ادامه ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه با کاربری تجاری

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۵۰۴

رییس کمیته عمران شورا: احداث بی‌برنامه مجتمع‌ها منهدم‌کننده زیرساخت‌های شهری است

گروه مسکن و شهرسازی نیره خادمی

10سالی می‌شود، مردمی که در ضلع شرقی بزرگراه شهیدستاری زندگی می‌کنند با پدیده‌یی به‌نام مجتمع تجاری کورش و هایپراستار مقابل آن روبه‌رو هستند؛ پروژه‌یی که به نظر می‌رسید در ابتدا به نفع اهالی منطقه باشد اما مسایلی که به‌دنبال افتتاح این مرکز خرید به‌وقوع پیوسته موضوع دیگری را پیش کشیده است. اکنون دیگر همه اهالی محل و مشاوران املاک آن حوالی می‌دانند که مجتمع کورش ترافیک، آلودگی صوتی و زیست‌محیطی، مشکلات امنیتی همراه با کاهش ارزش ملک و زمین در این بخش از بزرگراه را رقم زده است. سخنان یک کارشناس املاک در این منطقه نشان می‌دهد که ساخت مرکز خرید کورش باعث کاهش 30‌درصدی قیمت ملک در پهنه شرقی بزرگراه ستاری شده است. محمد توانا به «تعادل» می‌گوید: قیمت ساختمان‌های نوسازی که در ضلع شرقی بزرگراه هستند از 4‌میلیون و 800هزار تا 5‌میلیون و 100هزار تومان است در‌حالی‌که همان ملک در قسمت غربی معادل 5‌میلیون تا 5‌میلیون و 300هزار تومان است. او می‌گوید: شهرداری یا هر گروه صنفی دیگری با ساختن یک فروشگاه یا مجتمع باید نفع جمعی برای اهالی محله را در نظر بگیرند اما ساخت این پروژه هیچ‌کدام از نیازهای مردم محله را تامین نکرده است.


اشتباه در ساخت مرکز خرید جنب بزرگراه

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به موقعیت این مجتمع می‌گوید: مجتمع‌های تجاری در هیچ کجای دنیا جنب بزرگراه‌ها ساخته نمی‌شوند، چون ماهیت بزرگراه‌ها سهولت در رفت‌وآمد است. در‌حالی‌که ترافیک بزرگراه عبورومرور در این محل را با مشکل و معضل روبه‌رو کرده است به‌طوریکه لاین جنوب به شمال بزرگراه ستاری از ابتدای حکیم تا همت همیشه مملو از خودرو است، به‌خصوص در روزهای تعطیل.


وجود حداقل 3 مجتمع با کاربری یکسان در یک منطقه

این کارشناس حوزه مسکن عدم تامین فضای پارکینگ برای تمام واحدهای این مجتمع را از دیگر معایب مجتمع می‌داند و ادامه می‌دهد: این موضوع باعث شده تا کسانی که پارکینگ ندارند، وسایل نقلیه خود را در کوچه‌های اطراف پارک کنند و باعث مزاحمت اهالی محل شوند. با این وجود قیمت واحدها بسیار بالاست. 90 تا 100میلیون تومان برای خرید و 550 تا 850هزار تومان برای اجاره هم مبلغی است که برای واحدهای این مجتمع در نظر گرفته می‌شود. طبعا کسی که در این مجتمع کسب‌وکاری راه‌اندازی می‌کند، مجبور است خدمات و اجناس خود را با قیمت بالاتری نسبت به مجتمع‌های دیگر به فروش برساند. البته اکنون بسیاری از کسانی که مغازه‌ها را اجاره کرده‌اند در حال ترک مجتمع هستند چون آنها هم نتوانسته‌اند با این قیمت‌های سرسام‌آور سود مناسب داشته باشند. او ادامه می‌دهد: یک پاساژ در حالی می‌تواند رقابت ایجاد کند که خود را با بازار‌های دیگر مطابقت بدهد یا یک امتیازی داشته باشد اما اکنون در این منطقه تقریبا 3 مجتمع در خیابان اباذر، پیامبر و کاشانی هستند که همین خدمات را با قیمت‌های مناسب‌تری ارایه می‌دهند.


زمین کورش فضای سبز بود

افزایش تولید زباله و آلودگی هوا از دیگر معضلاتی است که این کارشناس به آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: در کنار اینها کاهش سرانه فضای سبز در این بخش یکی دیگر از معایب طرح است. متاسفانه سیستم شهرسازی به‌قدری دچار پارتی‌بازی است که جنب بزرگراه مجتمع ساخته می‌شود آن‌هم در شرایطی که پیش‌تر زمین این مجتمع فضای سبز بود اما حالا نه‌تنها آن فضای سبز به آهن و سیمان تبدیل شده بلکه حتی یک درخت هم در مقابل آن نیست. این بزرگراه از معدود بزرگراه‌های شهری است که دارای کمترین فضای سبز است.


قیمت اجناس افسانه‌ای است

در ابتدا به نظر می‌رسید که ساخت یک مرکز تجاری بتواند بخشی از مشکلات مردم این منطقه را کاهش دهد تا آنها دسترسی بیشتری به مراکز خرید و تفریحی داشته باشند اما در عمل این اتفاق نیفتاده است چرا که بیشتر اهالی این منطقه مایحتاج خود را از جایی غیر از هایپراستار و مجتمع کورش تهیه می‌کنند. یکی از این افراد می‌گوید: قیمت اجناس به‌قدری افسانه‌یی است که ما اصلا نمی‌توانیم از اینجا خرید کنیم. بیشتر مواقع هم کسانی که از قشر مرفه و اهل این منطقه نیستند برای خرید یا تفریح به اینجا می‌آیند.


نصب دوربین حداقل خواسته اهالی محل

آن‌طور که گفته می‌شود از زمان افتتاح مرکز کورش به‌علت افزایش تردد در خیابان‌های اطراف دزدی در این محل افزایش یافته است. یکی از اهالی محل به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: هفته‌یی نیست که دزد به خانه‌های اطراف نزند. هفته گذشته هم نوبت به خانه ما رسید و در انباری هرچه داشتیم را بردند اما قبل از ساخت مرکز کورش ما این مشکلات را نداشتیم. البته ما قصد داریم با تهیه یک استشهاد محلی این موضوع را به اطلاع شهرداری برسانیم تا برای این منطقه فکری کنند. صاحب این مجتمع حداقل باید برای این منطقه دوربین و نگهبان در نظر بگیرد چون تردد افراد به‌علت وجود این مجتمع افزایش یافته است.


واحدهایی که تخلیه می‌شوند

شاید اکنون دیگر مانند سال90 نباشد که خریداران یا بازاری‌ها برای رهن و اجاره در مرکز خرید کورش سر‌و‌دست می‌شکستند، حالا دیگر بیشتر آنها به فکر تخلیه واحدهای خود هستند. صاحب یکی از واحدها در این‌باره می‌گوید: فروش به‌قدری پایین است که در چند ماه گذشته از مجتمع 600 واحدی تقریبا 10درصد آن خالی شده است تا جایی که حتی صاحب یکی از واحدها 3روز قبل از عید که فروش به اوج خود می‌رسد واحد خود را خالی کرد و رفت.


شورایی‌ها چه می‌گویند

مسایل حول این پاساژ البته برخی از اعضای شورا را نیز به انتقاد واداشته است. پیش از این اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورا صدور مجوز و احداث مجتمع‌های بزرگ مسکونی-تجاری بدون مطالعات ترافیکی، اجتماعی و...، را منهدم‌کننده زیرساخت‌های شهری دانسته و گفته بود که مجتمع‌هایی مانند تندیس، نگین رضا، کورش، پلاتنیم و انواع «مال»ها مشکلات متعددی را برای شهروندان و شهر ایجاد کرده است. این نماینده شورا طی روزهای گذشته یک‌بار دیگر به این مشکلات اشاره کرد و گفت: مردم این محله با مشکل مواجه هستند، بازدید‌کنندگان ماشین‌های خود را جلوی درب پارکینگ ساعت‌ها پارک می‌کنند، تا الان اقداماتی انجام شده و وضعیت بهبود یافته اما هنوز این مشکل حل نشده است که باید گفت مشاوران ما در سازمان‌های شهرداری مشکل را روی کاغذ حل می‌کنند براساس یک تئوری ثابت و نه در فرآیند عمل‌کردن رفتار ترافیکی و اجتماعی شهروندان که عملا این تئوری‌ها باهم هماهنگ نبود.


مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر