اوباما: نجات یونان در گرو همکاری با اتحادیه اروپاست

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۵۲۷

جهان

باراک اوباما اعتقاد دارد که یونان برای رهایی از ورشکستگی باید تصمیماتی سخت بگیرد و از راه اصلاحات، به نظام مالی خود ثبات و قوام بخشد.

به گزارش دویچه‌وله، رییس‌جمهور ایالات متحده پس از دیدار و گفت‌وگو با ماتئو رنسی، نخست‌وزیر ایتالیا، بااشاره به سران یونان گفت: قبول دارد که الکسیس تسیپراس، نخست‌وزیر چپ‌گرای یونان، باید چشم‌انداز رشد و رفاه را به روی هم‌میهنان خود باز کند، اما او باید به سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان خارجی نیز تعهدات کافی بدهد. به‌نظر اوباما، یونان هنگامی از یاری و پشتیبانی بین‌المللی برخوردار می‌شود که نشان دهد آماده است به خود کمک کند.

روسیه گفته است که قصد ندارد کمک مالی دراختیار یونان قرار دهد. این درحالی است که یونان امید دارد با برقراری روابط گسترده اقتصادی با روسیه، ازسویی به خزانه خالی خود رونق بخشد و ازسوی دیگر فشاری سیاسی بر غرب وارد آورد. بنا به گزارش‌های تاییدنشده به نقل از مقامات «سیریزا» حزب حاکم در یونان، عقد قرارداد تاسیس یک شاه‌لوله با روسیه، می‌تواند تا ۵میلیارد یورو نصیب یونان کند که در شرایط بحرانی کنونی کمک قابل‌توجهی به آتن است. کارشناسان از احتمال مشارکت یونان در پروژه «ترکیش استریم» (جریان ترکیه) سخن می‌گویند که گاز مایع روسیه را از طریق ترکیه به اروپا می‌رساند. این امکان وجود دارد که جریان گاز توسط شاه‌لوله از ترکیه به یونان جاری شود. یونان همچنان خواهان اعتبارات بیشتری از غرب و مهلت درازتری برای بازپرداخت بدهی‌های پیشین است. به‌نظر کارشناسان و مقامات غربی، این کشور نمی‌تواند بدون ارایه برنامه‌یی سنجیده شامل اصلاحات بنیادی، انتظار یاری‌های اقتصادی بیشتری داشته باشد. اعتباردهندگان غربی اعطای حدود ۸میلیارد دلار مورد تقاضای دولت یونان را به ارایه فهرست روشن و کاملی از اصلاحات مشخص و گام‌های عملی در جهت تحقق آن اصلاحات مشروط کرده‌اند. اتحادیه اروپا در این راستا تا پایان ماه ژوئن به دولت یونان مهلت داده است. یونان از سال۲۰۱۰ به وام اعتباردهندگان بین‌المللی وابسته است. اعتباردهندگان بین‌المللی در سال‌های اخیر برای جلوگیری از ورشکستگی یونان، ۲۴۰میلیارد یورو وام به این کشور پرداخت کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر