث سوال از طیب‌نیا ورود می‌کند و می‌گوید: «با‌ شناختی که از مجلس دارم می‌توان امیدوار بود که کارت زرد دیگری به وزیر اقتصاد داده نمی‌شود.» نماینده لاهیجان افزود: اکنون هیچ توافق جمعی و حزبی با فراکسیونی برای کارت زرد دادن به او صورت نگرفته است. اغلب نمایندگان مجلس بر شخصیت، توان علمی و دانش آقای طیب‌نیا واقف هستند اما مشکلاتی در حوزه فعالیت او وجود دارد که ازسوی مخالفان مطرح شده و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به اینکه طیب‌نیا دو کارت زرد قبلی را به‌خاطر مسایل حوزه بانک مرکزی که ربطی به وزارت اقتصاد ندارد، دریافت کرده، پاسخ می‌دهد: «به هر حال در آن موارد نیز وجود دارد زیرا وزیر اقتصاد عضو موثری در مجموعه بانک مرکزی است.»


ابراهیم نکو:

نباید با اقتصاد برخورد سیاسی داشت

ابراهیم نکو دیگر عضو اقتصادی مجلس نهم دیدگاهی متفاوت با ندیمی درباره عملکرد اقتصادی کابینه دارد که در جریان گفت‌وگو با «تعادل» به آن اشاره می‌کند: «فارغ از اینکه من مدافع عملکرد دولت باشم یا نه، حتی با نگاه بی‌طرفانه هم باید گفت که وزیر اقتصاد دولت، شایسته تقدیر و تشکر نمایندگان هستند، نه اینکه هر روز به بهانه‌های مختلف مورداعتراض و انتقاد نمایندگان قرار بگیرند. باتوجه به اقتصاد نابسامانی که به‌دلیل عملکرد دولت گذشته برای مردان اقتصادی دولت یازدهم به یادگار گذاشته شده، تیم اقتصادی دولت توانسته در کمترین زمان ممکن انتظام مطلوبی را وارد چرخه اقتصادی کشور کند. کنترل تورم و ثبات در بازارهای سرمایه و پول ایرانیان بخشی از این تلاش‌هاست.»

نماینده رباط‌کریم در پاسخ به این پرسش که تبعات منفی این نوع برخورد نمایندگان با دولتمردان چیست، می‌گوید: «به موضوع احضار دوباره وزیر اقتصاد به مجلس باید از چند منظر نگاه شود؛ اول اینکه وقت وزیری که با رای بالای همین مجلس انتخاب شده، بی‌دلیل صرف موضوعات حاشیه‌یی می‌شود، ضمن اینکه برای دولت این نگرانی به‌وجود می‌آید که برخی گروه‌های تندرو در مجلس در آستانه انتخابات به فکر برخورد و لجبازی با دولت هستند. این دسته از نمایندگان باید با این واقعیت رو‌به‌رو شوند که مسیر ریل‌گذاری شده اقتصاد کشور در دولت یازدهم با این نوع مخالفت‌ها متوقف نمی‌شود. شخصا نکته منفی در کارنامه علی طیب‌نیا نمی‌بینم و معتقدم این برخورد مجلس بیشتر سیاسی و جناحی است.»


سبحانی‌نیا:

بعید است سوال از طیب‌نیا به کارت زرد بینجامد

عضو هیات‌رییسه مجلس نهم نیز در این باره می‌گوید: «باتوجه به توضیحات شفاف طیب‌نیا در فراکسیون رهروان ولایت به‌نظر می‌رسد سوال از وی به کارت زرد نینجامد.»

حسین سبحانی‌نیا درمورد سوال امروز (سه‌شنبه) نمایندگان از وزیر اقتصاد و دارایی، می‌افزاید: «در نشست وزیر اقتصاد با اعضای فراکسیون رهروان ولایت (اکثریت مجلس)، طیب‌نیا توضیحات شفاف و اقناع‌کننده‌یی درمورد حوزه‌ کاری‌اش نظیر قوانین حاکم بر سیستم بانکی و تلاش‌های انجام شده برای دریافت معوقات بانکی به نمایندگان داد.»

نایب‌رییس فراکسیون رهروان ولایت با صمیمانه خواندن جلسه فراکسیون رهروان ولایت با وزیر اقتصاد، افزود: «نمایندگان نیز در این دیدار دغدغه‌ها و ابهامات خود را مطرح کردند که طیب‌نیا با حوصله و در حد وقت به ابهامات پاسخ گفت.» هرچند بیشتر نمایندگان در جریان گفت‌وگوهای رسانه‌یی‌شان از عملکرد اقتصادی طیب‌نیا حمایت می‌کنند، اما تجربه‌های گذشته احضار وزرا به مجلس نشان داده که در برخی موارد آرای نمایندگان تحت‌تاثیر برخی فضاسازی‌های گروه‌های «تندرو» در مجلس قرار گرفته و بعضا نتایجی غیرقابل پیش‌بینی

شکل می‌گیرد.

باتوجه به توفیق دولت یازدهم در بحث مذاکرات هسته‌یی از یک سو و کنترل دامنه‌های اقتصادی برخی گروه‌های افراطی تلاش می‌کنند انعطاف دولت را از جایی که نقطه قوتش محسوب می‌شود، محدود کنند. اعتراض و احضار مداوم ظریف و طیب‌نیا درراستای چنین نظرگاهی، پروژه بلندمدت برخی جریان‌های سیاسی برای مقابله با توفیقات دولت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر