۳عامل اثرگذار بر قیمت نقدی و آتی سکه

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۹۵

قیمت معاملات آتی سکه طلا روز یک‌شنبه در تمام سررسیدهای این بازار با روند مثبتی آغاز شد و تا بعدازظهر همین روز با جبران کردن بخشی از این صعود، با کمتر از یک‌درصد رشد به کار خود پایان داد. این در حالی است که هفته قبل به دلیل افت و خیز بهای اونس در بازار جهانی، قیمت معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران با نوسانات متعددی روبه‌رو بود. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، این روزها سه عامل بر روند معاملات آتی سکه اثرگذار است که نخستین عامل قیمت جهانی طلاست. در چند روز اخیر بهای طلا به دنبال افزایش ارزش دلار، تنزل یافته که همین امر بر روند قیمت‌های تسویه روزانه در بازار آتی سکه طلا هم تاثیر گذاشت و منجر به کاهش قیمت آن شد. دومین عامل نرخ ارز در بازار داخلی است. شاخص جهانی دلار هر روز رکورد تازه‌یی را به دلیل تقویت ارزش آن ثبت می‌کند و این امر منجر به تنزل شدید برخی ارزهای رایج جهانی مانند یورو در برابر دلار شده است. از آنجا که در کشور ما این روند حالتی معکوس دارد بنابراین ارزش برابری ریال در مقابل دلار امریکا طی هفته جاری تقویت شده است. به این ترتیب روز یکشنبه در ساعاتی نرخ ارز به زیر ۳هزار و ۳۰۰تومان هم رسید اما مجدد به مسیر قبلی خود بازگشت و با نرخ ۳هزار و ۳۴۰تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسید.

همچنین سومین عامل نیز به صرافان اختصاص دارد؛ از آنجا که در روزهای انتهایی ماه اکثر صراف‌ها برای کسب نقدینگی و ایجاد تراز هزینه و درآمدهای خود اقدام به فروش ارز می‌کنند، در نتیجه ارزش ریال افزایش و به دنبال آن قیمت سکه نقدی در بازار نیز صعودی می‌شود.

البته این در شرایطی است که خوش‌بینی نسبت به تفاهمات هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 بعد از سخنان رییس‌جمهور امریکا در نشست مشترک خبری با ماتیو رنتسی نخست‌وزیر ایتالیا که روز جمعه در کاخ سفید برگزار شد، بازار را با جو مثبتی روبه‌رو کرد. باراک اوباما اعلام کرده بود که طرح بررسی توافق احتمالی ایران توسط کنگره را امضا می‌کند؛ بر همین اساس بازار از روز شنبه با انتشار این خبر واکنش منفی موقتی نشان داد و در بعدازظهر همین روز به مسیر قبلی خود بازگشت.

همچنین در معاملات روز یک‌شنبه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی که جلوی افزایش نقدینگی سرگردان در جامعه را می‌گیرد، تا حدود زیادی کمک کرد تا ریال طی روزهای اخیر توانایی خود در برابر کاهش ارزش را افزایش دهد و باثبات و حتی در برخی موارد با رشد نرخ در بازار آزاد روبه‌رو شود. البته این فاکتورها نیز همراه با ریزش قیمت جهانی اونس در کاهش قیمت تسویه روزانه قراردادهای آتی سکه طلا در روند تعادل قیمتی در بورس کالای ایران موثر بوده است. از طرفی برخی کارشناسان بر این باورند با توجه به عدم‌اطمینان از روند اقتصادی کشور خرید طلا و سکه برای بسیاری از معامله‌گران جذاب شده و حتی کسانی که سرمایه اندکی هم دارند اقدام به خرید طلا و سکه می‌کنند و دیگر سرمایه‌گذاری‌هایی همچون خرید زمین و مسکن تقاضای گذشته را ندارد. البته وضعیت ارز و نوسانات آن نیز بر روند تقاضای سکه بی‌تاثیر نیست؛ از طرفی در حال حاضر روند قیمت دلار در بازار آزاد صعودی پیش‌بینی می‌شود که همین افت و خیزها، بازار آتی سکه را بیش از گذشته جذاب کند.

بنابراین روز یک‌شنبه قیمت سکه آتی طلا در بورس کالای ایران در سررسید اردیبهشت ماه ۷.۰درصد، تیرماه ۸.۰درصد، شهریورماه ۵.۰درصد و آبان ۷.۰درصد با افزایش قیمت روبه‌رو شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر