حوالی تعاون

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۵۰۲

نابودی فقر و گسترش رفاه با تعاون

معاون تعاون وزیر تعاون گفت: ضرورت‌های امروز جامعه شکوفایی و رشد، توسعه اشتغال و کارآفرینی پایدار، فقرزدایی و گسترش رفاه است که باید مدنظر قرار گیرد.

حمید کلانتری با اشاره به تبیین راهبردها و سیاست‌های اجرایی برنامه‌های سال 1394 تعاون گفت: رسیدن به اهداف مورد نظر در سیاست‌ها و قوانین و اجرای 7 راهبرد اساسی طرح تحول در تعاونی‌ها با احیای اندیشه تعاون، پژوهش، ترویج و آموزش، تبیین درست تعاون، فرهنگ‌سازی، ایجاد باور به اهمیت تعاون، توسعه ارتباطات، مستندات، قوانین، توانمندسازی تعاونی‌ها مانند آموزش، بازار فروش، شبکه، بهره‌وری، تعامل متقابل دولت و تعاونی‌ها و گسترش سلامت و کارآمدی تعاونی‌ها عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی، آموزش ارکان تعاونی‌ها، گسترش تعاملات شبکه‌یی، مدیریت و کارآمدسازی منابع خرد در مناطق محروم، تامین منابع مالی و مشوق‌ها، برندسازی، توسعه بازار، بازاریابی، ایجاد نمایشگاه‌ها و توسعه فروشگاه‌های مدرن، توسعه ارتباطات تعاونی‌ها با وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی مرتبط و هم‌افزایی از طریق گسترش کارهای جمعی و تعاملات فکری راهکارهایی است که از طریق آن می‌توانیم رسیدن به هدف را دنبال کنیم.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه چرا به توسعه تعاونی‌ها می‌پردازیم پاسخ داد: ضرورت‌های امروز جامعه به شکوفایی و رشد، توسعه اشتغال و کارآفرینی پایدار، فقرزدایی و گسترش رفاه، رشد اقتصادی کشور، رشد سرمایه اجتماعی و ارتقای بهره‌وری در منابع انسانی و سرمایه ازجمله مسایل حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به اینکه در چه مدتی اهداف مورد نظر محقق می‌شوند؟ اظهار کرد: از امروز تا پایان برنامه ششم (سال 1399) به مدت 6 سال، از ابتدای برنامه هفتم با رسیدن به سال پایانی افق چشم‌انداز (1400تا 1404) به مدت 5 سال با اعمال اصلاحات لازم و ضرورت‌های تنظیم برنامه‌ها و طرح‌ها در قالب برنامه‌های زمان‌بندی پنج‌ساله، یک‌ساله، 6ماهه و یک‌ماهه مدت مشخص شده برای تحقق هدف مورد نظر است.

کلانتری در توضیح اینکه چه کسی یا کسانی از منافع اهداف مورد نظر بهره‌مند می‌شوند تصریح کرد: ضمن تحقق اهداف قانون اساسی و سیاست‌های مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور، تعاونی‌ها در گرایش‌های مختلف، اتحادیه‌های استانی و سراسری، افراد فاقد شغل، مردم مناطق محروم و زنان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، واحدهای تولیدی، خدماتی و بنگاه‌های اقتصادی، تعاونی‌های پشتیبان تولید و خدمت توسعه و عمران منطقه‌یی، زنان و جوانان، دانش‌بنیان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تعاونی‌ها با گرایش رفاه و خدمات عمومی و تعاونی‌ها با گرایش اشتغال و محرومیت‌زدایی ازجمله افرادی هستند که از منافع این مورد بهره‌مند می‌شوند.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیح اینکه کدام تعاونی‌ها در چه زمینه فعالیت‌هایی تمرکز می‌یابند گفت: تعاونی‌های پشتیبان تولید و خدمت، توسعه و عمران منطقه‌یی، زنان و جوانان دانش‌بنیان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تعاونی‌ها با گرایش رفاه و خدمات عمومی وتعاونی‌ها با گرایش اشتغال و محرومیت‌زدایی ازجمله موارد فعالیت تعاونی‌ها و زمینه‌های تمرکز آنهاست.


تعاونی‌ها را به سمت اشتغال پایدار هدایت کنیم

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعاون را زمینه‏‎‏‎ساز ثروت‎‎افزایی، کارآفرینی و اشتغال پایدار دانست و بر تقویت هم‌افزایی بین دستگاه‌های وزارتخانه با شعار سال تاکید کرد.

سیدحمید کلانتری در شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد تصریح کرد: وزارتخانه به نحوی با مسایل تمامی مردم جامعه سر و کار دارد، پس باید هم‏‏‌افزایی بین دستگاه‌های خودمان را با شعار سال، تقویت و جلسات را به موضوعاتی اختصاص دهیم که با کمک هم و همدلی هر دستگاه بتوانیم قسمتی از آن را حل کنیم.

وی با بیان اینکه تعاون، زمینه‏‎‏‎ساز ثروت‎‎افزایی، کارآفرینی و اشتغال است، افزود: تعاونی‎‎ها می‌توانند اشتغال پایدار ایجاد کنند و باید جهت‌گیری‏‏ها را به این سمت هدایت کنیم.

کلانتری با تاکید بر اینکه تمام تشکلات کارگری و کارفرمایی، اتاق‏‏های تعاون و غیره، سرمایه‌های ما هستند، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارتخانه‎‎یی اقتصادی - اجتماعی است پس باید نگاه اقتصادی - اجتماعی نیز داشته باشیم که این خود باعث تولید سرمایه اجتماعی در جامعه خواهد شد.

محمدحسین ریاحی - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی - استان یزد هم خاطرنشان کرد: با رویکرد آموزش تعاون در دانشگاه‎‎ها به صورت یک رشته، درحال بررسی شرایط هستیم تا بتوانیم به‌صورت تخصصی در حوزه تعاون فارغ‏‏‌التحصیل دانشگاهی داشته باشیم.


به‌دنبال انعقاد تفاهمنامه با وزارت بهداشت هستیم

مدیرعامل اتحادیه سراسری خدماتی بهداشتی و درمانی کشور اعلام کرد: قصد انعقاد تفاهمنامه‌یی با وزارت بهداشت را داریم.

دکتر محمداسماعیل علیپور در پاسخ به این سوال که این اتحادیه در کاهش فشارهای وارده بر مردم درخصوص قیمت‌ها و تعرفه‌های درمانی چه نقشی ایفا می‌کند، گفت: تلاش ما در جهت کاهش تصدیگری‌های دولت و افزایش نقش بخش خصوصی و تعاونی در بخش بهداشت و درمان است.

وی افزود: یکی دیگر از نقش‌هایی که این اتحادیه می‌تواند در این بخش داشته باشد، نقش در تعرفه‌گذاری‌ها و حضور در شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت است. علیپور بر واگذاری خدمات بهداشت و درمان به اتحادیه‌های بهداشتی و درمانی تاکید کرد.

این مدیرعامل گفت: در دوره‌های گذشته تفاهمنامه‌هایی با وزارت بهداشت به امضا رساندیم و مسوولیت‌هایی به این اتحادیه واگذار شد، اما به مرحله اجرا درنیامد.

وی بیان داشت: درحال حاضر این اتحادیه غیرفعال است و در تلاش هستیم پس از احیای مجدد آن، از طریق اداره کل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون تفاهمنامه‌یی را با وزارت بهداشت منعقد کنیم.


حمایت ربیعی از حضور تعاونی‌ها

در ساخت مسکن حمایتی

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی رشته مسکن با اشاره به اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طرح ایجاد شهرک‌های تعاونی مسکن اجتماعی حمایت کرده، گفت: قیمت تمام شده ساخت مسکن با حضور تعاونی‌ها کاهش می‌یابد.

علی خواجوی بجستانی، با اشاره به اینکه تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها تجربه زیادی در ساخت مسکن با قیمت ارزان برای مصرف‌کننده دارند، اظهار داشت: ایجاد شهرک مسکن اجتماعی توسط تعاونی‌های مسکن در دستور کار قرار گرفته و با موافقت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امکان خدمات‌دهی خواهد داشت. بعد از سیاست اجرای مسکن مهر تعاونی‌های مسکن کنار گذاشته شده، درحالی که تجربه زیادی در این بخش وجود داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی رشته مسکن با اشاره به اینکه زمین‌ها باید برای استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها به قیمت کارشناسی در اختیار اتاق‌ها و اتحادیه‌ها قرار گیرد، گفت: تعاونی‌ها در دولت هفتم و هشتم پول‌های خرد اعضا را جمع‌آوری و در طول 5سال حدود 2میلیون مسکن ساختند.

وی افزود: یکی از الزامات حضور فعال و موثر تعاونی‌ها توجه وزارت راه و شهرسازی به این بخش است و در این خصوص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رایزنی‌هایی را با وزیر راه انجام داده است.

خواجوی بجستانی با تاکید بر اینکه ایجاد تعاونی‌ها باتوجه به ساخت مسکن از طریق این بخش به خروج از رکود کمک خواهد کرد، گفت: در این بخش مطمئنا ظرفیت ایجاد بیش از یک‌میلیون شغل وجود دارد، در صورتی که امور مربوط به ساخت مسکن به تعاونی‌ها واگذار شود. وی در عین حال پیشنهاد کرد که افراد جامانده از مسکن مهر از طریق تعاونی‌های مسکن اقدام به خرید کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی رشته مسکن با اشاره به اینکه ساخت مسکن توسط انبوه‌سازان هزینه بالایی را برای دولت به دنبال دارد، گفت: در صورتی که ساخت مسکن اجتماعی از طریق تعاونی‌ها پیگیری شود، مصرف‌کنندگان با هزینه کمتری صاحب‌خانه خواهند شد، چرا که بخش تعاون سودی از محل ساخت دریافت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه منابع مالی ساخت مسکن به‌وسیله تعاونی‌ها توسط خودشان تامین می‌شود، گفت: سیاست‌هایی نظیر ساخت مسکن مهر، نقدینگی بانک‌ها را در اختیار می‌گیرد، اما تعاونی‌ها از ذخایر اندوخته تسهیلات دریافت کرده و اقدام به تولید مسکن می‌کنند.

خواجوی بجستانی با اشاره به آمادگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای واگذاری بخشی از امور ساخت مسکن حمایتی توسط تعاونی‌ها تصریح کرد: هم‌اکنون 26هزار تعاونی مسکن در سراسر کشور فعال است که از زمان آغاز ساخت تا اتمام آن 2 تا 3میلیون مسکن ظرفیت تولید دارد که قیمت تمام شده بسیار پایین‌تر است.

وی تاکید کرد: برای ورود به طرح مسکن حمایتی باید وزارت راه و شهرسازی آمادگی تعامل با تعاونی‌ها را داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی رشته مسکن با اشاره به اینکه این بخش ظرفیت ایجاد اشتغال یک‌ونیم میلیون نفری را دارد، گفت: هم‌اکنون 60درصد از مسکن کشور فرسوده بوده و در مقابل زلزله مقاوم نیستند. بنابراین با فعال کردن این بخش می‌توان به افزایش میزان اشتغال در کشور امیدوار بود.

وی در پاسخ به این سوال که تولید هریک مترمربع مسکن در تعاونی‌ها چه میزان نقدینگی نیاز دارد، گفت: برآورد ساخت مسکن توسط تعاونی 600 تا 650هزارتومان است و این میزان توسط انبوه‌سازان به‌دلیل حاشیه سود 30درصدی به یک‌میلیون تومان می‌رسد.

خواجوی بجستانی در پاسخ به این سوال که برخی تعاونی‌های مسکن درحین فعالیت ضعف عملکرد داشتند و اعضای خود را نسبت به زمان تحویل نگران کرده بودند، گفت: این تعداد تعاونی زیر یک درصد بود و با آنها به‌شدت برخورد شد.

وی افزود: ‌در این‌باره اتحادیه نظارت بر تعاونی‌های مسکن ایجاد شد که علاوه بر آن نظارت‌ زیادی برای جلوگیری از تخلف انجام می‌شود. بنابراین در این خصوص می‌توانیم به اعضای تعاونی‌ها اطمینان‌خاطر دهیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی رشته مسکن بااشاره به اینکه اقدامات خوبی درحوزه ساخت مسکن توسط تعاونی‌ها انجام شد، گفت: به‌دلیل آنکه تعاونی‌ها سودی از محل ساخت مسکن به دست نمی‌آورند، تبلیغاتی هم از اقدامات موثر و خوب آنها صورت نگرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر