سایه سنگین رانت اطلاعاتی بر بازار پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۹۴

گروه بورس کالا

اعلام قیمت‌های جدید محصولات پتروشیمی برای معاملات نیمه اول اردیبهشت‌ماه، روز گذشته تالار معاملات بورس کالا را با حواشی روبه‌رو کرد، به‌طوری که چند مجتمع پتروشیمی که دوشنبه هر هفته عرضه‌کننده مواد پلیمری در بورس بودند، به‌دلیل اعمال افزایش قیمت‌ها از امروز (اول اردیبهشت)، دیروز محصولی را روی تابلوی معاملات نبردند تا بازهم شایبه رانت اطلاعاتی مجتمع‌های پتروشیمی از رشد قیمت‌ها قوت بگیرد.

به گزارش «تعادل»، دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در روز پایانی هرماه قیمت‌های جدید محصولات براساس قیمت‌های جهانی و میانگین نرخ دلار در بازار داخلی را برای مبادله در بورس کالای ایران اعلام می‌کند، اما این نهاد به جای اینکه قیمت‌های جدید برای معامله در نیمه اول اردیبهشت را در دقیقه90 یعنی دیروز (دوشنبه 31فروردین) اعلام کند، یک‌شنبه این هفته اعلام کرد تا برخی از مجتمع‌های پتروشیمی به‌دلیل افزایش نرخ‌های پایه از اول اردیبهشت، از عرضه خود در تالار بورس امتناع کنند. به عبارت دیگر وقتی پتروشیمی‌ها می‌توانند تنها با یک روز تاخیر در عرضه کالا تا 11درصد محصولاتشان را گران‌تر روانه بازار کنند، به‌راحتی از شرایط به‌وجود آمده استفاده کرده و عمده عرضه‌هایشان را به روزهای بعد موکول کردند.

در این بین اگر از اعلام بد موقع قیمت‌ها ازسوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی بگذریم، به خبربودن برخی پتروشیمی‌ها از قیمت‌های جدید می‌رسیم، چراکه وقتی یک تولیدکننده می‌خواهد محصولش را در بورس عرضه کند، باید روز قبل از طریق سایت بورس کالا، اطلاعیه عرضه محصولش را اعلام کند که در کمال تعجب بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی حتی در روز یک‌شنبه نیز اطلاعیه عرضه‌یی را منتشر نکردند تا شایبه رانت اطلاعاتی در نزد برخی پتروشیمی‌ها بازهم مطرح شود. این اتفاق اهالی بازار را به یاد مصوبه تیرماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی می‌اندازد.

به گفته فعالان بازار، درست چند روز قبل از اعلام این مصوبه، شماری از دلالان بزرگ بازار پتروشیمی با سرعت بالایی انبارهای خود را پر کردند تا به محض آزادسازی قیمت‌ها، محصول را روانه بازار کنند. براساس آمار معاملات بورس کالای ایران، دیروز در مجموع 4هزار و921 تن مواد پلیمری روی تابلو رفت که با تقاضای 23هزارو935 تنی خریداران، 4هزارو451 تن محصول مورد معامله قرار گرفت. نکته جالب اینکه دوشنبه گذشته 22هزارو931 تن مواد پلیمری در بورس عرضه شد که 81هزارو984 تن تقاضا برای آن وجود داشت و 18هزارو58 تن کالا دادوستد شد.

به این ترتیب حجم عرضه پتروشیمی‌ها در معاملات دیروز نسبت به دوشنبه گذشته 80درصد کاهش پیدا کرد تا تالار معاملات از امروز، با اعمال افزایش قیمت‌ها و رشد عرضه‌ها روبه‌رو شود.

گفتنی است تنها عرضه‌کننده متعهد دیروز بورس کالا پتروشیمی تبریز بود اما در مقابل مجتمع‌هایی همچون شازند، مارون، آریاساسول و جم که همگی دوشنبه پیش پای ثابت بورس بودند، دیروز یا به تالار نیامدند یا با حداقل عرضه راهی بورس شدند.

نگاهی به قیمت‌های جدید

بنا بر این گزارش، بررسی قیمت‌های جدید مواد پلیمری نشان می‌دهد که همه محصولات برای معامله نیمه اول اردیبهشت با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند. براساس آمار، پلی‌اتیلن سبک فیلم و پلی‌استایرن انبساطی بیشترین افزایش قیمت را در نیمه نخست اردیبهشت‌ماه تجربه کرده‌اند به‌طوری که قیمت پلی‌اتیلن سبک فیلم نسبت به نیمه دوم فروردین 3937ریال افزایش را تجربه کرده و به قیمت 40749ریال رسیده است. همچنین گروه پلی‌‌استایرن انبساطی نیز با افزایش 11درصدی قیمت پایه مواجه شده‌اند و قیمت گرید 200 و 300 آن به 45849ریال رسیده است.

گروه سبک خطی و سنگین تزریقی نیز افزایش قابل توجهی را در این ماه تجربه کردند، به‌طوری که سبک خطی از قیمت 38251ریال به قیمت 42170ریال رسیدند، به این ترتیب افزایشی معادل 3919ریال را تجربه کردند. گروه سنگین تزریقی نیز از قیمت 37077ریال در فروردین به قیمت 40432ریال در نیمه اول اردیبهشت رسیده است یعنی افزایشی معادل 3355ریال را تجربه کرده است.

گروه سنگین دورانی و سنگین بادی نیز به ترتیب با افزایش 9 و 8درصدی نسبت به فروردین‌ماه روبه‌رو شده‌اند، به‌طوری که سنگین دورانی از قیمت 3522ریال به قیمت 42453ریال در نیمه اول اردیبهشت رسیده است.

پلی‌پروپیلن‌های نساجی و شیمیایی نیز در اردیبهشت‌ماه 6درصد افزایش را تجربه کردند. به‌طوری که گرید نساجی از قیمت 35895ریال به قیمت 38185ریال رسیده و افزایشی معادل 2290ریال را تجربه کرده است. گرید شیمیایی نیز از قیمت 42143ریال به قیمت 44158ریال رسیده است. استایرن معمولی و PET نساجی نیز دراین ماه افزایشی معادل 4درصد را تجربه کرده‌اند. به‌طوری که استایرن معمولی از قیمت 42481ریال به قیمت 44158ریال رسیده است. همچنین PET نساجی هم از قیمت 28988ریال به قیمت 30156ریال در اردیبهشت رسیده است.

بنابر این گزارش، قیمت استایرن مقاوم و پی‌وی‌سی در اردیبهشت‌ماه کمترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، به‌طوری که استایرن مقاوم با رشدی معادل 2درصد نسبت به ماه گذشته از قیمت 44511ریال به قیمت 45585ریال رسیده است. افزایش قیمت پی‌وی‌سی نیز نسبت به ماه گذشته 40تومان در هرکیلو بوده است. به این ترتیب قیمت گرید 65 این محصول از 27878ریال به قیمت 28278ریال رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر